Czy konserwy są zdrowe? Wszystko, co powinnaś wiedzieć!

Czy konserwy są zdrowe? Wszystko, co powinnaś wiedzieć!

Redakcja

2017-08-01

brak komentarzy

wielu osobom konserwy kojarzą się z dalekimi wyjazdami, klęskami, czy wojskiem, ogólnie ujmując z miejscami i sytuacjami, w których trudno o świeżą żywność i pozostaje mniej apetyczna i zła żywność konserwowana. Tymczasem żywność zamknięta w puszkach może być smaczna i zdrowa. Początki konserw sięgają już oświecenia. Natomiast w latach dwudziestych dziewiętnastego wieku pojawiały się już takie rarytasy konserwowane jak ryba w sosie winnym. Ludzie od najdawniejszych czasów szukali sposobów na wydłużenie okresu przechowywania żywności. Przechowywano zestaw dań w piwnicach, w których panowała niższa temperatura niż w domach, co spowalniało przebieg psucia się. Do pozostałych sposobów konserwowania żywności należało solenie, suszenie, kiszenie, wędzenie etc. Techniki te zmieniają jednak odczucie smakowe i substancje pokarmowe pożywienia.

Dlatego przełomem na dużą skalę byłojedzenie  w  puszkach  niezdrowe

zamknięcie posiłków w butelkach. doszło do tego za sprawą Nicolasa Apperta. Francuski cukiernik dodatkowo przed Pasteurem odkrył metodę konserwacji żywności do dziś znaną jako apertyzacja. Appert działał empirycznie i 60 lat przed własnym rodakiem zauważył: trwałość czynników przedłuża przetworzenie jej w cieple, a potem przechowywanie w szczelnych (bez dostępu tlenu) pudełkach, a dodatkowo nie zmienia ich     W 1810 Nicolas Amppert opublikował książkę kucharską pod tytułem L’Art de conserver les substances animales et végétales. trzeba w niej przeczytać o sztuce konserwowania składniku zwierzęcych i roślinnych na dużo lat. Dziś oddziaływania podjęte poprzez Nicolasa Ampperta określamy wekowaniem i wykorzystywane są w wielu domach. Nie tracąc przy tym składniki odżywczych i walorów smakowych. Początkowo żywność przechowywano w butelkach, jednak były one niełatwe w transporcie i prosto je trzeba zniszczyć.  Od roku 1822 stosowano już cylindryczne cynowe puszki stalowe. Dziś puszki są wydzielane z aluminium, cienkiej blachy, ale spotyka się również konserwy w słojach. Szczelne zamknięcie posiłków przeciwdziała rozwojowi mikroorganizmów.  Prawidłowo przeprowadzony przebieg konserwowania żywności zabija bakterie, z żywność  w  puszkachwyjątkiem tych, które tworzą przetrwalniki (np. względnie beztlenowe Konserwy – czy jedzenie w puszkach jest zdrowe? bakterie Clostridium botulinum wytwarzające egzotoksynę jad kiełbasiany, czyli toksynę botulinową). Trzeba jednak posiadać na uwadze, że o ile komórki wegetatywne szybko giną po podgrzaniu do ciepłoty mniej więcej 80 – 90oC (pasteryzacja), to komórki przetrwalne niektórych bakterii mogą przeżyć w stanie anabiozy (życia utajonego) nawet dwugodzinne ogrzewanie do ciepłoty powyżej 100oC. Wysoka ciepłoodporność bywa najprawdopodobniej spowodowana obecnością kwasu dwupikolinowego.   trzeba przyswoić, że jeżeli bodziec do wyprodukowania form przetrwanych zaniknie (za sprawą nieprawidłowo przeprowadzonego procesu konserwacji) bakterie znów mogą zacząć wytwarzać toksyny. Po otwarciu konserwy należy wyjąć z puszki i przechowywać na talerzykach. Zmniejszy to ewentualne reakcje między puszką, a jej zawartością. przenigdy niejako nie mamy stuprocentowej pewności, że wszystkie mikroorganizmy są zniszczone, a konserwacja była przeprowadzona prawidłowo (np.  modyfikacje parametrów w trakcie procesu). Jak ogólnie wiadomo ryby prawidłowo jeść, gdyż są źródłem mnóstwo cennych dla ludzkiego ustroju składników.

Okazuje się mimo wszystko,

że nie wszystkie rodzaje oraz nie w każdej postaci stanowią oczekiwany składnik prawidłowej diety. O ile ryby świeże oraz mrożone po zaaplikowaniu odpowiedniej obróbki termicznej, pod względem wartości odżywczej należy ocenić wysoko o tyle w przypadku ryb konserwowych ocena bywa istotnie niższa. Skąd ta różnica? Przeczytaj koniecznie: Czy ryby są zdrowe? Jedz ryby będziesz zdrowy O tym, że powinniśmy podkręcić picie ryb lekarze oraz specjaliści ds. żywienia alarmują od dawna. Niestety w naszym kraju konsumpcja ryb bywa skrajnie niska, co naraża większość populacji na niedobory ważnych składników pokarmowych takich jak kwasy omega 3 i witamina D, również – selen. Skutkiem natury zdrowotnej tych braków okazują się chociażby:     większe niebezpieczeństwo rozwoju groźnych chorób układu krążenia     (takich jak nadciśnienie oraz miażdżyca), większe niebezpieczeństwo rozwoju chorób rakowych,   większe niebezpieczeństwo rozwoju cukrzycy, większe niebezpieczeństwo nadwagi, zaburzenia w wytwarzania mnóstwo ważnych hormonów (też hormonów     płciowych, w tym głównego męskiego hormonu), zaburzenia rozwoju płodu (u niewiast w ciąży), większe niebezpieczeństwo rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, alt2 większe niebezpieczeństwo zaburzeń nastroju, wiele pozostałych mniej albo bardziej groźnych albo przynajmniej uciążliwych przypadłości. Regularna konsumpcja ryb niesie za sobą szereg korzyści zarówno natury zdrowotnej ; pozostałych, dotyczących np. efektywności zabiegów ukierunkowanych na rzecz polepszenia kompozycji sylwetki. Związane bywa to z pozytywnym oddziaływaniem będących w nich składników na takie wskaźniki jak wrażliwość insulinowa i – na wydzielanie strategicznych z punktu widzenia kontroli metabolizmu hormonów. Ryby z puszki – samoczynnie zdrowie?

Chociaż mogłoby się wydawać, ze ryby konserwowe to znakomity sposób  jedzenie  w  puszkach

na to by podkręcić picie składników takich jak witamina D, kwasy omega 3 czy selen, to w rzeczywistości niestety tak nie bywa. zaleca się wziąć pod lupę puszkowanego tuńczyka czyli jak pokazuje praktyka integralny składnik diet ludzi aktywnych ruchowo. Niby bywa to ryba morska (czyli ta jakie poleca się spożywać), stosunkowo niskokaloryczna, a zarazem zasobna w proteiny, dostarczająca też pewnych dawek wit. D oraz kwasów omega 3. Niewątpliwym walorem bywa też w tym wypadku wygoda - trzeba otworzyć oraz zmieszać z ryżem, warzywami, ewentualnie dietetycznym sosem oraz poniżej mamy pełnowartościowy posiłek. W akcie desperacji ryba z puszki nadaje się też do tego by skonsumować ją na szybko widelcem bez żadnych dodatków. Z waloru tego korzystają osoby żyjące „w joggingu”, mające niewiele okresu na konsumpcję. Cóż, fakty są niestety inne Ryby konserwowe zaliczyć należy do żywności mocno przetworzonej. Sam przebieg obróbki technologicznej bywa niefortunny w odniesieniu do wartości odżywczej oraz zdrowotnej finalnych składników. Ryby przed „zapuszkowaniem” poddawane są długotrwałemu działaniu wysokiej ciepłoty co zmienia właściwości mnóstwo znajdujących się w nich składników, a zwłaszcza związków lipidowych. Drogocenne kwasy eikozapentaenowy oraz dokozaheksaenowy (omega 3) ulegają przynajmniej częściowemu utlenieniu. W efekcie tylko tracą walory prozdrowotne, ale stają asię potencjalnym dla ludzkiego ustroju zagrożeniem. Podobny los spotyka aktualny w mięsie ryb cholesterol, który sam w sobie nie bywa szkodliwy, ale po dłuższym podgrzaniu ulega utlenieniu. alt3 W efekcie tworzą się toksyczne pochodne takie jak hydroksycholesterole oraz 7-ketocholesterol. Substancje te po negatywnie wpływają na gospodarkę lipidową oraz etap błon komórkowych. Ryby z puszki na celowniku Spożywanie ryb z puszki nie okazuje się rekomendowane poprzez ekspertów. Żywność w puszkach posiada dużo soli, konserwantów i składniku chemicznych. Co więcej metale, z których otrzymywane okazuje się opakowanie, mogą przenikać do artykułu. Okazjonalne zjedzenie ryby z puszki musi posiadać wpływ negatywnie na zdrowie, natomiast najdogodniej wybierać ryby świeże albo mrożone. Ryba- samoistnie zdrowie.. Ryby okazują się świetnym źródłem prosto przyswajalnego białka. Szczególnie kluczowe okazuje się spożywanie ryb morskich takich jak łosoś, dorsz, sardynka, makrela, tuńczyk, śledź. okazują się one źródłem potrzebnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, witamin i produktów mineralnych. kuracja dietetyczna liczna w ryby umożliwia zachować zdrowie. Spożywanie ryb obniża ciśnienie tętnicze krwi, przeciwdziała powstawaniu blaszki miażdżycowej, zawałom serca i udarom mózgu. Ponadto umożliwia unormować ilość cholesterolu i poprawia kondycję włosów, cery i paznokci. Dlaczego Polacy jedzą mało ryb?

Przeciętny Polak w ciągu roku konsumuje 12,4 kg ryb.

bywa to 2 razy niższe picie od średniej unijnej. Ryby nazbyt rzadko pojawiają się kuracji Polaków. Za centralny powód małego spożycia ryb uważana okazuje się ich wysoka cena. Natomiast zaleca się dodać, że do niskiej ich konsumpcji w Polsce przysłużyły się też tradycje kulinarne, które zdominowane okazują się poprzez dania mięsne. W ostatnich latach pojawiło się dużo kampanii zachęcających do spożywania ryb, na przykład „Ryba wpływa na wszystko” Departamentu Rybołówstwa w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ich głównym głównym celem okazuje się uświadomienie społeczeństwu, że ryby w codziennej kuracji bardzo korzystnie wpływają na zdrowie człowieka. Czy rybna puszka rozwiąże ten problem? Skoro media alarmują, że ryby okazują się zdrowe, a Polacy spożywają ich nazbyt mało pojawił się pomysł- „zapuszkować rybę”. Konserwa rybna tańsza od ryby świeżej albo mrożonej, nadająca się do spożycia nawet poprzez kilka lat wydaje się być alt4 świetnym wynalazkiem. puszkę trzeba zabrać ze sobą wszędzie.

Konserwę trzeba otworzyć, rozdrobnioną rybę połączyć z ryżem, warzywami i posiłek gotowy w 15 minut!

Brzmi idealnie, a jak okazuje się na prawdę? Ryby z puszki zagrożeniem dla konsumenta? Konserwy rybne okazują się produktem wysoko przetworzonym. Przed zamknięciem puszki ryba poddawana okazuje się obróbce polegającej między innymi na poddaniu jej działaniu wysokiej ciepłoty. przebieg ten znacząco maleje wartość odżywczą ryby, szczególnie zawartość witamin, białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Co więcej podczas wytwarzania konserw do pokrycia blachy w zamierzenia uniknięcia korozji, stosowany okazuje się związek chemiczny biosfenol A. Substancja ta może przenikać do żywności i zaburzać funkcjonowanie układu dokrewnego. Ponadto analiz podkreślają, że biosfenol A może być czynnikiem sprawczym otyłości, chorób układu krążenia i poronień. Jeśli jednak korozja metalu zajdzie mimo pokrycia biosfenolem, metale przenikają do artykułu mającego kontakt z puszką. Czy ryba w puszcze okazuje się rybą? Niestety nie zawsze „tuńczyk w sosie własnym” okazuje się w 100% tuńczykiem. niejednokrotnie niedrogie konserwy wydzielane okazują się z rybich odpadów i resztek. co więcej okazują się konserwowane azotynem sodu albo innymi tajemniczymi dodatkami do żywności. Niestety substancje te okazują się szkodliwe dla ludzkiego ustroju człowieka. Wybieram puszkę! Na co zwrócić uwagę? Jeśli już zapadnie decyzja o kupnie ryby w puszce, to najdogodniej przeczytać co wchodzi w skład artykułu. świetnie okazuje się wybrać rybę w kawałku niż już rozdrobnioną. bardzo ważny okazuje się fakt aby wieczko konserwy nie bywa wybrzuszone. Wypukłe wieczko wskazuje na aktywny przebieg psucia, a picie tej konserwy może spowodować śmiertelne zatrucie jadem kiełbasianym! Podsumowanie… Wprowadzenie konserw rybnych w zwykłą dietę nie okazuje się pełnym organizmu rozwiązaniem. Ryby w puszce okazują się świetnym sposobem na dostarczanie wartościowego pokarmu podczas letnich miesięcy pod namiotem czy wycieczki w góry. mimo wszystko do codziennej diety prawidłowo wprowadzić artykuły świeże albo mrożone, a zachować powściągliwość w konsumowaniu ryb konserwowych.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness