Jak uniknąć efektu jojo? To musisz wiedzieć!

Jak uniknąć efektu jojo? To musisz wiedzieć!

Redakcja

2017-09-06

brak komentarzy

Spędza on sen z powiek ludzi odchudzających się, a mimo wszystko niewiele ludzi tak naprawdę wie, najak  nie  mieć  efektu  jojo

czym dokładnie polega i jak rzeczywiście trzeba się go ustrzec. efekt jojo, ponieważ to o nim mowa, dotyczy licznych ludzi, które chciały rozprawić się ze zbędnymi kilogramami. A z dietetycznego punktu widzenia recepta na niego jest prosta… rozsądek. należy wpiać w google'a internetową frazę „zestaw dań bez efektu jo jo”, a zostaniemy zasypani licznymi obietnicami odchudzania bez tego zdradliwego zjawiska. Niestety mnóstwo z nich jest chwytami marketingowymi. A kryjące się za tymi zapewnieniami leczeniu odchudzającej nie mają mnóstwo wspólnego z racjonalnym zrzucaniem nadprogramowych kilogramów. Mało tego, mogą nawet pobudzać nasz organizm do zareagowania efektem jo-jo, ale o tym za minutę… jest „efekt jojo”? O efekcie jojo trzeba mówić wtenczas, gdy różnice wagi po 5 miesiącach przewyższają 10% wagi, jaką chcieliśmy osiągnąć. efekt jojo to tak naprawdę różnice masy ciała, które są podczas odchudzania. W dość krótkich ; występuje naprzemienne tycie i tracenie wagi, co jak się prosto domyślić nie jest zdrowe dla naszego ludzkiego ustroju. O efekcie jojo trzeba mówić wtenczas, gdy różnice wagi po 5 miesiącach przewyższają 10% wagi, jaką chcieliśmy osiągnąć. Według licznych teorii efekt jojo jest naszą pozostałością po praprzodkach. Ma on być swego rodzaju mechanizmem obronnym ludzkiego ustroju – na czasy, gdy nie okaże się co jeść (co naszym przodkom zdarzało się wielokrotnie). Organizm najzwyczajniej w świecie robił zapasy, jest on przecież zaprogramowany tak, że chciałby zachować jak największe zapasy warstwy tłuszczowej. samoistnie jest podczas odchudzania. Przecież gdy stosujemy nieodpowiednią zestaw dań (albo nawet głodówkę) i wracamy po jej zaprzestaniu do normalnego odżywiania, występuje efekt jojo i tyjemy. efekt jojo oraz HORMONY Zdobyta w taki sposób wiedza posłuży z pewnością do opracowania programu odchudzania, który gwarantowałby sukces, bez efektu jo jo. Okazuje się, że naukowcy mogą przewidzieć to, czy zajdzie u kogoś efekt jojo, i nie. Brzmi to dość naiwnie, a mimo wszystko jest szczerą prawdą. Wszystko za sprawą analiz Compejo Hospitalario Universitario de Santiago w Hiszpanii. Dzięki nim udowodniono korelację między wystąpieniem efektu jo-jo a poziomem hormonów apetytu: leptyny i greliny. Zdobyta w taki sposób wiedza posłuży z pewnością do opracowania programu odchudzania, który gwarantowałby sukces, bez efektu jo jo. Badanieprzeprowadzono na 104 osobowej grupie ludzi z nadwagą, które przeszły na 8-tyg. zestaw dań niskokaloryczną. Naukowcy przed zestaw dań, w jej trakcie, także po jej zaprzestaniu zbadali całej grupie pułap greliny, leptyny i insuliny. Ponownie osoby te przebadano po 32 tyg. od dnia Jak prawidłowo odżywiać się po zakończeniu diety, by uniknąć efektu jo-jo? zaczęcia eksperymentu – czyli po 24 od zakończenia efekt  jojo  leczeniu odchudzającej. To pozwoliło na sformułowanie kolejnych wniosków: osoby z wyższym stężeniem leptyny i niższym greliny miały większą tendencję do powrotu do wagi startowej, czyli okazują się więcej podatne na efekt jojo. JAK USTRZEC SIĘ PRZED skutkiem JO-JO? Wyniki tych analiz otwierają perspektywy na zastosowanie prostych rozwiązań zapobiegających efektowi jo-jo. Z analizie dietetyków wynika ponieważ, że mnóstwo ludzi popełnia poważne błędy podczas odchudzania. One decydują o tym, że wyłącznie nie zdobywają wymarzonej wagi, ale także przybierają wagę po zaprzestaniu odchudzania. przynależą do nich: korzystanie z głodówek. Wybieranie niezbilansowanych diet. jadłospis niskokaloryczna. Eliminowanie suplementów, które okazują sięefekt  jojo  jak  uniknąć

wręcz niezbędne w normalnym jadłospisie. niedociągnięcie regularności, spożywanie pokarmów o różnych porach. KÓW” KALORYCZNOŚCI

Niestety wielokrotnie wybierane okazują się leczeniu odchudzającej, które nie mają w własnym planie tak podstawowych etapów, jak wprowadzanie do leczeniu odchudzającej czy utrwalanie osiągniętych efektów. To poważny błąd. Przecież dzięki nim nasz organizm jest przygotowany na „skoki” kaloryczności, przez co nie reaguje szokiem i nie robi przywołanych zapasów.Na czym dokładnie polega utrwalanie? W tym etapie do diet wprowadzane okazują się odpowiednie zespoły suplementów i odpowiednie zwiększanie kaloryczności. Oczywiście wszelkie zmiany odbywają się stopniowo. wartość kaloryczna jest zwiększana średnio o ok. 50-100 kcal w 7 dniach. Pamiętajmy, że czynnikiem, który może zadecydować o wystąpieniu efektu jo-jo jest także za szczególnie szybka utrata masy ciała. Organizm na nią zareaguje szokiem i na pewno okaże się chciał zrównoważyć po leczeniu. CO NALEŻY ZATEM ROBIĆ, BY NIE DOPADŁ NAS efekt jojo? Wybierać leczeniu odchudzającej zbilansowane, które nie redukują spożywania żadnego z makroskładników – np. węglowodanów. Zapomnieć o głodówkach, czy dietach jednoskładnikowych. Dbać o to, by po zakończonej leczeniu stopniowo zwiększać wartość kaloryczną. Rozłożyć spalenie tkanki tłuszczowej w czasie – po leczeniu trwającej 1-2 tygodni, która jest dość restrykcyjna i jest powiązana z dużym ubytkiem wagi na pewno zajdzie efekt jojo! Włączyć np. minimalną aktywność fizyczną, która okaże się doskonale stymulować przemianę materii. zrzucić jest prościej, niż utrzymać nową, mniejszą masę. Jak uniknąć efektu jo-jo bez nerwowego pilnowania kalorii? Radzi nasz ekspert adrian Gaca. Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej adrian Gaca* (Specjalista Żywieniowy CNS 'Certified Nutrition Specialist') Pierwszy miesiąc tzw. wychodzenia z leczeniu odchudzającej służy temu, by organizm przyzwyczaił się do zwiększonej kaloryczności pokarmów, odrębnych proporcji białek, tłuszczów oraz węglowodanów. W czasie odchudzania zapewniamy sobie w posiłkach mniej kalorii, niż wynosi nasze zapotrzebowanie. Dlatego chudniemy. Koniec leczeniu odchudzającej znaczy takie zbilansowanie leczeniu odchudzającej, by jej wartość alt2 kaloryczna pozwoliła na stałe utrzymać prawidłową masę. Osoby odchudzające się z Gaca System robią to pod kierunkiem terapeutów, którzy dobierają im zbilansowane posiłki oraz treningi. Kiedy człowiek uzyskuje prawidłową masę, pod okiem terapeuty uczy się samodzielnego komponowania pokarmów. Po miesiącach korzystania z się do rozpisanego jadłospisu oraz wynikającego z tego stylu życia pacjenci sami przejmują odpowiedzialność za to, jak będą się odżywiać. zrzucanie nadwagi. efekt jojo skraca życie Zmiana sposobu odżywiania to także rewolucja dla psychiki. Niektórzy z upragnieniem czekają jedynie na taki okres, by po miesiącach wyrzeczeń przywrócić w swojej leczeniu artykuły oraz potrawy, które trzeba było wykreślić na pora odchudzania, np. naleśniki albo pizzę. Dla odrębnych wyjście z leczeniu odchudzającej jest związane obawami o utratę rezultatów oraz muszą się przełamać, by otworzyć się na nowy sposób myślenia o jedzeniu. przez cały czas odchudzania robili szczególnie dużo, by poprawić sylwetkę – mieli ściśle określone posiłki, regularnie trenowali, dbali o regenerację. To dawało im także poczucie bezpieczeństwa, okres zakończenia leczeniu odchudzającej bywa więc dla nich trudny. Boją się, że po wyjściu z tego rytmu wrócą dawne złe nawyki żywieniowe. Nie mieszaj... efektu jo-jo z chorobą wieńcową Nasi podopieczni chudną zatem o kilka niepotrzebnych kilogramów więcej, niż zakłada ich cel (czyli np. osoba, której odpowiednia waga wynosi 60 kg, chudnie do 55-57 kg). Ta nadwyżka jest jak wentyl bezpieczeństwa – po zaprzestaniu odchudzania oraz wzbogaceniu pokarmów o inne proporcje białek, tłuszczów oraz węglowodanów, jeszcze pod okiem terapeutów, waga idzie nieco w górę, lecz wiemy, że przy trzymaniu się określonych zasad żywieniowych nie więcej niż o tyle, ile założyliśmy. efekt jojo w świetle jupiterów zasady pilnowania wagi Niezależnie od tego, i z czyją pomocą ktoś się odchudzał, zasady uniknięcia efektu jo-jo okazują się uniwersalne: Unikaj soli Nasi pacjenci w czasie odchudzania rezygnują z niej całkowicie, dzięki czemu m.in. ich organizm nie przytrzymuje nadmiaru płynu. Po zaprzestaniu leczeniu odchudzającej sól występuje akurat, ale w szczególnie ograniczonej ilości. Należy pamiętać, że sól obecna jest niemal we wszystkich produktach, np. żółtym serze, wędlinie, daniach restauracyjnych. Nawet jeśli więc nie stosujemy jej we swojej kuchni, może być trudno uniknąć jej w sytuacji spożywania poza domem. Jeżeli spożywamy sól, nie należy pić już tyle płynu, ile w czasie leczeniu odchudzającej. okaże się wystarczające ok. 1,5 l na 24 h. Szczególnie osoby mające tendencję do gromadzenia płynu w organizmie powinny pamiętać, że sól spowoduje, że ciało zmagazynuje jej jeszcze więcej, a waga pójdzie w górę. Jak porzucić sól Jedz regularnie cztery-pięć pokarmów dziennie W czasie leczeniu odchudzającej alt3 jemy co trzy-cztery h, co fantastycznie uaktywnia przemianę materii. Nawet jeśli modyfikujemy zestaw dań, dopilnujmy, by posiłki nadal były tak rozplanowane. Wielkie żarcie. Jak rosną porcje? Wieczorem nie jedz węglowodanów One także przyczyniają się do zatrzymywania płynu w organizmie (1 g węglowodanów wiąże 4 g płynu). Tak jak w czasie leczeniu odchudzającej, tak także po niej jedz na kolację artykuły białkowe, np. chude mięso, ryby, jajka, ser biały, dozwolone okazują się też warzywa. Zawsze bez pieczywa, makaronu oraz odrębnych węglowodanowych dodatków. Jeśli ciasto, to rano Gdy posiadasz energię na coś więcej kalorycznego, zjedz to w pierwszej części dnia, zdążysz to spalić. Na przykład czasu trzeba pozwolić sobie na

szarlotkę do kawy, ale niech okaże się to raczej śniadanie, a nie kolacja. Uprawiaj sport Rodzaj treningów oraz ich

częstotliwość zależy od zamierzenia, jaki sobie stawiasz. Jeśli jest zależne po prostu na utrzymaniu wagi, dobierz rodzaj aktywności oraz częstotliwość (2-trzy razy w tyg.) do własnych preferencji. może to być siłownia, ale na przykład pływanie albo trening. Pamiętaj, by nie ćwiczyć na czczo (energia pochodzi wtedy z tkanki mięśniowej, nie z tłuszczu) ani zaraz po jedzeniu (podnosi się pułap insuliny, której zbyt duża ilość utrudnia redukowanie tłuszczu). da się też postawić sobie konkretny sportowy cel – wypracowanie klatki piersiowej, redukcja tłuszczu na brzuchu, poprawienie kondycji, przygotowanie do maratonu. Wtedy ćwiczenia muszą być zaplanowane oraz rozbudowane. Taki cel wyjątkowo skutecznie ochrania przed powrotem niepotrzebnych kilogramów, ponieważ mamy dalszą determinację do modyfikacje. trening funkcjonuje jak marihuana zobacz siebie na nowo Uważnie obserwuj, przy jakiej ilości oraz rodzaju spożywania i skali aktywności fizycznej udaje ci się zachować w wadze równowagę. Jeżeli zaczynasz tyć, szybko wprowadź modyfikacje, które zatrzymają wzrost wagi. Nie lub hipokrytą Nie istnieje zestaw dań cud, po której – wracając do uprzednich nawyków – zachowasz świetną sylwetkę. najdogodniejszy efekt utraty wagi nie zachowa się bez racjonalnego odżywiania. Jeżeli będziesz na nowo odżywiać się tak jak przed dietą, wrócisz do uprzednich wymówek, to powtórzone błędy zawrócą cię ;. Doceniaj, ile udało ci się osiągnąć, ale nie zapominaj, ile wysiłku cię to kosztowało. Jak zacząć skuteczne zrzucanie nadwagi - radzi adrian Gaca *adrian Gaca – twórca autorskiego programu Gaca System, w ciągu dekady odchudził niemal 20 tys. Polaków   Jeść regularnie 4-5 niewielkich pokarmów dziennie w odstępach 2-3 godzinnych. Pomiędzy posiłkami starać się nic nie jeść, wyłącznie pić świetnie wodę mineralną. - unikać SŁODYCZY! - Ograniczyć owoce (jabłka do 2 dziennie). Dania z owocami świetnie jeść do 14-15. - Wieczorem, gdy ma się ochotę na coś słodkiego zjeść marchewkę albo przygotować marchewkę alt4 z jabłkiem skropioną sokiem z cytryny, albo zjeść miseczkę ugotowanych na chrupko warzyw, albo zjeść plaster chudego twarogu. - Pić co najmniej 1,5 l substancji czyli 6 szklanek dziennie. Zaczynać powoli od wypicia dziennie jednej kubka, później stopniowo zwiększać zawartość wypijanych substancji. Mogą to być herbaty ziołowe bez cukru, soki z owoców z kartonika rozcieńczone wodą (pół kubka soku na pół kubka h2o mineralnej) albo nowiutko wyciskane soki z owoców tych nie trzeba rozcieńczać. trzeba pić soki warzywne, herbaty z owoców bez cukru oraz wodę mineralną (wybierać h2o o zawartości składników mineralnych powyżej 500 mg/l). Do h2o mineralnej da się wcisnąć sok z cytryny. Pić zawsze powoli, niewielkimi łyczkami. - Sposób wykonania pokarmów: gotować zupy na wywarach warzywnych, wystrzegać się podsmażania, gotować warzywa w wodzie albo na parze na chrupko. trzeba dusić bez co więcej tłuszczu, smażyć, ale wyłącznie bez tłuszczu i panierki na patelniach teflonowych, piec w folii albo w naczyniu żaroodpornym. - minimalizować zestaw dań jajek całych, czyli z żółtkami, masła, kaczek, gęsi, dziczyzny, tłustych wędlin i mięsa wieprzowego, to główne źródła cholesterolu . - dania doprawiać szczyptą soli i pieprzu. trzeba też używać ulubionych ziół, których zwykle się używa. Starać się nie przeholować z solą, ponieważ ona przytrzymuje

wodę w ciele i utrudnia zrzucanie wagi. - miseczka galaretki z surowym jabłkiem, mandarynką i 5-6 sztuk winogron.

Galaretkę owocową o ulubionym smaku rozpuścić w 400 ml przegotowanej gorącej h2o. następnie wylać do płaskiej kondycji i odstawić do zastygnięcia. Po zastygnięciu galaretkę pokroić w kostkę, dodać obrane i pokrojone w kostkę jabłko, obraną i podzieloną na cząstki mandarynkę oraz obrane ze skórki i bez pestek winogrona. Skropić sokiem z cytryną. trzeba polać 3-4 łyżkami jogurtu i posypać cynamonem. - wafel ryżowy,  - nowiutko wyciśnięty sok z pomarańczy (ewentualnie kawa). główny posiłek: - Zupa jarzynowa (250 ml) gotowana na wywarze warzywnym z 2 ziemniakami. trzeba ją zrobić z warzyw świeżych albo mrożonych z dodatkiem kostki rosołowej. Bez śmietany i zasmażki. - 2 szaszłyki drobiowe (przygotować marynatę: łyżkę oleju rzepakowego, szczyptę papryki słodkiej, szczyptę ziół prowansalskich, ¼ łyżeczki miodu, gruczoły mlekowe drobiu 100 g pokroić w kostkę zanurzyć w marynacie i odstawić na godzinę. Pieczarki pokroić w mniejsze kawałki, paprykę w kostkę. Na szpatułki nabijać naprzemiennie warzywa i mięso. Szaszłyki przełożyć na blachę, przyjąć do piekarnika. Piec w temp 180 stopni, aż mięso się zrumieni. Do szaszłyków da się dodać wybrane owoce jakie się ma akurat we własnym mieszkaniu. - brokuły albo kalafior ugotowane na chrupko okazują się świeże albo mrożone.  

 

Zobacz też 

Trenerzy w Krakowie


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness