Jak suplementować witaminę D? Praktyczne porady

Jak suplementować witaminę D? Praktyczne porady

Redakcja

2017-08-03

brak komentarzy

Osoby starsze oraz kobiety w czasie menopauzy powinny szczególnie dbać o dostarczanie odpowiednich dawek witaminy D. wraz z wiekiem dochodzi u nich do utraty masy kostnej, co przynosi osłabienie kości. Synteza skórna staje się coraz mniej efektywna, a unikanie słońca dodatkowo zaburza wytwarzanie witaminy D. każdego dnia zapotrzebowanie na witaminę D -  dawkowanie rekomendowane poprzez ekspertów noworodki oraz niemowlęta: •  

 w wieku 0-6 miesięcy: 400 j.m./24 h (10 μg/24 h);suolementacja  witaminą  D

suplementacja może rozpocząć się od pierwszych dni życia, •    w wieku 6-12 miesięcy: 400-600 j.m./24 h (10- 15 μg/24 h), zależnie od podaży witaminy D w jadłospisie. pociech oraz młodzież: 600-1000 j.m./24 h (15-25 μg/24 h) zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień albo poprzez cały rok, jeśli nie okazuje się zapewniona synteza skórna Głównym przyczyną niedoborów wit. D w Polsce w skali całego roku okazuje się za szczególnie małe nasłonecznie ze względu na niekorzystne położenie geograficzno-klimatycznego naszego kraju. Witamina D w aż 80 procent syntetyzowana okazuje się w cerze, tymczasem promienie słoneczne na terenie Polski padają pod odpowiednim kątem jedynie od zakończenia maja do września. W pozostałych miesiącach wytwarzanie wit. D w cerze okazuje się niewystarczające, konieczna okazuje się jej suplementacja – przekonywali eksperci. Prof. Lorenc powiedział, że część ludzi Witamina D - jesienią warto ją suplementować nawet w porze letniej nie w pełni używa ze słońca. Syntezę wit. D utrudnia albo wręcz uniemożliwia stosowanie za szczególnie silnych kremów chroniących pzed promieniowanie ultrafioletowym. Gorzej okazuje się ona syntetyzowana u ludzi otyłych oraz z ciemną karnacją naskórka. Z tekstów laboratoryjnych w Bostonie wynika, że nawet latem u dorosłych, którzy nie stosują kremów osłonowych, stężenie wit. D okazuje się, co najmniej o połowę za szczególnie niskie. jesienną porą ilość wit. D

spada u nich niemal do zera, a zimą okazuje się już zerowy. niedobór  witaminy  D

FormExplode Opinie

Jedynie wiosną nieco wrasta, ale nadal bywa zaledwie jedną trzecią zalecanego poziomu. Prof. Łukaszkiewicz twierdzi, że da się z tego wnosić, że u nas okazuje się jeszcze gorzej, ze względu na to że nasz kraj okazuje się usytuowana nieco bardziej na północ niż Boston, a zatem nasłonecznie okazuje się u nas mniejsze. Nawet latem w pochmurne dni nie dochodzi do odpowiedniej syntezy wit. D. Nie okaże się jej także w dni słoneczne, gdy przebywamy na dworze za szczególnie krótko oraz mamy dokładnie zakryte całe ciało. Specjalista podał przykład najmłodszych, które większość okresu spędzają przed komputerem, a nie na boisku. W Wielkiej Brytanii intensywnej suplementacji witaminą D wymagają nawet nastolatki zamieszkujące w szczególności słoneczne regiony tego kraju alt2 – dodał. „Nie ma sensu dyskutowanie o tym, czy suplementacja wit. D okazuje się uzasadniona. To oczywiste. Może jedynie rozważać, kiedy oraz w jakich dawkach należy ją przyjmować u poszczególnych ludzi” - alarmował prof. Lorenc. Przekonywał, że może być ona stosowana nawet w wysokich dawkach, ze względu na to że szczególnie trudno ją przedawkować. Wszyscy Polacy powinni zażywać witaminę D od października do co najmniej marca, a najrozsądniej do maja – twierdzą eksperci. Osoby starsze po 60. roku życia powinny przyjmować ją poprzez cały 2.  w  jakich  produktach  witamina  D  Czy latem samoczynnie przebywanie na słońcu będzie maksymalna, by zapewnić sobie odpowiedni zakres wit. D? Nie do zakończenia. W czasie letnim warunkiem zapewnienia odpowiedniego poziomu wit. D w organizmie bywa codzienna, zero 15-minutowa ekspozycja na słońce 18% powierzchni ciała (odsłonięte przedramiona oraz częściowo nogi) w porach 10.00-15.00, bez korzystania z filtrów przeciwsłonecznych. Dodatkowo czynniki takie, jak zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza, mgła, ciemna karnacja ciała, czy opalenizna zmniejszają szanse na efektywną syntezę skórną wit. D. 3.    Czy niezbędną porcję wit. D da się zapewnić sobie z pożywieniem? Najwięcej wit. D zawierają tłuste ryby morskie, takie jak węgorz, łosoś, czy makrela. Żeby zapewnić sobie niezbędną porcję 1000 j.m. wit. D trzeba byłoby codziennie zjadać 100g alt3 świeżego węgorza, 200g łososia, albo 660 g makreli. Witamina D znajduje się także w pozostałych produktach spożywczych, mimo wszystko aby zapewnić sobie niezbędną porcję 1000 j.m. wit. D trzeba byłoby codziennie zjadać np. 20 jajek, kilka nadprogramowych kilogramów żółtego sera albo wypijać aż 80 litrów mleka. 4. 

   Dlaczego witamina D bywa tak ważna?

- Witamina D wzmacnia w utrzymaniu dobrych kości oraz zębów, upraszcza wchłanianie wapnia oraz fosforu z przewodu pokarmowego oraz utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi. umożliwia zmniejszyć niebezpieczeństwo upadku związane z niestabilnością postawy oraz osłabieniem mięśni (upadki stanowią czynnik ryzyko złamań kości u ludzi obojga płci w wieku 60 lat oraz starszych). - Witamina D wzmacnia też poprawnym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz mięśni. Istnieje mimo wszystko dość dużo prac, które podkreślają na to, że niedobór wit. D leży u podłoża różnych kłopotów natury zdrowotnej, a wachlarzu oddziaływania wit. D może być o wiele szersze! 5.    Czy korzystanie z solarium wzmacnia uzupełnić niedobór wit. D w czasie jesienno – zimowym?

Regularne korzystanie ze specjalnych lamp UV emitujących promieniowanie UVB w zakresie 290–315

Dobry trener personalny

nm przeciwdziała spadkowi poziomu 25(OH)D w surowicy w czasie jesienno-zimowym, kiedy naturalne promieniowanie słoneczne nie bywa wystarczające do zainicjowania endogennej syntezy wit. D. jednak dostępne w Polsce solaria posiadają zazwyczaj lampy wytwarzające alt4 promieniowanie powyżej zakresu 290–315 nm, a więc promieniowanie UVA, które w miejsce syntezy wywołują rozkład strojowych zasobów wit. D. 6.    Czy częste przebywanie na słońcu w czasie letnim powoduje, że witamina D magazynuje się w organizmie oraz suplementacja w czasie zimowym nie bywa już potrzebna? Wykazano, że nawet wysoka synteza skórna w czasie letnim (ekspozycja na promieniowanie słoneczne latem mniej więcej 35% powierzchni ciała zero 90 minut dziennie) stale potrzebuje suplementacji witaminą D w czasie zimowym w dawce dobowej 1300 j.m. dla utrzymania zbudowanego latem poziomu 25(OH)D w surowicy >30 ng/ml w populacji europejskiej rasy białej. Niska synteza skórna latem (ekspozycja na promieniowanie słoneczne latem mniej więcej 18% powierzchni ciała zero 20 minut dziennie) potrzebuje suplementacji całorocznej od 1000 do 2500 j.m./dzień. Najnowsze analiz rodzime wykazały, że położenie geograficzne Polski praktycznie wyklucza możliwość efektywnej fotosyntezy wit. D nawet w miesiącach letnich, dlatego też uzyskanie oraz utrzymanie odpowiedniego stężenia 25(OH)D, przynajmniej u ludzi dorosłych, musi opierać się o całoroczną suplementację wzmacnianą dietą zasobną w witaminę D. 7.    Czy witamina D może być toksyczna oraz może kumulować się w organizmie? Nie. Aktywną biologicznie formą wit. D w organizmie bywa jej metabolit 1,25(OH)2D3, czyli kalcytriol. Kalcytriol dość szybko eliminowany bywa z człowieczego ustroju – jego okres  

 

Zobacz też 

Opaski na rękę 

Catch Me, Patch Me


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness