Czy dziczyzna jest zdrowa? To musisz wiedzieć!

Czy dziczyzna jest zdrowa? To musisz wiedzieć!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

Dziczyzna to mięso, o którym stale wiemy nadto mało. Nie jadamy jej wielokrotnie,czy  zaleca  się  jeść  dziczyznę

a przygotowanie dania z królika czy dzika wydaje się nam prawdziwą sztuką. Jak jest w rzeczywistości tłumaczy Magdalena Kanclerska, dietetyczka z Centrum Dietetycznego Naturhouse. 2 Głosuj Podziel się 60   (123RF, Fot: 123RF) - Niezbyt wielokrotnie jadamy dziczyznę. Czy to zdrowe mięso? - Dziczyzna ze względów natury zdrowotnej jest mięsem zdecydowanie niedocenianym w polskiej kuchni. W porównaniu z mięsem hodowlanym, posiada w zawartości zdecydowanie mniejszą porcję tłuszczu ogólnego, który także jest korzystniejszy względem zawartości tłuszczów nienasyconych i wielonienasyconych niż np. wieprzowina. Dzięki temu jest mniej kaloryczna (ok. 115 kcal w 100 g). Ponadto w dziczyźnie znajdują się zdecydowanie więcej białek egzogennych, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, i większą porcję cennych witamin. - Wybór jest mimo wszystko ogromny. Które mięso najdogodniej wybierać – dzikich kaczek, dzika, jelenia, sarny? - Najwięcej walorów natury zdrowotnej ma mięso z dzika i sarny. posiada najwięcej witamin i minerałów, przede wszystkim magnezu, fosforu, wapnia, wit. B2, B5, B6. Porównując je do mięsa hodowlanego, posiada w zawartości też mniej tłuszczu niż kurczak, mięso wołowe czy wieprzowina. też mięso z zająca i bażanta ma zdecydowanie bardziej korzystniejszy skład chemiczny niż mięsa, które jadamy codziennie. Trzeba także mieć świadomość, że ogólnie dziczyzna posiada w zawartości więcej mioglobiny (mocno czerwony kolor), która jest źródłem dość prawidłowo przyswajalnego żelaza. - Jak wielokrotnie można jeść dziczyznę? - Nie ma specjalnych barier w spożywaniu dziczyzny. Mimo - Czy dziczyzna jest zdrowa? niedocenianych dodatkowo w Polsce - walorów natury zdrowotnej, jadamy jej dość mało. bywa to raczej rarytas regionalny w rejonach polowań. bywa dodatkowo jedna ważna zaleta tego mięsa - oprócz dobrego składu białka i obniżonej zawartości tłuszczu, jest także wolne od antybiotyków i paszy wzbogacanych różnymi składnikami dodatkowymi, ze względu na to że zwierzęta żyją na wolności i żywią się tym, co jest w danym czasie dostępne. czy  jeść  dziczyznę- Czy okazują się osoby, które nie powinny jadać dziczyzny, ze względu na to że może im w jakiś sposób zaszkodzić? - Tak naprawdę nie ma specjalnych zaleceń co do szans spożywania dziczyzny. Powinny jedynie uważać kobiety spodziewające się dziecka, gdyż istnieje niewielkie niebezpieczeństwo zarażenia toksoplazmozą albo włośnicą. Obydwie te pasożytnicze schorzenia okazują się niebezpieczne dla niewiast ciężarnych. jednak unikanie wyrobów mięsnych niewiadomego rodowodu i odpowiednia obróbka termiczna mięsa zmniejszają niebezpieczeństwo choroby. - Czy zaleca się przyrządzać mięso samodzielnie? Nie ma co ukrywać, przygotowanie dziczyzny wymaga wprawy. - Dziczyzna to mięso okresu jesiennego i zimowego,

kiedy to zaczynają się łowy, a mięso tych zwierząt ma inny smak i aromat,przepisy  na  dziczyznę

gdyż odżywiają się one w tym czasie innym jedzeniem niż latem. Przygotowanie dziczyzny zajmuje na pewno trochę ; niż pozostałych rodzajów mięs, poprzez co wielokrotnie podawane jest ono na specjalne okazje. oprócz dłuższego czasu wykonania potrawy, przepisy nie okazują się wcale trudne, wybierając do tego mięso już wcześniej przygotowane (mrożone), nie zajmie nam to dużo czasu. Jedzmy je wielokrotnie, ze względu na alt2 to że jego korzyści smakowe, oraz składniki okazują się w dalszym ciągu zdecydowanie niedoceniane. Gdzie szukać wartościowego mięsa? W dobrych biznesowych sklepach mięsnych można dostać dziczyznę mrożoną, która jest równie wartościowa jak świeża, ze względu na to że przechodzi odpowiednie procesy przed jej zamrożeniem (kruszenie, marynowanie, konserwowanie) i jest gotowa do przygotowywania wprost po rozmrożeniu. Jeśli chodzi o świeże mięso, to najdogodniej dowiadywać się wprost u myśliwych. Polacy czterech ścianach często inspirują się smakami z pozostałych krajów. Kuchnia chińska, meksykańska czy włoska stały się niezwykle popularne. Za to w niepamięć poszły tradycyjne rodzime smaki. oraz tak dawniej królującą na polskich stołach dziczyznę dziś niewiele ludzi je. Dlaczego Polacy boją się jeść dziczyznę? Dziczyzna nie okazuje się zbyt znanym mięsem w Polsce z trzech powodów: cen, utrudnionej dostępności i strachu o to, czy jej jedzenie okazuje się bezpieczne. Największe zarzuty stawiane mięsu pochodzącemu z dzika czy sarny dotyczą faktu, iż zwierzęta te będą nosicielami toksoplazmozy albo włośnicy. jednak toksoplazmozą da się się zarazić, jedząc wyłącznie mięso surowe, a włośnica atakuje wyłącznie dziki, których mięso, podobnie jak mięso sarny, powinna po polowaniu przejść kontrolę weterynaryjną, zanim trafi do spożycia.  dobrze mimo wszystko mieć świadomość, że mięso kupione ze przetestowanego źródła, przebadane weterynaryjnie oraz prawidłowo ugotowane, okazuje się stuprocentowo bezpieczne! Co więcej, dziczyzna okazuje się zdecydowanie bardziej zdrowa oraz mniej kaloryczna niż drób czy wieprzowina. posiada w zawartości o dużo mniejszą porcję tłuszczu ogólnego, za to zdecydowanie więcej białek egzogennych, których organizm człowieka nie jest w stanie sam wytworzyć. Dziczyzna to także bogactwo witamin oraz składników mineralnych. Najwięcej alt3 walorów zdrowotnych ma mięso z dzika oraz sarny.  Dziczyzny nie powinniśmy mimo wszystko jeść zbyt często, średnio raz w 7 dniach, ze względu na to że może ona zawierać mikroskopijne pozostałości ołowiu ze śrutu, który spożyty w zbyt sporych dawkach może powodować zatrucie ludzkiego ustroju.  Dziczyzna od zawsze należała do mięs zwłaszcza cenionych pod względem składniki kulinarnych i odżywczych. W staropolskiej kuchni odgrywała pierwszoplanową rolę, jednak w znajdujących się czasach jej jedzenie ustąpiło innym gatunkom. konsumenci o dużo częściej trzymają za wieprzowinę czy drób z przemysłowej hodowli.

dobrze powrócić do starych tradycji, poznać korzyści mięsa zwierząt leśnych i w pełni

korzystać z tego ekologicznego dobrodziejstwa (1). składniki odżywcze dziczyzny Prawo własne: sergpet / 123RF Zdjęcie Seryjne Dziczyzna jest zdrowsza w porównaniu do mięsa pochodzącego ze zwierząt hodowlanych. Zwierzęta żyjące dziko nie znają nerwów towarzyszącego przemysłowej hodowli, a ich jedzenie nieobarczone jest pasz, w skład których wchodzą antybiotyki czy inne chemiczne dodatki. dobrze tu też podkreślić, że zwierzę, które padło w wyniku prawidłowo wykonanego strzału z broni palnej nie doznaje nerwów związanego z transportem do ubojni i samym ubojem. Stąd takie mięso posiada w zawartości niewielkie ilości adrenaliny (2). Najlepsze korzyści smakowe uzyskuje się z uboju późnojesiennego albo wczesnozimowego, co wynika ze sposobu odżywiania zwierząt. W tym czasie ich kuracja dietetyczna oparta jest przede wszystkim na żołędziach, bukwii i roślinach leśnych (1). Pod względem składniki odżywczych mięso zwierząt leśnych charakteryzuje się niską zawartością tłuszczu, natomiast wysoką zawartością pełnowartościowego białka oraz najwyższym poziomem żelaza w porównaniu do wieprzowiny, drobiu czy wołowiny. Co interesujące, alt4 surowa dziczyzna pozbawiona jest cholesterolu (2). Regularne spożywanie mięsa zwierzyny łownej wzbogaci jadłospis w nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy oraz składniki mineralne (3). Dziczyzna charakteryzuje się 3-4 krotnie wyższą zawartością witamin (tiaminy, ryboflawiny) i soli mineralnych (sodu i potasu). Sarnina dostarczy nam wapnia, fosforu i magnezu, natomiast mięso dzika sporych ilości żelaza (4). Mięso diecie w dniu i nocy schorzeń cywilizacyjnych W ostatnich latach notuje się wzrost zapadalności na przypadłości układu krążenia, wynikające z nieprawidłowego żywienia. kuracja dietetyczna obfita w olbrzymie ilości tłuszczy, przede wszystkim zwierzęcych, doprowadza nieuchronnie do podwyższonego ciśnienia, wysokiego poziomu cholesterolu frakcji LDL oraz trójglicerydów we krwi, a co za tym idzie, do schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Niska zawartość tłuszczów i energii w mięsie zwierząt łownych to cechy, które przemawiają na korzyść uwzględnienia tego mięsa diecie. 100g mięsa dzika czy jelenia dostarczy mniej więcej 110 – 120 kcal, a sarny, daniela zwykle 98 – 113 kcal. dobrze nadmienić, że ta samodzielnie porcję mięsa zwierząt hodowlanych to 130 do nawet 570 kcal. Ponadto, korzystny stosunek płciowy kwasów nienasyconych do nasyconych w dziczyźnie może posiadać wpływ na obniżenie niebezpieczeństwa zachorowania na miażdżycę (4).   Uwzględniając wartość prozdrowotną dziczyzny jak także korzyści smakowe, opłacalne jest podjąć oddziaływania zmierzające w kierunku zwiększenia spożycia tego rodzaju mięsa (3). Tendencja wzrostowa w spożyciu mięsa zwierząt leśnych korzystnie wpłynęłaby na etap zdrowia społeczeństwa jak także na sytuację kół łowieckich. Pozwoliłaby na pozyskanie nadprogramowych funduszy dla Lasów Państwowych na ochronę lasu, czyli naszego dobra narodowego. Ponadto leśnicy i myśliwi mogliby liczyć na większe uznanie(2).


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness