Jak przygotować rower do zimy? Szybkie i proste triki!

Jak przygotować rower do zimy? Szybkie i proste triki!

Redakcja

2017-08-01

brak komentarzy

Narty biegowe, basen i indoor cycling może i mają swój urok, ale to jeszcze nie przyczyna, żeby rezygnować zimą z jazdy na rowerze! A tym bardziej źródłem nie powinien być sprzęt. Poniższe 17 porad jak przygotować rower do zimy, uprości Ci jazdę, kiedy na dworze bywa ciemno, chłód, mokro i śnieg. Porady podzieliłem na dwie olbrzymie kategorie: obsługa i wizyta kontrolna. Artykuł posiada w składzie lokowanie i linki afiliacyjne do sprawdzonych przeze mnie substancji – zarabiam na ew. sprzedaży, ale Ty nic na tym nie tracisz.   wizyta kontrolna Polska zima to chyba najtrudniejsze możliwe warunki. Rower na zmrożonych śnieżnych koleinach poprzeplatanych błotem, wielokrotnie żyje własnym życiem i jego załapanie wymaga nieco znaczniejszych umiejętności, niż zjazd Twisterem w środku sierpnia. Poza ćwiczeniem skilla i kondycji, warto też udzielić pomocy sobie sprzętem.

Upgrade’y z kategorii wizyta kontrolna obejmują przede wszystkim:

opony; zawieszenie; punkty kontaktu. 0 ZŁ – ciśnienie W OPONACH pierwsza rzecz, którą musisz zrobić, to obniżyć ciśnienie w oponach o 2-3 psi (0,15-0,2 bara). Na śniegu i tak jeździ się wolniej, więc możesz częściowo poświęcić odporność na dobicie i stabilność w zakrętach na rzecz lepszej trakcji i komfortu (twarda, zmarznięta nawierzchnia rzadko bywa gładka). Nie bez względu fatbike’i jeżdżą na ciśnieniu ok. 0,5 bara!   0 ZŁ – USTAWIENIE ZAWIESZENIA Zmiękczając opony, wykonaj samoczynnie z zawieszeniem – nieco większy sag polepszy trakcję. Podkręć też tłumienie wolnej kompresji – „platforma” uratuje Cię przed katapultą przy wpadnięciu w miękką śnieżno-błotną pułapkę. Ze względu na mniejsze szybkości i ukrycie praktycznie wszystkich korzeni i kamieni pod śniegiem, warto też powiększyć tłumienie powrotu. Kręcąc pokrętłami pamiętaj mimo wszystko, że w niskich temperaturach olej zwiększa swoją lepkość i tłumienie utwardza się „automatycznie”. W czasie jazdy z powrotem się mimo wszystko nagrzewa – więc znalezienie idealnego ustawienia „na parkingu” może być niełatwe, skuteczniej zrobić to „na czuja” na trasie. → Więcej:

 Regulacja zawieszenia – poradnik   30-100 ZŁ

– PRZYKRĘCANE GRIPY grube rękawiczki już wystarczająco upośledzają „czucie” roweru – jeśli posiadasz standardowe gripy wsuwane na kierownicę (które na mrozie Oto 6 rad, jak przygotować rower do zimy! i w mokrych warunkach dużo chętniej się przesuwają), albo przykręcane, które towarzyszą Ci od pierwszej komunii, zainwestuj w nowe chwyty „na śrubkę”. Ze względu na przywołane rękawiczki, celuj raczej w modele o mniejszej średnicy (np. Race Face Half Nelson).   100 ZŁ – TUBELESS albo DĘTKA Z USZCZELNIACZEM Jazda bez dętek pozwala na silniejsze obniżenie ciśnienia. Ale nawet, jeśli jesteś zagorzałym zwolennikiem dętek, wlej do nich trochę uszczelniacza – naprawa kapcia na mrozie, w śniegu i przy szybko zachodzącym słońcu, to nic miłego. → Więcej: Opony bezdętkowe, ghetto tubeless   150 ZŁ – PEDAŁY PLATFORMOWE Mógłbym na szybko podać Ci co najmniej tuzin powodów, dla których platformy w zimie okazują się lepsze. Albo przynajmniej trzy: niedociągnięcie trudu zamarzających bloków, możliwość jazdy w ciepłych butach trekkingowych i oczywiście… nieustanne poślizgi. Zima to też dobra okazja do poćwiczenia umiejętności, a platformy szczególnie w tym pomagają. Już jeździsz na platformach? Sprawdź, czy nie pora na wyrównanie uszkodzonych/zgubionych pinów. → Więcej: jak  przygotować  rower

SPD czy platformy?   150 ZŁ – OŚWIETLENIE Dobra lampka nie przekłada się może prosto na kontrolę nad rowerem, ale kiedy dzień kończy się o 15:30, świadomość gdzie

jedziesz na pewno nie zaszkodzi. Największa zaleta dobrych lampek to mimo wszystko dużo momentu dostępnego na jazdę. Night-ride’y to nieodłączny składnik zimy! Ja obecnie korzystam z dwóch sztuk Convoy S2+ – jedna na kierownicy, druga na kasku. → Więcej: Convoy S2+ czyli nabywamy latarkę na rower   150-400 ZŁ – OPONY NA BŁOTO Najdroższy upgrade w tym przewodniku, ale prawdopodobnie najważniejszy. Przy ograniczonym budżecie, wymień przynajmniej przednią. Zimą w terenie prawidłowo sprawują się opony o błotnym rodowodzie – szukaj agresywnego, wysokiego bieżnika, z znacznymi odstępami między klockami. Postaw też na jak najszerszy rozmiar. obszerniejsza powierzchnia styku z podłożem daje oczywiste korzyści znane właścicielom fatbike’ten. obszerniejsza objętość maleje też niebezpieczeństwo dobicia przy jeździe na małym ciśnieniu. Ostrożnie z masą – kiedy bieżnik „złapie” trochę mokrego śniegu i błota, koła będą wystarczająco poważne. A co z kolcami? Mają sens jedynie na gładkim lodzie, więc jeśli jeździsz alt2 w terenie, zazwyczaj okazują się niepotrzebne. o ostatnich treściach na portalu widać, że nieuchronnie zbliża się do nas zima. Pisałem już o tym jak nałożyć się na jesień i zimę, jakie wybrać odzież przeciwdeszczowe i opisałem termos, którego używam od roku.

Dziś wspólnie z CooperVision, producentem soczewek kontaktowych,gdzie  przechowywać  rower  zimą

chciałbym przekazać Wam kilka wskazówek, jak przygotować siebie i rower do jazdy w jesienno-zimowych warunkach. Cóż, zima okazuje się dać mocno w kość, ale jeżeli prawidłowo się przygotujemy, to jazda w takich warunkach też może być przyjemnością. Na końcu wpisu znajdziesz rowerowy konkurs, w którym do wygrania okazuje się licznik rowerowy i bony zakupowe do sklepu sportowego. 1. oprócz tego, że okazuje się chłód, czasami mokro i często ślisko – na ulicach i chodnikach występuje też sól drogowa, chyba największe wyzwanie dla roweru. W kombinacji z wilgocią, sól może w szybkim czasie zniszczyć mnóstwo partii w rowerze, które po prostu zardzewieją. Najlepszym rozwiązaniem na taką sytuację okazuje się drugi, niedrogi rower do jazdy zimą. zaleca się by nie miał przerzutek albo miał prostą przerzutkę planetarną. praktycznie – im prostszy tym lepszy. Przerzutki zewnętrzne zimą uwielbiają zamarzać albo blokować się od śniegu. 2. W zimowym rowerze trzeba bardzo dbać o łańcuch i zębatki. Ortodoksi zalecają mycie łańcucha w benzynie ekstrakcyjnej po dowolnej przejażdżce, ale wiadomo, że to tylko piękna teoria. Ale mimo wszystko prawidłowo okazuje się wytrzeć go szmatką nasączoną benzyną, a raz na jakiś pora w całości przepłukać. 3. Jeżeli używasz hamulców na linkę, zadbaj o ich dobre nasmarowanie (linek). zaleca się także przesmarować stery, pedały, piasty. praktycznie wykonać samoczynnie, co robi się na wiosnę, by wszystko w rowerze działało sprawnie i lekko. 4. Od kilku lat trzeba w rowerach legalnie używać opon z kolcami. Czy trzeba takie posiadać – tutaj zdania okazują się mocno poszatkowane. Nie mamy klimatu takiego jak w północnej Szwecji czy

Norwegii i tak naprawdę tylko poprzez paręnaście dni w roku na ulicach

i chodnikach zalega gruba warstwa śniegu i lodu. Dodatkowo jazda na oponach z kolcami po gołym asfalcie, alt3 jak  przechować  rower  zimąmoże je dość szybko zniszczyć. Do zakupu takich opon zniechęca także ich cena. Oczywiście, na świetną oponę trzeba żałować środków finansowych, ale z drugiej strony wydanie przynajmniej 200 zł. na komplet zimowych opon, które zakwalifikują się poprzez może kilka tygodni – tę kwestię każdy powinna rozważyć sam. Według mnie opon z kolcami do jazdy po mieście nie trzeba wybierać, prawidłowo włożyć szersze opony, z agresywnym, terenowym bieżnikiem. Za to do jazdy po lesie albo bezdrożach – opony z kolcami mogą się bardzo przydać. 5. dodatkowo słowo o oponach z kolcami. da się spróbować przygotować je samodzielnie. jest z tym trochę pracy zawodowej, no i do ich zrobienia trzeba poświęcić dwie opony. oraz tak wyjdzie to nas taniej niż fabryczne modele. Tutaj podany okazuje się jeden ze sposobów jak przygotować opony z kolcami. 6. O oświetleniu roweru piszę na portalu ;. jesienną porą i zimą trzeba o tym szczególnie mieć świadomość. wyłącznie dlatego, że dni robią się krótsze, ale także dlatego, że w przeciągu parunastu minut pogoda może się mocno zmienić. Pamiętajcie, że jeżeli pojawi się mgła, albo głęboki opad śniegu – jesteśmy niemal niewidoczni dla kierowców samochodów. Dlatego trzeba posiadać ze sobą lampki, nawet jeżeli planujesz jeździć tylko za dnia. 7. I dodatkowo jedna istotna część wyposażenia czyli błotniki. Jeżeli nie zamierzasz posiadać brudnego śladu na głowie i plecach od śniegu, piasku i soli – naprawdę trzeba zainwestować w dobre błotniki. prawidłowo okazuje się kupić takie, które trzeba ustawić w trochę większej odległości od koła, tak by nie zapychały się śniegiem. 8. Rower należy przechowywać w ciepłym i suchym miejscu. trzymanie roweru na rześkim powietrzu, na dłuższą metę może mu tylko zaszkodzić. Poza tym po nocy spędzonej na trzaskającym mrozie, możemy posiadać problem by wcale ruszyć takim rowerem. 9. O ubieraniu się na jesień i zimę pisałem w jednym z odcinków procesu „W co się nałożyć na rower”. Nie wspomniałem wtedy o kwestii okularów, które bardzo uwielbiają parować, zwłaszcza po zatrzymaniu się na alt4 światłach. O marznących metalowych oprawkach nie wspominając. Niezłym rozwiązaniem dla osób, które muszą nosić okulary, okazują się w takiej sytuacji soczewki kontaktowe. CooperVision przygotował kilkuset ekspertów, którzy pomogą dobrać odpowiednie soczewki. Po badaniu trzeba otrzymać bezpłatną parę soczewek, by móc sprawdzić czy będą nam pasować. A jak wiosna to i rower. okres najwyższy przygotować nasz bicykl do nowoczesnego sezonu. O zaletach jazdy na rowerze nie trzeba nikogo przekonywać.

Zanim mimo wszystko po zimowej przerwie wskoczymy na siodełko,

przygotujmy go odpowiednio do jazdy. Zadbany okaże się nam prawidłowo służył i na miejskich ścieżkach i na leśnych duktach.- Wszystko zależy od tego, w którym stanie zostawiliśmy rower po sezonie mówi Krzysztof Wiszniewski, posiadacz salonu rowerowego Kawisbike przy ul. Mostnika. - Oczywiście w każdym przypadku należy rower sprawdzić dokładnie przed i w nowym sezonie rowerowym wyjazdem. Nie musimy martwić się spękaniami opon, w przeciwieństwie do samochodowych, wymieniamy jedynie bardzo zużyte opony. Jeśli nie jeździmy wyczynowo, lekko popękane opony mogą nam bez schorzenia służyć. Przegląd i wszelkie zabiegi trzeba bez trudu przeprowadzić we własnym zakresie. da się także przyprowadzić rower do nas.Co sprawdzamy-w pierwszej kolejności musimy rower po prostu przepłukać. jest wystarczające do tego ciepła woda i płyn do garnków. Równie prawidłowo sprawdzą się wszelkie środki stosowane do szorowania samochodów. ważne, żeby odtłuszczały.-potem sprawdzamy łożyska w piaście, łożyska przy pedałach tzw. suport i przy kierownicy.-smarujemy linki i przede wszystkim łańcuch specjalnymi smarami albo olejami.-sprawdzamy etap ogumienia, w razie wymogu pompujemy opony.-sprawdzamy etap klocków hamulcowych, normujemy układ hamulcowy.-sprawdzamy, czy wszystkie śruby i śrubki okazują się prawidłowo poprzykręcane.rowerem ze SzprychąStowarzyszenie Turystyki Rowerowej Szprycha zaprasza na pierwszy w tym roku rajd, będący jednocześnie oficjalnym otwarciem sezonu 2013. zwolennicy jazdy na rowerze wyruszą do Swołowa na III poszukiwania wiosny ze Szprychą.Impreza rowerowa zaplanowana jest na 6 kwietnia. Zbiórka o godz.10.45 na Placu wygranej, wyjazd o godz. 11. Zakończenie rajdu przewidziane jest na godz. 16.W programie niezwykła jazda w przeszłość do Krainy w Kratę, wspólne ognisko. Szczegóły rajdu znajdziecie na stronie www.rpswiat.pl 

Garcinia SLM Efekty


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness