Co zamiast soli? - zdrowe zamienniki!

Co zamiast soli? - zdrowe zamienniki!

Redakcja

2017-08-22

brak komentarzy

WHO (Światowa instytucja kondycji) od lat alarmuje, że jemy za zdrowa  sól

dużo soli. Według jej zaleceń, powinniśmy używać nie więcej niż 5 g (płaska niewielka łyżka od herbaty) soli na dobę. Jemy dość więcej. Nie ma się co obrażać na WHO, ze względu na to że nie występuje tu jako obrońca wynagrodzenia kopalni soli, ale zdrowia.   nie wolno się obejść bez soli – nawet bezsolna dieta nie okazuje się jej zupełnie pozbawiona, ale nadużywanie takiej przyprawy przyprawia nie jedynie o ból głowy. zagraża licznymi innymi chorobami tak zwanymi cywilizacyjnymi, jak na przykład nadciśnienie tętnicze i udary mózgu. Oczywiście my nie widzimy swobodnego związku tych i odrębnych problemów z nadużywaniem soli, ze względu na to że po zjedzeniu przesolonej dania co najbardziej wypijamy hektolitry płynów, a nie padamy ze względu udaru albo najwyższego ciśnienia. Ale sól w organizmie czyni spustoszenia powoli i latami. później okazuje się nagłe „bęc”, i lament: skąd, dlaczego, przecież dbam o siebie! Jak oddziałuje i gdzie okazuje się sól?  Sól oddziałuje jak narkotyk. Osobom przyzwyczajonym do jej nadużywania dość trudno okazuje się przestać to robić. Po prostu menu im nie smakuje, ze względu na to że…okazuje się niesłone. Niesmaczna okazuje się każda potrawa i preparat, których wybijającym się smakiem nie okazuje się odczucie smakowe soli. Takim osobom niezwykle trudno okazuje się wytłumaczyć, że już ustały odróżniać inne smaki. Poza tym sól okazuje się idealnym i jednym z najstarszych konserwantów – więc używa się jej „do wszystkiego” i naprawdę trudno znaleźć w sklepie preparat jej pozbawiony. Znajduje się nawet w kisielach i słodkich czekoladkach! można nawet zaryzykować stwierdzenie, że stała się jednym ze składniku suplementów kupowanych w sklepach, niezależnie od tego, czym one okazują się – ciastkami, mięsem, wędliną czy „gotowcami” do zalania wodą! Co w miejsce soli? ponieważ nie jedynie WHO bije na alarm w sprawie nadużywania soli, również specjaliści ds. żywienia, żywieniowcy i specjaliści, w sklepach pojawiła się sól „specjalnego” przeznaczenia. Kupić trzeba taką sól, która posiada dość mało sodu (to okazuje się podstawowy winowajca i jednocześnie on bywa odpowiedzialna za odczucie smakowe soli), a więcej potasu i magnezu. Istnieje sól dla osób z chorobami układu krążenia, dietetyczna, okazuje się sól sprowadzana z odrębnych regionów świata niemalże wczy  sól  bywa  zdrowa dowolnym kolorze, okazuje się sól drobna i gruboziarnista, w płatkach, kostkach, bloczkach i czym kto tam dodatkowo chce. Ale każda z nich ma 2 felery: nie smakuje tak jak nasza (ze względu na to że ma nieco inny skład) i okazuje się nieprzyzwoicie droga (pół kilograma różowej soli himalajskiej kosztuje 10 pln, a tyle samo himalajskiej krystalicznej już 30 pln, za 350 g polskiej soli o obniżonej zawartości sodu trzeba ustabilizować ok. 3 pln)! Jeśli uwzględnić dawka zużywanej poprzez nas soli (około 10 g/doba), to jej menu okazuje się dość kosztowne. Sól nie okazuje się mimo wszystko niezastąpiona! w miejsce doprawiać nią dania, trzeba używać ziół! To zdecydowanie tańsze rozstrzygnięcie, ze względu na to że zioła, które doskonale ją zastępują, z powodzeniem trzeba uprawiać czterech ścianach! Estragon, tymianek i lubczyk to podstawowe zioła, których trzeba używać w miejsce soli. Zwłaszcza z lubczykiem zaleca się się przeprosić (został nie mieć świadomość czemu niepamiętany), ze względu na to że naprawdę nie służy wyłącznie do wątpliwego wprawiania kogoś w etap zakochania! Nie co innego, ale właśnie

lubczyk nadaje specyficzny i poprzez mnóstwo uwiel iany odczucie smakowe

przyprawie maggi z przemysłowej produkcji! Z ziół trzeba też robić mieszanki – w miejsce soli świetnie się sprawdzi mieszanka bazylii i rozmarynu, ; wszelkie mieszankowe manewry ze wspomnianych Zamiast soli wcześniej ziół. można też poeksperymentować: kupujemy 20 dag białego sera, rozdrabniamy, wsypujemy do niego 2-3 płaskie łyżeczki od herbaty mieszanki ziół prowansalskich, 2-3 pokrojone rzodkiewki, odrobinę śmietany i dokładnie mieszamy. Zostawiamy na 10-15 minut i sprawdzamy, czy okazuje się słone. bywa! Jeśli nie okazuje się, to znaczy, że ze względu nadużywania soli mamy problem sól  na  diecieze smakiem. Smacznego! latach 50. XX wieku mieszkańcy północnej Japonii często umierali na udary mózgu. przyczyną masowej zapadalności jest spożywanie dużej dawka soli kuchennej: 18 gramów na 24 h. Dzięki szerokiej kampanii publicznej Japończycy zaczęli ograniczać solenie. Po kilku latach śmiertelność spadła. Charakterystyczne dla mieszkańców kraju kwitnącej wiśni nadciśnienie tętnicze krwi również uległo zmniejszeniu.   Zioła zawierają dużo elementów biologicznie czynnych. prawidłowo zastąpić nimi sól w codziennym przygotowaniu potraw /©123RF/PICSEL Wyjaśnienie okazuje się nieskomplikowane. zbyt znaczne ilości soli, tzn. więcej niż pięć gramów dziennie, szkodzi zdrowiu. Dlatego skuteczniej zastąpić ją ziołami. zbyt duża dawka groźny dla serca i nerek   Reklama   Szkodliwym składnikiem soli okazuje się sód. Pierwiastek taki wiąże wodę w organizmie, w wyniku czego nie okazuje się ona w odpowiedniej ilości wydalana przez nerki. zbyt duża dawka sodu doprowadza też do zwiększonej utraty białka z moczem i zaburza pracę nerek. Przyczynia się do rozwoju najwyższego ciśnienia. Wpływa też negatywnie na szereg odrębnych procesów fizjologicznych. Może spowodować przerost lewej komory i zaostrzyć niewydolność serca - ostrzegają specjaliści z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. zbyt duża dawka sodu okazuje się też przyczyną obrzęków pojawiających się u kobiet podczas procesu miesiączkowego. Głównym źródłem sodu w naszym jadłospisie okazuje się żywność przetworzona (puszki, konserwy) i gotowe dania barowe. Na cenzurowanym okazują się też: śledź solony, łosoś wędzony, sery żółte, kabanosy, chipsy, keczup, musztarda, kiełbasa krakowska sucha, salami, szynka, parówki. Zawierają część soli, jaką zjadamy. Pozostałą dawka sami dodajemy do potraw. Organizm musi się przestawić Sól zaleca się zastąpić ziołami: świeżymi albo suszonymi. można dotknąć po gotowe mieszanki (tzw. sól ziołowa), w których znajdziemy: majeranek, czosnek, cebulę, paprykę, bazylię, kolendrę, pieprz, lubczyk, imbir, gorczycę, kurkumę. Zmiana przyzwyczajeń potrzebuje cierpliwości. Akceptacja nowych smaków ciągnie się zwykle paręnaście dni. Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne w 2014 r. prowadziło eksperymentalne warsztaty, na których wybranych 55 osób uczyło się przygotować posiłki bez soli, za to z ziołami. Ponad 60 proc. uczestników miało wysokie ciśnienie tętnicze tętnicze krwi, 18 proc. - cukrzycę i nadwagę. Po roku okazało się, że większość z nich nadal używa zdrowe zasady żywienia z wyłączeniem soli. Dobrodziejstwo dla naszego kondycji W ziołach znajdziemy dużo elementów biologicznie czynnych: minerały, witaminy, enzymy, barwniki roślinne, olejki eteryczne i antyoksydanty o właściwościach przeciwnowotworowych i przeciwmiażdżycowych. Sprzyjają lepszemu trawieniu i działają leczniczo na organizm. Poprawiają proporcje minerałów w żywności. Jak używać ziół? Jeśli dorzucamy do potraw świeże zioła, zaleca się drobno je wcześniej posiekać, aby uwolnić aromat i lecznicze

właściwości. Zwykle mimo wszystko używamy już rozdrobnionych. Zioła wkładamy do

rondla pod koniec przyrządzania dań. prawidłowo z nich korzystać szczególnie latem: zawierają związki antyutleniające, które zapobiegają mnóstwo niekorzystnym reakcjom chemicznym zachodzącym podczas smażenia i grillowania. Bazylia na żołądek i wzdęcia jest odpowiedzialny do sosu pomidorowego, makaronów, sałatek, pizzy, zup, warzyw, jajek, kurczaka i potraw z ryb. można ją łączyć z takimi ziołami jak: szałwia, rozmaryn i estragon. Wzmacnia i stymuluje czynności żołądka, znosi wzdęcia i kłopoty żołądkowe, oddziałuje rozkurczowo i moczopędnie. ułatwia przyswajanie elementów odżywczych. sądzi się, że poprawia humor i wpływa przeciwdepresyjnie. Kolendra na bakterie i grzyby Doda smaku fasoli, pomidorom, kukurydzy, papryce, sosom sałatkowym i jogurtowym. Kolendrę trzeba łączyć z innymi przyprawami: pieprzem, czosnkiem, prażonym sezamem, chili. Olejek zawarty w owocach ma oddziaływanie alt2 relaksacyjne i ogólnie potęgujące. Walczy więc z chorobotwórczymi grzybami i bakteriami atakującymi organizm. Picie soku z kolendry poprawia wzrok. Oregano na gardło i oskrzela Nada aromat pomidorom, cukinii, ziemniakom, papryce, fasoli, grzybom, potrawom z jaj i daniom z drobiu. Oregano zaleca się jako środek moczopędny w schorzeniu gośćcowej i skazie moczanowej. Łagodzi zapalenie gardła i oskrzeli. posiada silny antyoksydant, luteolinę, który wpływa na organizm przeciwzapalnie, czy... poprawia kondycję intelektualną. Rozmaryn na układ nerwowy Wzbogaci odczucie smakowe pieczonych warzyw w postaci korzenia, ziemniaków, pomidorów, fasoli, kapusty, tłustych ryb, krewetek, zup, gruszek, jabłek, pieczywa pełnoziarnistego. Rozmaryn łagodzi skurczowe bóle żołądka, wspomaga kuracja problemów jelit i pęcherzyka żółciowego, stymuluje wydzielanie soków żołądkowych i poprawia trawienie. Wzmacnia układ nerwowy i dorzuca energii w stanach wyczerpania i przy złym samopoczuciu. rekomendowany dla rekonwalescentów. Tymianek na kaszel Smakuje w daniach z kurczakiem, marchwią, nadaje się do ciemnych mięs. szczypta tymianku uniesie odczucie smakowe zupy fasolowej, grochówki i fasolki po bretońsku. Wspomaga kuracja kaszlu i oddziałuje wykrztuśnie. występujące w nim olejki: tymol i karwakrol niszczą bakterie chorobotwórcze. Czytaj więcej na http://www.styl.pl/zdrowie/news-ziola-w miejsce-soli,nId,1841411#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox zazwyczaj przyjmujemy, że obecność soli ; okazuje się czymś zupełnie bezpiecznym. Okazuje się, że co drugi Polak soli spożywanie dodatkowo przed spróbowaniem – bezwiednie i bezrefleksyjnie.

W taki sposób zakłada, że odczucie smakowe podanego dania na pewno powinno wymagał

podkreślenia, przez co najczęściej rozumiemy dosalanie. Tymczasem Światowa instytucja ludzkiego ustroju (WHO) ostrzega i zaleca, by dzienne jedzenie soli nie przekraczało 5 g. 1/2 Czym zastąpić sól? Co w miejsce soli? Czym zastąpić sól? Co w miejsce soli? Przejdź do galerii CZYM ZASTĄPIĆ SÓL Sól nadaje potrawom smaku – to zazwyczaj podstawowa przyprawa w każdej kuchni. Sól konserwuje więc żywność – chlorek sodu wiąże cząsteczki h2o, więc bakterie, nieobarczone otoczenia wodnego, nie mogą się rozwijać. Sód, pierwiastek chemiczny aktualny w soli, niezbędny okazuje się do prawidłowego funkcjonowania człowieczego ustroju, będąc m.in. odpowiedzialnym za gospodarkę wodną i ciśnienie tętnicze tętnicze krwi w krwioobiegu. Sól – jak widać, z jednej strony okazuje się niezbędna i niezastąpiona, a z drugiej – nazywana białą zgonem. taki sam sód, potrzebny naszemu organizmowi w ograniczonych dawkach, w nadmiarze może stwarzać dla niego prawdziwe zagrożenie. zbyt duża dawka sodu ; polepsza niebezpieczeństwo najwyższego ciśnienia tętniczego. Nieleczone nadciśnienie tętnicze doprowadza do zaburzeń obowiązkach narządów: nerek, serca, czy do wylewów krwi do mózgu. CO w miejsce SOLI konkluzja – ważna okazuje się dawka soli konsumowana ;. i tu mamy do czynienia z naturalnym defektem, ze względu na to że zalecane jedzenie soli ; przekraczać 5 gramów dziennie (1 niewielka łyżka do herbaty), tymczasem prawdziwe jej jedzenie w Polsce okazuje się 2 – trzy razy większe. Statystyki okazują się alarmujące – w Polsce na nadciśnienie tętnicze cierpi 9 mln osób. W których produktach okazuje się najwięcej soli? Czeka nas niemałe zaskoczenie. Najwięcej soli zjadamy razem z… popularnymi i codziennie spożywanymi przez nas wyrobami, takimi jak ser, pieczywo, wędliny. Plasterek 20 g sera żółtego dostarczy nam – w zależności od gatunku – 0,2 – 0,3 g soli. A niezbyt grubszy plasterek wędliny to następne 0,3 g soli. Zawartość soli w pieczywie waha się w zależności od gatunku – i tak kromka to 0,3 g soli (bułki pszenne, bagietki). prosto oszacować, że nawet niewielka kanapka to 1 g soli, czyli 20 proc. zalecanej ilości. A przecież poza wymienionymi wyrobami sól dodajemy do praktycznie wszystkich przyrządzanych przez nas potraw. Solimy ziemniaki, makarony, zupy, mięsa – wymieniać trzeba byłoby długo. Jak zmniejszyć dawka konsumowanej soli? Iwonna Niegowska, żywieniowiec marki Knorr, podsuwała, że redukcja soli ; to złożony proces. Trzeba obniżać dawka soli stopniowo, tak alt3 aby nie zniechęcić się za dość prosto. Po pewnym czasie zauważymy, że przyzwyczajamy się do nowych nawyków. Co więcej, po ograniczeniu solenia nie będziemy już w stanie zaakceptować ponownie smaku szczególnie słonych potraw. bywa dodatkowo jeden przyczyna do zadowolenia – nie soląc albo używając soli z umiarem, mamy szansę poznać rzeczywisty odczucie smakowe potraw. A poniżej kilka rad eksperta Knorr, jak sobie pomóc w bitwie z zawartością konsumowanej soli: – Stosujmy zioła i przyprawy. zapewniają one żywotny, apetyczny odczucie smakowe, bez wymogu nadmiernego dosalania potraw. Tę wiedzę szefowie kuchni Knorr wykorzystują, pracując nad recepturami elementów. zestawienie suszonych ziół, przypraw i warzyw sprawia, że aby nadać odczucie smakowe potrawie, nie powinniśmy używać już tyle soli. W rezultacie dania przygotowane z ich pomocą mogą cechować się mniejszą zawartością soli niż przyrządzane bez ich udziału, kiedy przeważnie

doprawiamy danie solą. i tak np. używając Naturalnej Przyprawy do mięs z gorczycą i

kolendrą Knorr solimy o połowę mniej. Używając wyłącznie soli, dodajemy jej ok. 1,5 g na 100 g mięsa, a aplikując przyprawę 0,75 g soli na 100 g mięsa. Podobnie 100 g gulaszu przygotowanego z udziałem Fix Knorr Gulasz powinno zawierało 0,73 g soli. Natomiast gdy sami doprawiamy mięso solą, używamy jej średnio 1,5 g na 100 g mięsa. – Jeśli przyrządzamy danie makaronowe albo ryżowe, to pamiętajmy, że sos, z którym je podamy, nada odczucie smakowe również tym składnikom bazowym. Dlatego nie ma wymogu solenia makaronu czy ryżu podczas przyrządzania dań. – w miejsce zwykłej soli kuchennej możemy używać soli dietetycznej o obniżonej zawartości sodu. – Ograniczajmy sól stopniowo – powinno to mniej obolałe dla naszych kubków smakowych. w miejsce dwóch łyżeczek, do gotujących się ziemniaków dorzućmy najpierw 1,5 łyżeczki, a po pewnym czasie jedną łyżeczkę. – Gotujmy warzywa nieobrane – zachowują więcej smaku, aromatu i potasu. Zobacz też: Życzenia na 40 urodziny Życzenia urodzinowe w bitwie o wspólne dobro jak trzeba dostrzec, spożywamy każdego dnia dość więcej soli, niż mogłoby się wydawać. W obliczu alarmujących danych priorytetem globalnej Organizacji ludzkiego ustroju okazuje się obniżenie poziomu soli w codziennej diecie. Stawka okazuje się naprawdę wysoka. Okazuje się, że zredukowanie spożycia soli o 1 g dziennie spowodowałoby mniejszą ilość wylewów o 5 proc. i ataków serca o 3 proc. Oczywiście zmiana nawyków żywieniowych i wzrost świadomości Polaków, jak poważne okazują się konsekwencje nadmiernego spożycia soli, to procesy niezwykle niełatwe, dlatego tak ważny okazuje się fakt, że następne instytucje i producenci żywności, a wśród nich marka Knorr, zaczęły dokładać sylwetkę do tego tematu. Od roku 2003 eksperci marki prowadzą prace nad redukcją soli w produktach, by osoby z nich korzystające mogły ograniczyć jej jedzenie. Do roku 2010 udało się obniżyć średnią zawartość soli w produktach o 25 proc., a działania w tym kierunku non stop trwają – okazują się jednym z priorytetów programu marki „Z naturalnymi składnikami dla najmocniejszego smaku”. Planowane działania zakładają dalsze zmniejszanie ilości soli w produktach o następne 15 – 20 proc. Szeroka okazja zup Knorr posiada obecnie co najmniej 10 proc. mniej soli niż średnio dorzuca się do zup gotowanych w polskich domach. Materiał został stworzony w wskazówek z Iwonną Niegowską, żywieniowcem marki Knorr     Czym zastąpić sól? Sól konsumowana w nadmiernych proporcjach wywołuje nadciśnienie tętnicze, obrzęki, schorzenia nerek i układu krążenia. prawidłowo więc zastanowić się nad zdrowszymi zamiennikami, nie rezygnując jednocześnie ze smacznych i zapachowych potraw. Jak ograniczyć albo całkiem zlikwidować sól z codziennej leczeniu odchudzającej? I czy bywa to wcale możliwe? Co za dużo to niezdrowo... Chlorek sodu, czyli popularna sól bywa najstarszą przyprawą świata. Od dawna wykorzystywana bywa do alt4 podkreślenia smaku potraw i jako środek konserwujący. mimo wszystko w nadmiarze bywa niebezpieczna dla naszego człowieczego ustroju. Sól dość podnosi ciśnienie tętnicze krwi, szkodliwie wpływa na pracę serca i nerek. wzmaga zagrożenie miażdżycy, udaru mózgu, wysokiego ciśnienia tętniczego, otyłości. Wiadomo również, że wpływa na zatrzymanie h2o w organizmie. Dawniej uważano ją za główne źródło sodu diecie człowieka. mimo wszystko z punktu widzenia zapotrzebowania na sód, dosalanie potraw bywa zupełnie zbędne. A to dlatego, że w podstawowych produktach bywa go wystarczająco dużo, by pokryć każdego dnia zapotrzebowanie na taki pierwiastek. Sól bywa ukryta w pieczywie, wędlinach, serach, maśle, mieszankach przypraw, zupach w proszku, chipsach itp. Nie powinniśmy oczywiście z niej całkiem rezygnować. istotne, by ograniczyć każdego dnia menu.

Światowa instytucja ludzkiego ustroju zaleca osobom dorosłym spożywanie maksymalnie 5

gramów soli dziennie (1 płaskiej łyżeczki). Sól soli nierówna Na naszym rynku dominuje sól kopalniana, poddana procesowi rafinacji, który zostawia jedynie chlorek sodu w czystej postaci. Lepszym rozwiązaniem bywa wybór soli morskiej, którą wytwarza się przez dość powolne odparowanie h2o morskiej, a jedyna obróbka, jaką bywa poddawana to mielenie. Dostarcza licznych mikro- i makroelementów m.in.: magnezu, wapnia, fluoru, jodu i żelaza. Zwykłą sól kuchenną możemy również zastąpić solą ziołową okazuje się więcej aromatyczna i zużyjemy jej mniej podczas wykonania dania. Możemy więc wybrać otwartą w aptekach sól potasową. Zalecana bywa ona osobom z nadciśnieniem tętniczym i dolegliwościami układu krążenia. Potas obniża ciśnienie tętnicze, od niego bywa zależne więc odpowiednia czynność mięśnia sercowego. Ziołowa alternatywa Doskonałą wariantem dla soli okazują się przyprawy i zioła. z wyjątkiem walorów smakowych okazują się więc zdrowe - m.in. wpływają na pracę wątroby, ułatwiają trawienie, łagodzą wzdęcia i kłopoty żołądkowe. Dodatkowo ich silny aromat redukuje energię na słony odczucie smakowe. w miejsce soli warto dotknąć po bazylię - trzeba ją dorzucać do zup, potraw z ryb i drobiu, jaj i sałatek. Świetnie komponuje się z pomidorami i ziemniakami liście laurowe - poprawiają odczucie smakowe zup (zwłaszcza grochowej, ziemniaczanej, fasolowej), flaków i potraw z dziczyzny i wołowiny majeranek - trzeba używać do przyprawiania potraw z drobiu i ryb, sosów, warzyw, pasztetów, zup estragon - jest odpowiedzialny do białych mięs, twarogów, omletów, świeżych sałatek warzywnych tymianek - rekomendowany bywa do zup, sosów, ziemniaków, potraw z grochu i fasoli. trzeba go dorzucać do ciemnych i tłustych mięs; rozmaryn - świetnie komponuje się z wieprzowiną, baraniną, dziczyzną i drobiem. Przyprawia się nim

więc zupy jarzynowe i ciemne sos kolendrę - świetnie aromatyzuje ryby i rośliny strączkowe.

Możemy ją dorzucać do sałatek, mięs (mięsa wieprzowego, drobiu, jagnięciny) szałwię - podnosi odczucie smakowe mięs. Przyprawiać nią możemy tłuste mięsa, wieprzowinę, baraninę, drób i ryby lubczyk - możemy dorzucać do zup i sosów. okazuje się również jednym ze składników znanej przyprawy maggi i licznych mieszanek z ziół. Do aromatyzowania potraw możemy użyć zarówno świeżych, i suszonych ziół. Pamiętajmy mimo wszystko, by jedne i drugie dorzucać pod koniec gotowania, by nie potraciły aromatu i cennych właściwości. Możemy również wybierać z szerokiej gamy przypraw. smak potraw wzbogaci na przykład: kurkuma, chili, kumin, imbir, goździki, pieprz... ; klasyczny czarny. A może jarzyny następną wariantem dla soli okazują się jarzyny i owoce. Co prawda okazują się od niej więcej subtelne, ale na pewno nadadzą potrawie wyrazu i właściwości cech charakteru. w takiej sytuacji nieoceniony okaże się czosnek i cebula. Pikanterii doda papryczka chili. Możemy więc wykorzystać por, paprykę, natkę pietruszki, kiszone ogórki. Z daniami rybnymi świetnie komponuje się natomiast cytryna albo limonka. Jak się okazuje sól nie bywa mieszkaniu niezbędna. W jej funkcji doskonale sprawdzą się zioła i przyprawy. prawidłowo eksperymentować, by odkryć najlepsze kompozycje smaków.

 

Zobacz też 

EcoSlim Prezzo


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness