Błonnik - tego o nim nie wiesz!

Błonnik - tego o nim nie wiesz!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

  Wpływ błonnika na organizm człowieka jest różny. Błonnikwłaściwości  błonnika

trzeba pogrupować na nierozpuszczalny w wodzie (celuloza, niektóre hemicelulozy, ligniny) oraz w niej rozpuszczalny (pektyny, gumy, śluzy roślinne, niektóre hemicelulozy). Błonnik nierozpuszczalny w wodzie ma istotny wpływ na pracę przewodu pokarmowego. spożywanie bogate w to włókno pokarmowe pobudzają funkcje żucia oraz wydzielana śliny (koniecznej po zlepienia twardego kęsa tego pożywienia), buforują oraz wiążą nadto wielka dawka kwasu solnego w żołądku (mechanizm szczególnie pożądany u ludzi z nadkwaśnością czy refluksem żołądkowo-przełykowym), wiążą wodę, dzięki czemu zapobiegają nadmiernemu odwodnieniu mas kałowych, a to potęguje objętość stolca oraz skraca moment pasażu jelitowego. Włókno pokarmowe drażni ściany jelita oraz pobudza ruch perystaltyczny, co przyspiesza wydalanie mas kałowych oraz zapobieg     Podsumowując, należałoby stwierdzić, iż dietę uboga w błonnik pokarmowy, bazująca na oczyszczonych przetworzonych produktach, okazuje się z reguły dietą zasobną w energię, przyczyniającą się do powstania nadwagi oraz wszystkich jej konsekwencji. Natomiast dietę bogata w błonnik pokarmowy obfituje w witaminy antyoksydacyjne (witaminę C, beta-karoten oraz witaminę E). Błonnik tworzy dobre co  to  jest  błonnikpodłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, a wytwarzany poprzez niego śluz wykazuje oddziaływanie ochronne, stopując wchłanianie szkodliwych składników powstających w wyniku procesów fermentacji oraz gnilnych. U ludzi konsumujących znaczne ilości błonnika pokarmowego zwiększona okazuje się mikrobiologiczna synteza witaminy B1 oraz B2. niedobór w pożywieniu odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego prowadzi m.in. do zaparć, a dodatkowo przyczynia się do zwiększenia częstości występowania schorzeń cywilizacyjnych, jak na przykład miażdżyca, kamica żółciowa, uchyłkowatość jelit, nowotworów jelita grubego oraz nowotwór sutka u pań. Niedoborom błonnika pokarmowego w leczeniu przypisuje się również zwiększenie niebezpieczeństwa rozwoju odrębnych schorzeń przewodu pokarmowego, jak na przykład etap zapalny wyrostka wszystko  <img src= o błonniku" src="a" />robaczkowego, hemoroidy czy polipy jelita grubego. Należy mimo wszystko mieć na uwadze o tym, że za szczególnie znaczne spożywanie błonnika pokarmowego może posiadać ujemny wpływ na wykorzystanie odrębnych produktów odżywczych pożywienia. stwierdzono, że za szczególnie znaczne ilości błonnika pokarmowego zmniejszają wchłanianie tłuszczów, co jednocześnie maleje wchłanianie witamin w nich rozpuszczalnych (witaminy A, D, E oraz K). Z błonnikiem trawiennym ściśle związany okazuje się kwas fitynowy, który utrudnia wchłanianie wapnia, żelaza oraz cynku. nazbyt duża dawka błonnika w leczeniu sprawia podrażnienie jelit oraz może wywołać biegunkę. Istnieją również choroby, w których za szczególnie znaczne spożywanie błonnika okazuje się niewskazane, np. etap zapalny żołądka albo wrzód żołądka, etap zapalny trzustki, dróg żółciowych, jelit czy niedokrwistość. Zawsze trzeba zapytać o rekomendowaną dawka błonnika własnego lekarza czy dietetyka. Doskonale wiadomo, że błonnik pokarmowy jest szczególnie ważny element zrównoważonej, prawidłowej, skutecznej leczeniu odchudzającej. Spożywanie spektakularnych ilości tego składnika daje dużo korzyści dla naszego ludzkiego ustroju – mimo wszystko należy wiedzieć, że każdy medal ma dwie strony – oraz nadto znaczne ilości błonnika mogą przynosić więc niekorzystne efekty w naszym organizmie. Co więcej, nie istnieje uniwersalne zalecenie dla wszystkich ludzi – to co jednym szkodzi, dla odrębnych jest najlepszym oraz najkorzystniejszym rozwiązaniem. Ta osobiście reguła odnosi się do zaleceń spożywania błonnika pokarmowego – są takie choroby, w których należy maksymalnie ograniczyć owy składnik w celu złagodzenia objawów danej jednostki chorobowej. Błonnik pokarmowy – artykuły Włókno pokarmowe (błonnik pokarmowy) to roślinne wielocukry oraz ligniny, które są oporne na oddziaływanie enzymów

trawiennych, mimo wszystko regulują funkcjonowanie przewodu pokarmowego oraz rozwijanie się mikroflory jelitowej.

Błonnik alt2 obejmuje, występujące w produktach roślinnych związki o charakterze polisacharydów (celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy) oraz niepolisacharydów (lignina, kutyny). Oczywiście skład błonnika pokarmowego ; gatunku rośliny oraz organu, z którego pochodzi (nasiona, owoce, partie nadziemne albo podziemne). określonym składnikiem włóknika pokarmowego jest skrobia oporna, która nie występuje naturalnie w przyrodzie, lecz powstaje podczas ogrzewania składników skrobiowych w niedostatecznej ilości h2o – następuje wtenczas uszkodzenie cząsteczek skrobi oraz utrata zdolności żelowania. ta skrobia jest oporna na oddziaływanie enzymów trawiennych – występuje m.in. w muesli, lecz wykorzystuje się ją więc do wzbogacania mnóstwo składników, na przykład makaronów czy odrębnych składników zbożowych. korzyści błonnika pokarmowego Z żywieniowego punktu widzenia najważniejszy jest podział błonnika pokarmowego na frakcję rozpuszczalną oraz nierozpuszczalną, ze względu na to że każda z nich charakteryzuje się odmiennymi właściwościami oraz pełni inne, szczególnie ważne dla nas funkcje. Błonnik rozpuszczalny w wodzie (pektyny, hemicelulozy, gumy, śluzy, β-glukany) – tworzy rodzaj galaretowatego żelu o dużej objętości. Ponadto jest prawie zupełnie degradowany poprzez mikroflorę przewodu pokarmowego oraz ma pewną wartość energetyczną. Błonnik nierozpuszczalny (celuloza, lignina, niektóre hemicelulozy – z roztworów kwaśnych) – ma zdolność pochłaniania h2o. W poniższej tabeli znajdują się podstawowe funkcje obu frakcji błonnika pokarmowego, które jednocześnie swobodnie trzeba potraktować jako jego korzyści. Ze względu na powyżej przytaczane właściwości błonnika pokarmowego jest on koniecznym składnikiem w zrównoważonej kuracji. Odgrywa szczególnie ważną funkcję w prewencji wymienionych niżej dolegliwości, a jego niedobór kuracji jest czynnik niebezpieczeństwa rozwoju tych jednostek chorobowych: nadwagi Zaparć Cukrzycy insulinoniezależnej schorzeń układu krążenia Kamicy żółciowej Nowotworów jelita grubego Uchyłkowatości jelita grubego Żylaków odbytu stanu zapalnego wyrostka robaczkowego Błonnik NIE alt3 korzystny dla wszystkich mimo wszystko istnieją również takie choroby, w których błonnik pokarmowy jest wręcz przeciwwskazany – oraz to ze względu na dokładnie te same właściwości, z uwagi na które jest zalecany w odrębnych schorzeniach. Do takich schorzeń przynależą: stany zapalne żołądka, jelit, trzustki oraz dróg żółciowych Wrzody żołądka oraz dwunastnicy Fizjologiczne zaburzenia wywołane niedoborem substancji mineralnych Niektóre choroby zakaźne Zapotrzebowanie na błonnik Zgodnie z zaleceniami WHO (globalnej Organizacji ludzkiego ustroju) każdego dnia spożycia błonnika pokarmowego poprzez osoby dorosłe musi kształtować się na pułapie 25 – 40 gram. Ta dość wielka granica wynika z różnic masy ciała pomiędzy kobietami oraz mężczyznami – stąd też najprostszym sposobem obliczenia własnego zapotrzebowania na błonnik jest podstawienie własnej masy ciała pod wzór, znajdujący się obok. Niestety póki co notuje się zdecydowanie niższe picie włóknika w aktu do zapotrzebowania – w Polsce średnie picie błonnika wynosi ok. 20 gram/24 h – a to zdecydowanie za mało, pomijając osoby o masie ciała nie przekraczającej 40 kg. Źródła błonnika Jeżeli uważasz, że Twoja kuracja dietetyczna nie dostarcza Ci odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego, masz problemy z wypróżnianiem albo próbujesz zgubić nadmiar niepotrzebnych kilogramów – zaleca się wzbogacić menu w produkty naturalnie wysokobłonnikowe. A jest w czym wybierać: Pieczywo razowe, pełnoziarniste Otręby oraz płatki pszenne oraz z płatków owsianych Kasze (gryczana, jęczmienna), ryż brązowy, makaron razowy jarzyny – zwłaszcza strączkowe Owoce – szczególnie suszone Orzechy, migdały, pestki oraz nasiona (lnu, dyni, słonecznika itp.) W poniższej tabeli znajduje się TOP 10 składników, charakteryzujących się najwyższą zawartością błonnika pokarmowego – oczywiście wybrałam produkty, które alt4 trzeba prosto wpleść w swój codzienny menu bez zbytniego kombinowania Wady błonnika pokarmowegoBłonnik pokarmowy konsumowany w nadmiarze może przynieść nam również określone niechciane efekty, do których należy ograniczone wchłanianie substancji mineralnych (wapnia, żelaza, magnezu, cynku, miedzi) oraz niektórych witamin – wynika

to ze zdolności błonnika do wiązania jonów oraz produkowania kompleksów.

Oczywiście jest na to sposób – w czasie ; leczeniu odchudzającej bogatoresztkowej (wysokobłonnikowej) konieczne jest odpowiednie zwiększenie spożycia przywołanych substancji mineralnych, mimo wszystko kuracja dietetyczna ta może być stosowana pod okiem specjalisty. Oczywiście dawka błonnika pokarmowego kuracji należy zwiększać stopniowo, aby przyzwyczaić swój to tego składnika – zwłaszcza w przypadku ludzi, które dotychczas stroniły od wysokobłonnikowych składników. W przeciwnym razie może pojawić się kolejny niekorzystny efekt nadmiernie zwiększonej ilości błonnika, czyli nieprzyjemne choroby w postaci wzdęć, bólu brzucha oraz biegunek. przytaczane wyżej właściwości β-glukanów zostały potwierdzone w badaniach badawczych – tak więc zaleca się wprowadzić do własnego jadłospisu płatki oraz otręby z płatków owsianych (naturalnie zawierają odpowiednio 3% oraz 5% β-glukanów) w celu prewencji cukrzycy, miażdżycy oraz zaparć. Na półkach sklepowych półkach półkach trzeba również spotkać otręby z płatków owsianych, w których dzięki odpowiednim procesom technologicznym zwiększono nieco zawartość β-glukanów – zaleca się wprowadzić je do jadłospisu raz na jakiś pora, nie zapominając przy tym o odpowiednim nawodnieniu ludzkiego ustroju. Mam nadzieję, że skutecznie przybliżyłam Wam właściwości tak ważnego składnika pokarmowego jakim jest błonnik. Powinien być on częścią dowolnej zrównoważonej oraz prawidłowej leczeniu odchudzającej, ze względu na to że zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego oraz w związku tym dobre samopoczucie


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness