Czy warto jeść olej rzepakowy? To musisz wiedzieć!

Czy warto jeść olej rzepakowy? To musisz wiedzieć!

Redakcja

2017-08-31

brak komentarzy

W liście opisany został też mechanizm oszustwa. Przedmiotem obrotu okazują się towary nabyte w ramach zalety  oleju  rzepakwego

operacji finansowych dostawy wewnątrzwspólnotowej. oraz nabywcą towarów na terytorium kraju okazuje się, z reguły, podmiot pełniący funkcję tzw. „znikającego podatnika Rzepak kojarzony okazuje się zwykle z malowniczym pejzażem żółtych kwiatów. niewiele osób wie, że już 3000 lat przed naszą erą Indianie przetworzyli go na olej. Początek europejskiej historii „oliwki północy” sięga XIII wieku, mimo wszystko zaledwie po 6-ciu kolejnych stuleciach stała się ona światową sensacją, wtedy jej produkcja rosła na szeroką skalę, a żółte pola rzepaku pokryły większą część Europy. głównym momentem okazały się lata 60. XX wieku. uzyskiwana takiej substancja zawierała szkodliwy kwas erukowy, który wykluczał wykorzystywanie oleju w celach spożywczych. Aby temu zapobiec naukowcy wdrożyli innowacyjną kategorię rzepaku zwaną „00” – podwójnie ulepszoną, bezerukową oraz niskoglukozynolanową, czyli zupełnie pozbawioną niepożądanych składników. Dzisiaj rzepak okazuje się jedną z najwydajniejszych europejskich roślin oleistych  – jego zbiory stanowią mniej więcej 13 proc. wszystkich upraw. Co więcej, kraje Unii Europejskiej okazują się zwłaszcza znaczącym producentem rzepaku za granicą – dostarczają właściwości  oleju  rzepakowegomniej więcej 34 proc. globalnej wytwarzaniu tej rośliny. Polska znajduje się w ścisłej czołówce upraw rzepaku – rocznie produkujemy mniej więcej 2 milionów ton. To daje nam niemal 640 milionów litrów oleju rzepakowego, czyli aż 43 miliardy łyżek stołowych. Vademecum zdrowia, czyli olej rzepakowy w liczbach Na uwagę zasługuje fakt, że do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu potrzebujemy zaledwie 2 łyżek oleju dziennie. Ze względu na korzystny skład kwasów tłuszczowych oraz witamin pozytywnie wpływających na stan naszego kondycji, nie powinniśmy pomijać oleju rzepakowego w naszej codziennej diecie. Wartość odżywcza „oliwki północy” okazuje się nawet wyższa od tak szczególnie cenionej oliwy extra virgine. to ona przecież zasobne bogactwo 2 wartościowych nienasyconych kwasów tłuszczowych: Omega-6 oraz Omega-3 oraz 4 cennych dla kondycji witamin: A, D, E, K. prawidłowo także wiedzieć, że olej rzepakowy posiada w zawartości 0 miligramów niedobrego cholesterolu oraz 0 gram zbędnego cukru. Właściwości odżywcze nie okazują się mimo wszystko jedynym czynnikiem sprawczym niesłabnącej popularności tego roślinnego tłuszczu. wartość ma także jego uniwersalność – zakres zastosowań nie ogranicza się jedynie do obsmażania. „zalety

oleju rzepakowego, takie jak neutralny smak oraz zapach, dodatkowo możliwość wykorzystywania na chłód, olej  rzekakowy

oraz na ciepło, sprawiają, że staje się on jedną z najpopularniejszych kuchennych składników. Z naszych analiz wynika, że w Polsce tłuszcz ten ma co najmniej 5 zastosowań – wykorzystywany okazuje się do obsmażania, wypieku ciast, przygotowywania sosów oraz sałatek oraz gotowanych warzyw” – mówi Tomasz Kwaśniewski, manager firmy MOSSO. „Oliwka północy” ma dodatkowo jedną pozytywną oraz szczególnie znaczącą przy diecie cecha – po smażeniu odsącza się jej dużo łatwiej niż inne oleje, dzięki czemu przyrządzone na niej potrawy mają alt2 aż do 10 proc. mniej kalorii niż te usmażone na odrębnych tłuszczach. Moda na olej rzepakowy tłoczony na chłód – czy mimo wszystko trzeba go używać do wszystkiego?zalecenie bywa wynikiem szerzącej się epidemii mnóstwo choroby dietozależnych tj. nadwagi czy choroby układu krążenia. niebezpieczeństwo wystąpienia tych choroby wzmaga m.in. wysokie konsumowanie nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu, których źródłem okazują się właśnie produkty odzwierzęce. Dlatego też eksperci oraz specjaliści ds. żywienia od mnóstwo lat namawiają do modyfikacje nawyków żywieniowych oraz wprowadzenia do kuracji odchudzającej tłuszczów nienasyconych w miejsce tłuszczów nasyconych. Ale wyłącznie eksperci o tym mówią, także często media zabierają głos w sprawie żywienia, propagując różne mody na określone produkty. Obecnie coraz więcej osób poszukuje składników „bez chemii”, jak zwłaszcza „naturalnych” sadząc, że jedynie takie produkty okazują się dla nich najzdrowsze. Moda ta dotyczy także kategorii olejów, w tym oleju rzepakowego. W sklepach w internecie czy tych ze zdrową pożywieniem trzeba często znaleźć olej rzepakowy tłoczony na chłód, nierafinowany czyli nieoczyszczony. zazwyczaj opisywany jako ten, który (w przeciwieństwie do rafinowanego) zachowuje wszystkie swoje składników odżywcze, bywa w 100% organiczny, bez sztucznych dodatków oraz środków konserwujących, zachowuje niepowtarzalny odczucie smakowe oraz zapach, nie bywa poddany procesowi oczyszczania, który przynosi obniżenie naturalnych właściwości oleju rzepakowego. Olej taki bywa także kilkukrotnie droższy od tego rafinowanego, co w przeświadczeniu konsumentów świadczy o jego „wyższości” – gdyż zazwyczaj alt3 to co ekologiczne czy ekologiczne bywa dużo droższe. Dlatego też, dużo osób wybiera olej

rzepakowy tłoczony na chłód oraz używa go do mnóstwo potraw w własnej kuchni,

także do obsmażania, pieczenia czy duszenia. przekonani, że dzięki temu dostarczają do swojego organizmu dużo więcej korzystnych związków, niż gdyby stosowali „zwykłego” oleju rzepakowego rafinowanego. Niezależnie od tego czy olej rzepakowy bywa rafinowany (oczyszczony) czy nierafinowany, tłoczony na chłód, bywa świetnym źródłem powyżej wymienionych korzystnych dla kondycji substancji.  jak widać w tabeli nr 1, badania Wroniak M. wykazują na to, że oba oleje zawierają porównywalną dawka kwasów tłuszczowych omega-3. Olej rafinowany zawiera natomiast więcej kwasów tłuszczowych nasyconych, a ten tłoczony na chłód – więcej witaminy E, mimo wszystko nie okazują się to różnice widoczne. W przypadku steroli, większą ich zawartością charakteryzuje się olej rafinowany. warto mimo wszystko dodać, że różnice w zawartości zależą przeważnie od jakości nasion rzepaku, dlatego w zależności od partii badanego oleju, zawartość różnych substancji może być odmienna. Oba oleje okazują się ekologiczne oraz nie zawierają żadnych substancji nadprogramowych. mimo powszechnej opinii olej rafinowany nie bywa to artykuł wysoko przetworzony. okazuje się co prawda pozyskiwany w więcej złożonym procesie – tłoczy się go z nasion w wysokiej temperaturze, a później poddaje procesowi rafinacji czyli oczyszczania, ale proces ten nie przyczynia się do uzyskania kapsułek o niskiej składników odżywczej, tak jak bywa to np. alt4 w procesie wytwarzania mąki, gdzie wartość odżywcza oczyszczonej mąki pszennej bywa znikoma w porównaniu z mąką pszenną pełnoziarnistą. Olej Olej nierafinowany zawiera też wolne kwasy tłuszczowe, które pod oddziaływaniem temp. wpływają na powstanie negatywnych dla kondycji nadtlenków oraz wodorotlenków lipidowych oraz aldehydów, ketonów oraz kwasów. Z tego też względu olej rzepakowy tłoczony na chłód nierafinowany nie powinien być wykorzystywany do przygotowywania potraw na gorąco czyli pieczenia, obsmażania, duszenia. Natomiast doskonale nadaje się jako do tego do surówek, sałatek czy sosów. Olej rzepakowy rafinowany bywa natomiast uniwersalny oraz może być stosowany przy każdej obróbce żywności. Co prawda, on także pod oddziaływaniem temp. ulega procesom utleniania, ale bardzo wolniej niż olej tłoczony na chłód, gdyż w procesie rafinacji wolne kwasy tłuszczowe okazują się skutecznie z niego usuwane. Pamiętajmy mimo wszystko, że nie należy smażyć kilkukrotnie na jednocześnie oleju oraz najlepiej nie dłużej niż 15 min (max. 27 min), wtedy olej zachowuje wszystkie swoje właściwości. warto także wspomnieć, że olej rzepakowy ma wysoki punkt dymienia, który wynosi 242oC. indeks ten świadczy o tym, że olej ten zaledwie przy temperaturze 242oC zaczyna wydzielać dym oraz ulega przemianom, w wyniku których dochodzi do powstania negatywnych dla kondycji związków chemicznych. Im niższy punkt dymienia tym tłuszcz ma mniejszą przydatność do obsmażania. Zaleca się wykorzystywać do obróbki termicznej tłuszcze, które mają punkt dymienia powyżej 200oC.

 

Zobacz też 

Taniec Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness