Czym zastąpić kawę? To może Ci się przydać!

Czym zastąpić kawę? To może Ci się przydać!

Redakcja

2017-08-31

brak komentarzy

kawa jednych pobudza, odrębnych usypia. mnóstwo osób nie może działać bez filiżanki czarnego płynu. Bezspornie mała czarna nie jest jednak zupełnie obojętna dla naszego ludzkiego ustroju. konsumowana w nadmiarze nadkwasza go, wypłukuje minerały i powoduje wzrost ciśnienia, a co najistotniejsze – uzależnia. Co zatem pić, by neutralizować swój, a przy tym pobudzić się do pracy zawodowej? Poniżej prezentujemy 5 alternatyw dla kawy. 1. Zielona herbata Jej sława wzrasta, ponieważ z wyjątkiem właściwości pobudzających, Filiżanka ciemnej, gorzkiej kawy albo wielki kubek słodkiej, aromatyzowanej kawy z mlekiem... Tak wygląda pierwszy „posiłek” dnia wielu z nas. Niektórzy jednak na takiej jednej porcji kofeinowego napoju nie poprzestają. kawa, jak wiadomo, pobudza, zwiększa poziom energii i pozwala na funkcjonowanie na wysokich obrotach niezależnie od tego, czy spaliśmy wystarczająco długo czy nie. Wypijana jest w wielkich proporcjach szczególnie właśnie poprzez osoby, które na sen nie powinny sobie pozwolić - lub okresowo lub permanentnie.
jak  zastąpić  kofeinę
   Z tym, że kofeina faktycznie ma właściwości stymulujące, dyskutować raczej da się. jednakże stosowanie jej w zbyt wielkich proporcjach może przynieść także niechciane rezultaty jak np. odwodnienie czy nadciśnienie. Czym więc zastąpić kofeinę, by móc, nawet w kryzysowych sytuacjach, zachować bystrość umysłu, przytomne spojrzenie i chęć do działania?
ma także szereg odrębnych zalet. mnóstwo w niej polifenoli i katechiny, jednego z najmocniejszych przeciwutleniaczy. Zielona herbata liczna jest także w garbniki, alkaloidy, lipidy, białka, teinę i witaminy (A, B, C, E) i liczne mikroelementy (wapń, potas, miedź, cynk, mangan, fluor). Poddano ją wielu badaniom, z których jasno wynika, że picie zielonej herbaty może przyczynić się do polepszenia kondycji naszego ludzkiego ustroju. Niektórzy badacze sądzą, że ma ona oddziaływanie przeciwnowotworowe, za co odpowiadają wspomniane już przeciwutleniacze. ochrania ponadto przed rozwojem przypadłości Alzheimera. Ze względu na korzystny wpływ zielonej herbaty na nasze zdrowie, zaleca się, by sięgać po nią co najmniej raz dziennie (Japończycy okazują się zdania, że przedłuża to życie człowieka średnio o 3 dekady!). Sprawdź najtańsze oferty na herbatę zieloną BIO Zielona herbata to jednak także pożądny doping dla mózgu. rozbudza i orzeźwia, a dzięki wysokiej zawartości teiny wykazuje takie same właściwości jak znajdująca się w małej ciemnej kofeina. Po taki napój sięgać powinni pracownicy umysłowi, ale też studenci i uczniowie, zielona herbata przecież upraszcza przebieg uczenia się i poprawia koncentrację. Co ważne, efekt pobudzający uzyskuje się poprzez parzenie herbaty poprzez 2-3 minuty. Jeśli wydłużymy taki moment, uzyskamy rezultat odwrotny – poczujemy się zrelaksowani, odprężeni i … senni. 2. Yerba mate „Święte ziele” Indian z Ameryki Południowej ma coraz większe grono amatorów. To świetna alternatywa dla kawy i herbaty. Pełno w niej mikroelementów (m.in. sód, magnez, wapń, krzem, żelazo, potas), witamin (A, B1, B2, C, E, H) i antyoksydantów. w licznych badaniach napój taki wykazywał liczne działania zdrowotne (np. przeciwmiażdżycowe, przeciwrakowe i przeciwgrzybicze). okazuje się ponadto bezpiecznym antydepresantem, łagodzi stany chronicznego zmęczenia i wzmaga odporność na zmęczenie fizjologiczne. Przede wszystkim jednak pobudza, a przy tym nie uzależnia. Wpływa ponadto na poprawę sprawności psychofizycznej, usuwa zmęczenie i pozytywnie wpływa na koncentrację. pierwotna filiżanka tego napoju może rozczarować. Do smaku yerba mate trzeba się przecież przyzwyczaić. By ją prawidłowo zaparzyć, trzeba posiadać pewną wiedzę z tego zakresu. Jeśli zaledwie poznajemy taki odczucie smakowe, prawidłowo jest korzystać z porad

sprzedawców. Dostępne okazują się ponadto różne rodzaje tego naparu – silniejsze,   kawa  -  czym  ją  zastąpić

słabsze albo z dodatkiem ziół. Przeczytaj więcej na temat: yerba mate 3. Napój imbirowy O imbirze powiedziano i napisano już mnóstwo. O jego prozdrowotnych cechach wie już niemal każdy. Imbir poleca się zwłaszcza w czasie jesienno-zimowym Kawa – czym można ją zastąpić? – rozgrzewa i oddziałuje przeciwzapalnie. Wspomaga ponadto układ układ pokarmowy i łagodzi niektóre choroby bólowe (migrenę, PMS). Imbir znany jest także z polepszenia ukrwienia mózgu, co wzmaga koncentrację i wydajność mentalną. Panuje przekonanie, że dodanie do kawy niewielkiej ilości sproszkowanego imbiru niweluje jej niezdrowe dla ludzkiego ustroju właściwości. Z pewnością zdrowsze musi jednak przygotowanie napoju imbirowego. Jego podstawowymi składnikami jest opisywany korzeń, cytryna i miód, prosto zatem wywnioskować, że poza pobudzeniem, wzmocni on naszą odporność i rozgrzej organizm. Ze względu na ostry odczucie smakowe i drażniący układ układ pokarmowy charakter imbiru, przyprawy takiej powinni wystrzegać się chorzy na refluks żołądkowy. Odradza się go także osobom z wrzodami żołądka i dwunastnicy. 4. kawa zbożowa wytwarzana jest z palonych ziaren żyta, pszenicy, jęczmienia albo cykorii. okazuje się bezkofeinowym napojem, wielokrotnie kojarzonym z przedszkolem i czasem szkolnym. Dlaczego? To właśnie dzieciom wielokrotnie serwuje się taki napój, ze względu na jego bogactwo witamin i minerałów. Szklanka kawy zbożowej dostarcza dość olbrzymie ilości błonnika, który wyłącznie reguluje pracę układu pokarmowego, i potęguje usuwanie nadmiaru cholesterolu z ludzkiego ustroju. służy także w bitwie z zaparciami, przyspiesza przecież przemianę materii i upraszcza trawienie, a przy tym pobudza do aktywności mikroflorę jelitową. Dzisiaj wybór kaw zbożowych jest tak spory, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zwłaszcza dorośli, którzy nadto zazwyczaj chwytają za tradycyjną kofeinę, choć jedną filiżankę powinni zastąpić jej zbożowym substytutem. Wprawdzie mała czarna zbożowa nie ma właściwości tak silnie pobudzających jak zielona herbata czy yerba mate, ale z pewnością prawidłowo wpłynie ona na nasz organizm. 5. Woda z cytryną i soki i koktajle Przygotowane na bazie naturalnych substancji, dostępnych niemal na wyciągniecie ręki, okazują się wyłącznie porządną dawką energetyzującą, i prawidłowo wpływają na ogólny etap ludzkiego ustroju. Podstawą jest stosowanie jak największych ilości wody mineralnej. wyłącznie nawodniony organizm musi w stanie poprawnie działać. Jeśli do wody mineralnej dodamy a cytrynę, otrzymamy ponadto bombę witamin. Jak zatem przygotować prawidłowy energetyk? Do dzbanka z wodą należy dodać sok z wyciśniętej 1/2 cytryny i odstawić preparat na noc. opłacalne jest pić go na pusty żołądek, gdy wyłącznie wstaniemy – możemy być pewni, że tak przygotowany napój doda nam energii. dobrym zamiennikiem kawy będą także soki przygotowane ze świeżych owoców i warzyw, np. jabłek, cytryny i imbiru albo buraka, cytryny i selera. Dlaczego dobrze ograniczyć picie kawy? kawa posiada minimalną dawka substancji odżywczych. stronić od powinny jej zwłaszcza osoby z nadciśnieniem tętniczym, gdyż podnosi ciśnienie tętnicze krwi. Może także zaburzać pracę serca i zaostrzać nerwice. odpowiada za wypłukiwanie z ludzkiego ustroju wapnia, niekorzystanie wpływa także na etap kondycji chorych ze zgagą i refluksem. oraz choć zrezygnowanie z picia tradycyjnej kawy wcale nie jest proste, to ograniczenie jej spożycia z pewnością wyjdzie nam na zdrowie. Czy wiesz w jakim kraju konsumuje się najwięcej kawy na jednego mieszkańca? Zapewne wydaje ci się: Włochy, Hiszpania, a może Brazylia? Nic z tego! Okazuje się, że najwięcej litrów kawy w przeliczeniu na jednego mieszkańca piją…. Finowie! A zaraz za nimi bywa Norwegia i Dania. dawkę spożycia kawy w krajach Skandynawii bywa zdecydowanie obszerniejsza niż w jakiejkolwiek innej części świata. Zdaniem ekspertów czynnikiem sprawczym tego okazują się wyjątkowo długie zimy, które zmuszają mieszkańców tych terytoriów do częstego aplikowania napojów pobudzających. Polska w tym rankingu zajmuje dość wysokie 12 miejsce. A Brazylia, jeden z największych producentów kawy bywa daleko w tyle… U nas rozpoczyna się właśnie moment krótkich dni i okazują się osoby, które bez kawy nie okazują się w stanie funkcjonować. W filiżance świetnej kawy nie ma nic złego, ale jeśli pijemy alt2 jej nadto dużo to wiemy już, że wypłukujemy z ludzkiego ustroju drogocenne minerały, możemy doprowadzić się do palpitacji serca i nadmiernego rozdrażnienia. Co więc wybudować, gdy po zapadnięciu zmroku morzy nas ospałość, czy  da  się  zastąpić  kofeinęa tu jeszcze tyle rzeczy do zrobienia…? Mam dla Ciebie kilka opcji na to, czym zastąpić kofeinę. początkową z nich bywa moja ulubiona yerba mate. To herbaciany napój z suszonych liści i łodyg ostrokrzewu paragwajskiego. najsilniejszą sława, jeśli chodzi o uprawę i picie, ma w krajach Ameryki Południowej: Argentynie, Brazylii, Urugwaju, czy Paragwaju. Do Europy weszła już moda na taki zdrowy i niezwykle skuteczny napój. Dlaczego skuteczny? ponieważ działa tak jak kawa, utrzymując ilość energii na wysokim pułapie poprzez dłuższy moment, ale nie szkodzi zdrowiu. Wręcz odwrotnie, posiada w składzie mnóstwo ważnych dla naszej sprawności fizycznej substancji, jak na przykład wit. czy minerały. Przede wszystkim podnosi odporność ludzkiego ustroju, pobudza zdolności psychiczne i natury cielesnej człowieka, zbawiennie wpływając na jego koncentrację i nerwy. Niweluje zmęczenie i rozluźnia mięśnie. pobudza, ale nie rozdrażnia, nie wywołuje także bezsenności. powiększa dostawy tlenu do serca, szczególnie w sytuacjach stresowych, czy podczas wysiłku fizycznego. Łagodząco i regulująco działa na układ układ pokarmowy. przynosi wzrost spalania kalorii, czy ma zdolności do odbudowy zniszczonej tkanki żołądka, czy jelit. Pierwsze zetknięcie z yerba mate może być dla wielu osób dosyć prędkie – ma intensywny i dość charakterystyczny odczucie smakowe i zapach. jednak po kilku tyg. picia naparu, ciężko wyobrazić sobie funkcjonowanie bez niego. Ja robię swoje własne mieszanki yerby z dodatkiem np. trawy cytrynowej czy ususzonej skórki pomarańczy. W takiej wersji bywa pyszna. Jak ją pić? Tradycyjnie do zaparzenia yerba mate potrzebujemy specjalnego pucharka, zwanego w Paragwaju guampe z metalową rurką zakończoną sitkiem (aby nie pić fusów). Posiekane liście i łodygi Mate należy zalać gorącą, ale nie wrzącą wodą (ok.70 stopni Celsjusza) i odczekać kilka minut, aż liście nasiąkną. Yerba Mate nadaje się do ponownego zaparzania. jednak ja nie używam guampe, ale zaparzam ją w szklanym dzbanku z sitkiem (taki jak do parzenia kawy), co bywa dość praktyczne i wygodne. TUTAJ możesz kupić dobrą yerba mate. następną naturalną rośliną o działaniu uaktywniającym bywa guarana. Guarana to nazwa krzewu rosnącego także w krajach Ameryki Południowej: Wenezueli i północnej Brazylii. Jej głównym składnikiem uaktywniającym bywa guaranina, działająca podobnie jak duże porcji kofeiny. Podobnie jak yerba mate, guarana ma właściwości stymulujące układ nerwowy. Poprawia koncentrację, maleje podatność na stres i zmęczenie i w odróżnieniu od kawy, działa długofalowo. upraszcza także zapamiętywanie i sprawia, że nasz mózg bywa więcej efektywny, dlatego bywa świetnym „wspomagaczem” pracy zawodowej umysłowej. Ta cenna roślina pobudza także odporność ludzkiego ustroju na oddziaływanie toksycznych substancji i działa antyoksydacyjnie, chroniąc nasze komórki przed starzeniem się i zmianami nowotworowymi. Guarana rozgrzewa organizm, podnosi jego temperaturę , a co za tym idzie, sprawniej spala niepotrzebne kalorie, dlatego bywa dość znanym elementem zabiegu odchudzających. Jak ją wykonywać? Bezpieczna dawka to 1 łyżeczka sproszkowanej guarany dziennie (czytaj ulotkę wytwórcę o bezpiecznym stosowaniu!). da się jeść ją „na sucho” albo dodać do jogurtu, płatków czy koktajlu owocowego. Guaranę można zażywać także w postaci kapsułek. Należy pamietać, aby nie łączyć takiej rośliny z innymi środkami pobudzającymi! TUTAJ można kupić sproszkowaną guaranę. Innym sposobem na zdrowe podniesienie poziomu energii bywa picie napoju z octu jabłkowego. zestawienie ciepłej wody mineralnej mineralnej i octu (1-2 łyżki octu na szklankę wody mineralnej mineralnej) błyskawicznie dostarcza organizmowi świetnie przyswajalnych minerałów, które doskonale wpływają na pracę wszystkich naszych narządów. działa regulująco na nasz układ układ pokarmowy alt3 i maleje stres oksydacyjny poprzez cały dzień. Dodatkowo wzmacnia odporność ludzkiego ustroju, poprawia pamięć i koncentrację i automatycznie podnosi stan psychiczny i stymuluje nasz umysł i ciało w zdrowy sposób. Ja odkryłam taki napój gdy karmiłam Helenkę piersią, byłam wiecznie niewyspana, więc gdy za oknem robiło się ciemno natychmiast morzył mnie sen. taki napój mnóstwo razy uratował mi życie! :). Więcej o właściwościach octu dowiesz się z tego treści. Tam też podaję Wam przepis jak wybudować ocet jabłkowy, ale można kupić także gotowy – na przykład TUTAJ. opłacalne jest także pamietać, że pełnym zdrowia i niedocenianym sposobem na podniesienie energii i koncentracji bywa … woda. Przyspiesza ona wydalanie toksyn z ludzkiego ustroju, które spowalniają przemianę materii i absorbują potrzebną nam energię. Doskonale reguluje ciśnienie tętnicze – gdy jesteśmy niskociśnieniowcami – podnosi je, obniża w przypadku nadto najwyższego. Podobne właściwości ma woda z cytryną, która jest odpowiedzialny za detoksykacja naszego ludzkiego ustroju ze złogów i dostarcza wielu witamin i minerałów. Energetyzująco i odżywczo działa także sok z

buraka. Z pozoru nieskomplikowane, polskie warzywo, a ; uczynić naprawdę cuda!

Wzmacnia ;, stabilizując ciśnienie tętnicze i zapobiegając anemii. posiada takie minerały jak: żelazo, wapń, potas, czy wypłukiwany w nadmiarze poprzez kofeinę – magnez. W czasie jesiennym, stymuluje nasz umysł i ciało do działania, skutecznie walcząc z sennością, brakiem energii i chronicznym wycieńczeniem. Dodatkowo bywa mocnym antyutleniaczem chroniącym przed nowotworami. Buraka najdogodniej spożywać surowego, ponieważ po ugotowaniu gubi mnóstwo cennych substancji. Przepis na sok z buraka znajdziesz oczywiście ;, dokładnie tutaj :). Pamiętaj, że świeży sok z buraka przed spożyciem powinna odstać przynajmniej pół godziny! W przeciwnym razie dość obciąży wątrobę!!!! Sok z buraka można też kupić – TUTAJ w wersji bez cukru a TUTAJ – kiszony. ekwiwalentem kawy okazują się także herbaty. Zielona herbata pełni rolę antyoksydantu, zapobiegającego chorobom nowotworowym. służy utrzymać prawidłową sylwetkę, więc wybudza nasz organizm ze snu i zmęczenia. Wypłukuje toksyczne produkty z krwi, poprzez co przyspiesza przemianę materii. Podczas zimy trzeba jednak pamietać, że zielona herbata działa na organizm mocno wychładzająco, więc o takiej porze roku skuteczniej bywa szukać pozostałych alternatyw. Od lat guarana znana bywa mieszkańcom Amazonii, którym pomagała przetrwać niełatwe zasady pogodowe. Uważana poprzez tubylców jako “dar od Boga’ albo też “eliksir młodości” guarana występuje w formie pigułek, ale najrozsądniej kupić po prostu tę naturalną. Suszone rozdrobnione owoce guarany można znaleźć w licznych sklepach ze zdrową pożywieniem, zielarniach, a czasem też w aptekach. oddziaływanie guarany można porównać do kawy, mimo wszystko kofeina z guarany dłużej uwalnia się do przewodu pokarmowego i jej oddziaływanie pielęgnuje się do 6 godzin. Poza pobudzeniem, guarana uwalnia od zmęczenia psychicznego i fizycznego, polepsza umiejętność pamiętania i koncentruje, i przyśpiesza przemianę materii.  Do plusów spożywania

guarany można dodać właściwości antyoksydacyjne i antybakteryjne. 2.

Kakao jako zamiennik kawy jest pyszne i daje zastrzyk energii na cały dzień. Kakao mogą pić nawet pociechy i osoby starsze.  Dostarcza wielu składników odżywczych: magnezu, chromu, żelaza, manganu, cynku i miedzi. Kakao poprawia także humor. Kakao można zalać wodą, mlekiem i dowolnie osłodzić, np. miodem. 3. kawa zielona kawa zielona ostatnio bardzo spopularyzowana, dzięki swoim właściwościom odchudzającym: przyspiesza przemianę materii, redukuje łaknienie, i wspomaga redukcję cellulitu. kawa zielona to standardowa mała czarna, mimo wszystko przed obróbką, czyli bywa po prostu niepalona. Podobnie jak guarana występuje w formie pigułek, ale można też kupić jej prawidłowy odpowiednik. Poza wcześniej wymienionymi właściwościami, mała czarna zielona oczywiście pobudza, i reguluje pułap cholesterolu.  4. Zastąp kofeinę zieloną herbatą Zialona herbata posiada 2 razy więcej kofeiny (teiny) niż ziarna kawy. W zależności od tego, jak bywa parzona, może mocno pobudzić (2-3 minut) albo alt4 odprężyć i przyśpieszyć trawienie (5-8 minut). Zielona herbata bywa w szczególności sprawdzonym i powszechnym środkiem na pobudzenie, i ma mnóstwo właściwości prozdrowotnych i odchudzających. Flawonoidy i antyoksydanty zawarte w zielonej herbacie potęgują spalanie tłuszczu, zapobiegają nadwagi. Zielona herbata liczna bywa w polifenole, które zmniejszają pułap odkładanego cholesterolu, dlatego napój taki redukuje zagrożenie miażdżycy tętnic i zawału serca. Fluor sprawia natomiast, że herbata zielona wzmacnia zęby i chroni przed próchnicą. Dzięki działaniu moczopędnemu napój potęguje w usuwaniu toksyn z ludzkiego ustroju, a mnóstwo witamin (A, B, B2,C) i minerałów (wapń, żelazo, fluor, potas, sód, cynk) w niej będących odżywia go. Dodatkowo, herbata zielona spowalnia proces starzenia się ludzkiego ustroju i obniża ciśnienie krwi. 5. Yerba Mate w miejsce kawy Yerba mate nie posiada kofeiny, a mateinę. Niweluje zmęczenie i pobudza umysł. Po małej ciemnej pobudzenie bywa krótkie i mocne, a po yerba mate długotrwałe. Yerba mate ma wyłącznie właściwości stymulujące, ale bywa także źródłem witamin i minerałów (magnez, potas, sód, fosfor, sód żelazo, cynk). Dostarcza witamin: B2, B3, B5, B6, B9,B12 i C. Poza tym likwiduje bezsenność i redukuje stres. Yerba mate ma też inne właściwości zdrowotne: napotne, przeciwgorączkowe, oczyszczające z toksyn. Nie zaleca się jej picia osobom palącym i pijącym znaczne ilości wysokoprocentowych napojów. Czym dodatkowo można zastąpić kofeinę? przyspieszające produkty oprócz wspomnianych wyżej napojów, pomagające w pobudzeniu naszego ludzkiego ustroju mogą okazać się

także pewne zdrowe przekąski, które zarówno dodadzą nam energii,

i zaspokoją apetyt. Jakie zatem produkty opłacalne jest posiadać pod ręką w dni, w które szczególnie brakuje nam energii?  w pierwszej kolejności orzechy włoskie – okazują się istną bombą witamin i minerałów, bogate okazują się także w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Orzechy te wpływają na poprawę naszej koncentracji, dlatego na pewno pomogą nam podczas uczenia się, czy pracy zawodowej zawodowej nad projektem. po drugie, gorzka czekolada – posiada ona flawonole, które przyspieszają przepływ krwi w organizmie. Gorzka czekolada podobnie jak orzechy, także poprawia naszą koncentrację, potęguje w myśleniu. Co więcej, czekolada poprawia etap psychiczny – zawarte w gorzkiej czekoladzie fenyloetyloaminy stymulują uwalnianie dopaminy, związku, który organizm człowieka produkuje w zwiększonych dawkach, gdy jesteśmy zakochani.  Oczywiście, jak ze wszystkim, z czekoladą nawet tą gorzką ; przeholować ;) Pestki dyni, słonecznika, migdały – pomagają pracę naszego mózgu, stanowią zdrowy zastrzyk energii, który pobudzi Twój organizm do dalszej, intensywnej pracy zawodowej zawodowej.  opłacalne jest także wspomnieć o ćwiczeń, który także jest pozytywny metoda na pobudzenie. Podczas wykonywania ćwiczeń w Twoim mózgu wydzielany bywa szereg substancji, które wpływają na pobudzenie i poprawę samopoczucia. przeprowadzanie ćwiczeń  na rześkim powietrzu dodatkowo wpływa na dotlenienie ludzkiego ustroju i jego pobudzenie. Jeżeli cały dzień spędzamy na nauce, pracy zawodowej zawodowej, albo biernym odpoczynku przed telewizorem albo komputerem, nie dziwmy się, że dopadnie nas poczucie zmęczenia i znużenia. Siedząco-leżący tryb życia wcale nie sprawia, że jesteśmy mniej zmęczeni. Paradoksalnie, by dodać sobie nieco energii, pobudzić się do oddziaływania, poprawić humor opłacalne jest wstać, wyjść na spacer, wybudować nawet 15-minutowy trening :) kawa - wady i plusy picia kawy kawa ma zarówno swoich amatorów, i wrogów, bo jak większość specyfików ma swoje wady i plusy. Nasz organizm rozpoczyna wchłanianie kofeiny zawartej w wypitej poprzez nas małej ciemnej już po parunastu od jej spożycia. Najsilniejsze oddziaływanie kawy ma mimo wszystko zaledwie miejsce po upływie mniej więcej 3-4 godzin. Kofeina pobudza ośrodkowy układ nerwowy, uaktywnia sprawność fizyczną i psychiczną ludzkiego ustroju, przyspiesza przemianę materii.  kawa posiada kofeinę, składnik zwiększający procesy termogenezy w naszym organizmie, to znaczy podnoszący ciśnienie, poprawiający przemianę materii, dodający energii w chwilach zmęczenia i senności. 

 

Zobacz też 

Trener thriathlonu 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness