Czy warto jeść kaszę? Oto 5 powodów!

Czy warto jeść kaszę? Oto 5 powodów!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

Im mniej oczyszczona oraz rozdrobniona, tym lepsza. Daje zastrzyk energii, a jednocześnie tuczy.kasza  gryczana

Garść kaszy na talerzu to zaledwie 140kcal! Ma działanie rozgrzewające, więc dobrze po nią sięgać, gdy bywa zimniej. Dodatkowo wzbogaca jadłospis w całą masę prozdrowotnych substancji. Nie chodzi przecież o to, by w kółko jeść pęczak, gryczaną czy jęczmienną. Wybór kasz bywa o dużo większy oraz pomaga wyrzeźbić mnóstwo ciekawych oraz smacznych potraw. okazuje się jedną z zwłaszcza wartościowych. Otrzymywana bywa z prosa, jej wyrób polega na wyeliminowaniu okrywy oraz polerowaniu obłuskanego ziarna, a później oczyszczeniu z łusek oraz pyłu. Jako jedyna wśród kasz funkcjonuje zasadotwórczo. zawiera spore ilości krzemionki, dzięki czemu wzmacnia nasze włosy, paznokcie oraz stawy. Ma też znaczne ilości aminokwasu – tryptofanu, który przekształcany bywa w serotoninę. Ta substancja bywa szczególnie ważna, ze względu na to że bierze udział w licznych przemianach metabolicznych – kontroluje rytm ,  zalety  kaszydobowego snu, reguluje ciśnienie krwi oraz temperaturę ciała. Kasza jaglana bywa także świetnym źródłem witamin z zespoły B, też lecytyny. zawiera dużo żelaza, które ochrania przed niedokrwistością i miedź wspomagającą odporność. bywa doskonałe wyrównanie kuracji odchudzającej dla ludzi z zespołem jelita drażliwego, gdyż nie posiada w zawartości dużo błonnika. okazuje się produktem łatwostrawnym, a więc polecana bywa także w odżywianiu najmłodszych. bywa doskonałe antidotum w przypadku zachorowania oraz zakażeniach nosogardła. Kasza jaglana ugotowana w mleku musi stanowić bazę do licznych deserów, świetnie wypadnie np. w kombinacji prażonymi jabłkami, cynamonem oraz rodzynkami. można ją także zapiec z owocami, jogurtem bezpiecznym oraz miodem. świetnie komponuje się z warzywami. okazuje się jedną z najstarszych kasz, cenioną od ponad   kasza  na  kuracji  4 tys. lat. Powstaje z gotowanych oraz później wysuszonych ziaren zboża, przeważnie z twardej pszenicy. W Polsce rzadko występuje na stołach, a to spory błąd. ten rodzaj kaszy doskonale sprawdza się jako substytut ryżu. okazuje się świetnym źródłem błonnika, białka, żelaza, fosforu, kwasu foliowego oraz wit. B6. okazuje się sprzymierzeńcem ludzi dbających o linię oraz chorujących na cukrzycę, gdyż ma niski indeks glikemiczny, więc wywołuje wyłącznie niewielkie wahania stężenia glukozy w krwi oraz insuliny w porównaniu np. z ryżem czy ziemniakami. Ze względu Dlaczego warto jeść kaszę? na dużą zawartość kwasu foliowego powinny go często jadać kobiety brzemienne oraz karmiące piersią. Ugotowaną kaszę dodajemy do sałatek, zup czy faszerowanych warzyw. można jeść ją na śniadanie - z ciepłym mlekiem, miodem oraz owocami rozgrzeje organizm w chłodniejsze poranki. W 100 g kaszy jaglanej znajduje się 12 g błonnika, 76 g węglowodanów, 11 g białka, 1,7 g tłuszczu oraz 360 kcal. Sałatka z soczewicy oraz bulguru składniki: 1 filiżanka czerwonej soczewicy z puszki, 1 drobno pokrojona cebula, 2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę, 1 szklanka drobnego bulguru, 4 szalotki, 5 kilka rzodkiewek pokrojonych w cienkie plastry, pół kubka dorobno posiekanej natki pietruszki, 2 łyżki drobno pokrojonej świeżej liści mięty, 2 łyżki soku z cytryny, 1 niewielka łyżka mielonego kminu, oliwa z oliwek. Sposób wykonania: Ugotuj kaszę wg zaleceń wytwórcy. potem połącz soczewicę, ugotowany bulgur, szalotki, rzodkiewki,

pietruszkę oraz miętę w dużej misce albo salaterce.

Wymieszaj sok z cytryny, kminek, sól oraz pieprz do smaku z oliwa z oliwek. Tak przygotowany dressing połącz z sałatką oraz kupione. Orkisz ma łagodny, przyjemny orzechowy posmak. konsumuje się go w postaci kaszy, mąki, kleiku, makaronu, pieczywa, otrąb czy płatków. Uprawiany był już w starożytnym Egipcie. Jego fundamentalną zaletą bywa obszerniejsza ilość składników odżywczych w porównaniu z innymi kaszami. okazuje się świetnym źródłem manganu, miedzi oraz cynku, ale posiada w zawartości także fosfor, żelazo, wapń oraz magnez. Wśród witamin wymienić da się witaminę A, E, D, B1, B2, B6. Wszelkie składniki orkiszowe poprawiają trawienie. polecany wszystkim, szczególnie przy takich dolegliwościach jak: podwyższony zakres cholesterolu, spadek odporności, przypadłości reumatyczne, przypadłości serca oraz układu krążenia czy problemów żołądkowo-jelitowe. 100 g kaszy orkiszowej posiada w zawartości 246 kcal, 11 g błonnika, 59 g węglowodanów, 14 g białka, 4 g tłuszczu. Komosa ryżowa (quinoa) ONZ ogłosiła rok 2013 transgranicznym Rokiem Komosy Ryżowej. Komosa (podobnie jak amarantus) zaliczana bywa do pseudozbóż. Została doceniona przez środowiska naukowe ze względu na dużą zawartość dwóch flawonoidów – kwercetyny oraz kaempferolu. W porównaniu ze zbożami proso boliwijskie (tak też nazywa się komosę) posiada w zawartości większe ilości tłuszczu. Nie należy się mimo wszystko obawiać, ze względu na to że głównym składnikiem nasion okazują się zdrowe, nienasycone kwasy omega-3, które zaliczają alt2 się w skład błon komórkowych ludzkiego ustroju, wpływają na serce, układ krążenia i pracę mózgu. Co jeszcze sprawia, że dobrze skosztować komosy? Białko! sądzi się, że kasze nie okazują się w stanie dostarczyć naszemu organizmowi pełnowartościowego białka, ze względu na to że zawierają niewystarczające ilości lizyny oraz izoleucyny (aminokwasy ograniczające). Quinoa posiada w zawartości natomiast o dużo większe ilości tych aminokwasów – bywa źródłem pełnowartościowego białka. Dlatego może być cennym uzupełnieniem kuracji odchudzającej wegetarian i ludzi na kuracji bezglutenowej. Wzbogaca nasz jadłospis w składniki takie  jak: żelazo, cynk, magnez, mangan, miedź i wit. z zespoły B oraz witaminę E. Na śniadanie do ugotowanej komosy dodaj orzechy oraz owoce. Proso boliwijskie doskonale komponuje się też z rodzynkami oraz żurawiną. można dorzucać je do ulubionych zup warzywnych, potraw mięsnych oraz sosów. Świetnie smakuje z gulaszem. składniki: 1 szklanka ugotowanej komosy, 1 pojedyncza gruczoły mlekowe drobiu bez naskórka, 1 mała cebula, 2 posiekane ząbki czosnku, 2 łyżki oliwy z oliwek, 1 cukinia pokrojona w kostkę, 1 pomidor pokrojony w kostkę, świeża bazylia, 50 g białego sera takie jak feta, 1 łyżka soku z limonki. Przygotowanie: Na rozgrzanej patelni podsmaż na 2 łyżkach oliwy czosnek oraz cebulę. Dodaj pokrojoną w paski gruczoły mlekowe drobiu i pokrojonego pomidora oraz cukinię. Do tak przyrządzonego drobiu wsyp ugotowaną komosę. Duś minutę pod przykryciem. Po zdjęciu z palnika dodaj fetę oraz bazylię. Podaj na ciepło. o krótkiego czasu zapomniana kasza jaglana, ostatnio wraca do łask – i słusznie! Przede wszystkim kasza jaglana bywa zasadotwórcza w

procesie trawienia. Co to dla nas znaczy? Większość suplementów jakie zjadamy na codzień

(pieczywo, cukier, mała czarna, mięso, nabiał) to składniki kwasotwórcze. Największe zakwaszenie1 wpływają na (w kolejności): mleko, piwo, mała czarna, herbata, Coca-Cola. Dr Robert Young, jeden z pozytywnej jakości ekspertów od mikrobiologii, biochemii i suplementacji bywa twórcą nowoczesnej fizjologii. Według nowoczesnej fizjologii czynnikiem sprawczym wszystkich problemów, m.in. cukrzycy, miażdżycy i problemów rakowych2, bywa nadmierne zakwaszenie organizmu. bywa ono spowodowane zwłaszcza niewłaściwą dietą, a dokładniej za dość dużą zawartością cukru i białka zwierzęcego. Kasza jaglana neutralizuje zakwaszenie organizmu, służy utrzymać równowagę kwasowo-zasadową, dlatego bywa tak dość ważna w profilaktyce antynowotworowej, antycukrzycowej, antymieżdżycowej, itd. Poza tym kasza jaglana ma dość dużo odrębnych zalet: - alt3 posiada w zawartości wit. z zespołu B, które wzmacniają pracę jelita grubego - posiada w zawartości lacytynę – czyli wspomaga pamięć - posiada w zawartości w substancje mineralne, takie jak: wapń, fosfor, potas i żelazo - posiada w zawartości  rzadko występującą w produktach konsumpcyjnych krzemionkę, która dość świetnie wpływa na stawy, także na wygląd naskórka, paznokci i włosów - dostarcza pełnowartościowego białka -  usuwa z organizmu wilgoć, która bywa czynnikiem sprawczym częstych zapaleń i problemów nosogardła. - należy do w szczególności lekkostrawnych suplementów zbożowych, ale jednocześnie dostarcza sporej dawki energii w postaci węglowodanów złożonych - polecana bywa w chorobach trzustki, wątroby, jelit i nerek oraz przy wyziębieniu organizmu - wzmacnia nerki, harmonizuje śledzionę i żołądek Jednym słowem: kasza jaglana ma nieoceniony wpływ na nasze zdrowie. należy po prostu ją jeść! 1 na podstawie analiz przeprowadzonych na 150 ochotnikach, którym wpuszczono do żołądka sondy i dawano różne płyny na Kalifornijskim Uniwersytecie w San Diego 2 teorię o powstawaniu nowotworu w wyniku zakwaszenia organizmu udokumentował dwukrotny laureat Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny, niemiecki biochemik, dr Otto Warburg w 1931 roku. (Sławomir Nowakowski. Uroda i Zdrowie. 2004. str.42-43). Kasze to fundament prawidłowej, zbilansowanej kuracji odchudzającej. wraz z pozostałymi wyrobami zbożowymi stanowią podstawę piramidy żywieniowej, zgodnie z którą codziennie powinniśmy zjadać 6 porcji substancji zbożowych Choć wyawałoby się, że tradycyjna kuchnia polska słynie z ziemniaków, w rzeczywistości to kasza była podstawą kuchni staropolskiej oraz gościła na stołach nawet częściej niż chleb. tylko później, w XVII wieku, zaczęła być powoli wypierana przez kartofle. Obecnie zaczynamy wracać do korzeni, dzięki czemu kasza staje się modnym, inspirującym oraz co najważniejsze – leczniczym składnikiem potraw Kasza to nasiona zbóż, które okazują się oczyszczone z niejadalnych partii ziarna. W zależności od rodzaju zboża, z którego ją pozyskujemy, grupujemy kasze na: jęczmienne, gryczane, z płatków owsianych, pszenne, z prosa, kukurydziane i ryż.  W zależności od stopnia rozdrobnienia, okazują się to: krupa (całe ziarno pozbawione łuski oraz czasami polerowane), kasze łamane (całe pozbawione łuski ziarno poszatkowane na mniejsze partii) oraz drobne (powstają w wyniku polerowania wcześniej połamanych ziaren Ze względu na jej składników odżywcze Właściwości zdrowotne kaszy wynikają z tego, że bywa to preparat z całościowego ziarna. znaczy to, że ziarno przeznaczone do jej alt4 wytwarzania nie bywa oczyszczane ze własnej zewnętrznej warstwy, czyli łuski (co ma miejsce podczas wytwarzania mąki). Obłuskiwanie polega jedynie na usuwaniu niejadalnych partii, czyli plewek kwiatowych oraz okrywy owocowo-nasiennej. Najcenniejsze partii pod względem składników odżywczych, czyli łuska oraz zarodek, pozostają nienaruszone okazuje się świetnym źródłem błonnika pokarmowego Im grubsza kasza, tym więcej błonnika. Najwięcej więc znajdziemy go w kaszy gryczanej oraz pęczaku. Dzięki błonnikowi kasza reguluje przebieg trawienia, zapobiegając zaparciom, chorobom nowotworowym jelita grubego oraz hemoroidom. To między innymi za sprawą błonnika kasze zaliczamy do substancji o niewielkim indeksie glikemicznym. znaczy to, że po jedzeniu węglowodany uwalniają się stopniowo przez długi pora, przez co dłużej czujemy się syci, a w ciągu dnia nie dopada nas raptowny nieposkromiony apetyt oraz ochota na słodycze. ze względu na to że kasze (gruboziarniste) nie wpływają na drastycznego wzrostu glikemii poposiłkowej, polecane okazują się cukrzykom oraz osobom odchudzającym się. następną zaletą kasz, wynikającą z zawartości błonnika, bywa jej wpływ na obniżanie stężenia niedobrego cholesterolu we krwi (zwłaszcza kasza jęczmienna) oraz zmniejszanie ryzyko kamicy żółciowej Dostarcza mnóstwo cennych składników mineralnych oraz witamin Kasze okazują się świetnym źródłem magnezu, cynku, żelaza, potasu oraz witamin z zespołu B. Dzięki wysokiej zawartości tych składników, wprowadzanie kaszy do jadłospisu może zapobiegać spadku koncentracji, łamliwości włosów oraz paznokci, rozdrażnieniu, bezsenności, bolesnym skurczom mięśni, kołataniu serca, łuszczeniu się naskórka, też niepłodności okazuje się sprawdzonym, nieprzetworzonym produktem spożywczym Zastosowane procesy technologiczne, stanowiące tylko niezbędne zero (zbiór oraz neutralizację z partii niejadalnych), sprawiają, że nie znajdziemy w kaszy żadnych sztucznych składniku konserwujących czy poprawiających smak. inaczej niż substancji przetworzonych, praktycznie nie zawiera sodu, którego nadmierne menu prowadzi do wysokiego ciśnienia tętniczego oraz obrzęków. okazuje się łatwa do zrobienia oraz ma przystępną cenę Nie trzeba jej obierać, można dołożyć ją do garnka, zalać wodą oraz gotować – gryczana czy kukurydziana potrzebuje zaledwie 20 minut. Kasza nie potrzebuje także specjalnych warunków magazynowania – można ustawić ją w suchym miejscu albo dokładnie zamkniętym pojemniku. Dzięki dość niskiej zawartości h2o mineralnej, preparat ten ma długi czas przydatności do spożycia (bez stosowania składniku konserwujących). Dodatkowym atutem kaszy bywa jej niska cena. Na jej bazie da się przygotować zdrowe dania na każdą kieszeń.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness