Jak dbać o zdrowe żywieniowe rodziny? Tego musisz przestrzegać!

Jak dbać o zdrowe żywieniowe rodziny? Tego musisz przestrzegać!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

coraz więcej doniesień badawczych świadczy o tym, że prawidłowe żywienie w pierwszych latach życia w znaczącyzdrowe  gotowanie  dla  rodziny

sposób wpływa na zagrożenie występowania dolegliwości cywilizacyjnych, takich jak nadwaga, nadciśnienie tętnicze, przypadłości sercowo – naczyniowe, czy miażdżyca w życiu dorosłym. Złe nawyki żywieniowe utrwalone w dzieciństwie jedynie umacniają prawdopodobieństwo zachorowania, dlatego ich kształtowanie należy rozpoczynać tak wcześnie, jak to możliwe. Wypracowanie odpowiednich przyzwyczajeń w okresie wczesnego dzieciństwa z pewnością zaprocentuje, gwarantując prawidłowy rozwijanie się malca oraz zachowanie zdrowia oraz sprawności fizycznej w życiu dorosłym. W kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych pociech istotną, o ile nie najważniejszą rolę odgrywają rodzice. To od nich okazuje się zależna co trafia mieszkaniu, czy rodzina aktywnie spędza wolny moment, czy stanowią pozytywny przykład dla swoich pociech, ze względu na to że zwyczaje panujące w rodzinie okazują się niepodważalnym wzorcem dla pociech. NAJCZĘSTSZE NIEPRAWIDŁOWOŚCI W odżywianiu pociech Podkreślenia wymaga fakt, że pociech w Polsce jedzą coraz mniej owocówzdrowe  żywienie oraz warzyw oraz przetworów z mleka,  a wzrasta konsumowanie poprzez nie frytek oraz słodkich napojów, które z warzywami, owocami oraz mlekiem mają niewiele wspólnego. efektem tego okazują się występujące niedobory wapnia, żelaza, potasu, magnezu, jodu oraz wit. D oraz za bardzo wielka zawartość soli oraz cukru. Wypijanie soków owocowych, menu słodyczy, szczególnie między posiłkami, z łatwością może odebrać dziecku apetyt na standardowy, normalny posiłek, ze względu na to że 1 szklanka soku   jak  dbać  o  zdrowie  pomarańczowego jest odpowiedzialna aż 2. dużym owocom, a większość słodyczy dostarcza ponad 200 kcal w jednej porcji. Obecnie stwierdza się również za bardzo wczesne wprowadzanie słodyczy do diety niedużych pociech. W wieku 1,5 – 2 wakacji większość z nich je codziennie słodkie ciastka, a prawie 1/2 pije wyłącznie soki oraz napoje. także wielka część przedszkolaków konsumuje nadmierne ilości cukru, do czego nierzadko przyczyniają się rodzice, traktujący słodycze jako nagrodę oraz składnik wychowawczy. Przecież prawie każde dziecko zje nawet nielubianą potrawę, o ile się ją osłodzi, a dobre zachowanie zwykle nagradzane okazuje się cukierkiem czy batonikiem. Nieregularność oraz opuszczanie potraw okazuje się skutkiem naśladowania stylu życia dorosłych. Szczególnie kluczowe okazuje się pomijanie śniadania, najistotniejszego daniu zabiegu pociech, które ważne okazuje się aby okazuje się pełnowartościowe oraz w swoim zawartości zawierało zarówno węglowodany, jak również białka oraz tłuszcze. W jego Jak zadbać o właściwe nawyki żywieniowe rodziny? skład powinny wchodzić: artykuł mleczny (np. szklanka mleka/jogurt/kefir lub zupa mleczna), pieczywo oraz/lub płatki zbożowe – kopalnia węglowodanów złożonych, masło, artykuł białkowy tj. wędlina, jajko, ser, ryba oraz owoce oraz/lub jarzyny. niedobór urozmaicenia oraz mało atrakcyjnie wyglądające dania nie zachęcają malca do posiłków. co więcej nawet dorosłym menu tej samej zupy prze 3 dni może się znudzić, nawet jeśli okazuje się najdogodniejsza za granicą. wielokrotnie również dużo pociech odmawia zjedzenia daniu, wcale nie dlatego, że nie lubi danej dania, ale podana porcja okazuje się za bardzo wielka dla jego małego żołądka. To zdrowe, że pociech jednego dnia mają większy apetyt, a innego mniejszy, więc nie oczekujmy, że będą zjadały codziennie takie same ilości pokarmów. także niekomfortowa atmosfera podczas potraw, rozwiązywanie kłopotów oraz konflikty, każdego mogą zniechęcić do posiłków. Już od najmłodszych lat pociech spędzają za bardzo mnóstwo czasu przed telewizorem oraz komputerem, a mają za bardzo mało aktywności na rześkim powietrzu, co sprzyja konsumpcji wysokokalorycznych przekąsek oraz dokonywaniu niewłaściwych wyborów żywieniowych. Dodatkowo brak aktywności wzmaga zagrożenie nadwagi oraz otyłości oraz dolegliwości z nimi związanych. Uważajmy również na to, co pociech oglądają w telewizji, szczególnie tyczy się to reklam, na które okazują się one szczególnie podatne oraz zazwyczaj przejmują z nich „wpadające w ucho” sformułowania. Małe pociech nie rozumieją przekazu reklamy, a ich producenci z pełną świadomością wykorzystują elementy bajkowe oraz proste do zapamiętania piosenki. Dodatkowo, gdy bohaterami filmów reklamowych  okazują się

pociech, wzmacnia się proces identyfikacji. KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH 

Ograniczmy spożywanie słodkich napojów. Pragnienie potomka najdogodniej zaspokaja naturalna, bezsmakowa woda, która nie dostarcza cukru oraz zbędnych kcal. dość ważne okazuje się, aby wcześnie (już w okresie niemowlęcym) przyzwyczajać malca do smaku czystej płynu. Wyrabia to dobre nawyki na późniejsze, zdrowsze życie. Zapewnijmy dostęp do różnych pokarmów o dużej składniki odżywczej, takich jak owoce czy jarzyny, aby zastąpić nimi wysokokaloryczne oraz mało odżywcze przekąski, słodycze, dania smażone oraz słodzone napoje. najdogodniej okazuje się wprowadzić zasadę tzw. „sobotniego cukierka”. Postarajmy się dawać dziecku ukochane łakocie w jeden wybrany poprzez nie dzień tygodnia oraz zawsze do głównego daniu lub jako podwieczorek. Niech to będą składniki dostarczające z wyjątkiem cukru pozostałych składników odżywczych np.: ciasto drożdżowe, biszkopty, herbatniki, koktajle mleczno – z owoców, kisiele czy budynie w miejsce czekoladowych batonów oraz czekoladek oraz gazowanych napojów. Nie dawajmy dziecku do szkoły alt2 oszczędności w miejsce wartościowego daniu. W automatach oraz sklepikach szkolnych raczej trudno znaleźć coś zdrowego. Każde dziecko przebywające w szkole ok. 6 godz. musi zjeść domu śniadanie oraz mieć zapewniony w szkole jeden posiłek (2 śniadanie lub posiłek). Jeśli moment taki okazuje się dłuższy poza pełnowartościowym 1 posiłkiem dla zapewnienia odpowiedniej pracy zawodowej oraz wydolności umysłowej oraz fizycznej niezbędne okazują się dwa posiłki – 2 śniadanie oraz posiłek. Kontrolujmy skład potraw, wielkość porcji w zależnie od wieku oraz rozwoju fizycznego potomka, przestrzegajmy regularnego ich spożywania, eliminujmy podjadanie oraz picie słodkich napojów w tzw. „międzyczasie”. Pozwólmy dziecku samodzielnie decydować o ilości spożywanego pożywienia, jeżeli stosunek płciowy płciowy jego masy ciała do wysokości okazuje się prawidłowy (okazuje się on oceniany np. na bilansach zdrowia). Starajmy się, by menu domowników była jak w szczególności urozmaicona. Wybierajmy składniki pełnoziarniste, niskotłuszczowe mleko oraz jego bezcukrowe przetwory, chude mięso, wędliny, ryby oraz owoce oraz jarzyny. Nie dosalajmy oraz nie dosładzajmy za bardzo potraw. Aby uatrakcyjnić posiłek, jest wystarczające zachęć malca do jego przygotowywania. Zdarza się też, że dziecko upiera się przy jedzeniu jedynie jednego składnika, lub nie chce jeść wysokoodżywczych produktów oraz potraw. wtedy nie zmuszajmy go do posiłków, lecz przeczekajmy. Zwykle taki moment mija po około tyg.. Zadbajmy wtenczas, aby dziecko jadło inne składniki będące źródłem cennych składników odżywczych. Wyjściowo podawajmy mniejsze porcje posiłków, a jeśli nasza pociecha jest głodna z pewnością poprosi o dokładkę. Miejmy pod ręką zdrowe składniki oraz nie zapominajmy ich zazwyczaj proponować. Zazwyczaj, jeśli domu okazują się świeże owoce oraz jarzyny umyte, obrane oraz pokrojone, czyli kupione swobodnego spożycia, to cała rodzina z chęcią je zjada. Zapas prawidłowych przekąsek okazuje się szczególnie ważny, ze względu na to że pociech proszą o nie zwykle. niedobór domu niezdrowych produktów spowoduje, że dziecko nie jest ich konsumowało. To, co znajduje się w szafkach oraz schładzarce okazuje się zależna jedynie do mam i ojców. Starajmy się nie rzutować negatywnie na kształtujące się upodobania pociech poprzez pryzmat własnych przyzwyczajeń, przygotowujmy oraz zjadajmy z uśmiechem, nawet te dania, których sami w dzieciństwie nie lubiliśmy :). Świećmy przykładem. To najprostsza oraz najważniejsza zasada. Jeśli chcemy, aby pociech jadły zdrowe posiłki oraz przekąski – my również powinniśmy takie spożywać. Stosujmy złotą zasadę: „postępuj tak, jak ja postępuję” w miejsce „postępuj tak, jak ja mówię”. alt3 Promujmy właściwe wzorce zachowania w czasie potraw, gwarantując miłą oraz pogodna atmosferę. Przekazujmy wiedzę dotyczącą zdrowego pożywienia oraz stylu odżywiania się podczas robienia zakupów konsumpcyjnych oraz w czasie wspólnego przygotowywania potraw – doskonałej okazji do zacieśniania więzi. Wykorzystajmy taki moment na znajomość oraz zwrócenie uwagi na zdrowe oraz niezdrowe produkty. Ponadto, jeśli pociech same decydują o tym, co trzeba byłoby zakupić dla całej rodziny, zazwyczaj chętniej później  zjadają wybrane poprzez siebie składniki. Zapewnijmy dziecku właściwą porcję aktywności, zezwalając na nie więcej niż 1-2 60 minut spędzane przed monitorem pc, oraz/lub telewizorem. Nie wstawiajmy tych urządzeń do pokoju potomka. Propagujmy zwykłą, wspólną oraz regularną aktywność fizyczną. Korygujmy nieprawidłowe wiadomości na temat żywienia z mediów oraz pozostałych źródeł. Ograniczajmy podjadanie między posiłkami, zwłaszcza niezdrowych przekąsek oraz szczególnie podczas zajęć niewymagających aktywności lub gdy dziecko się nudzi Pamiętajmy, że jeżeli od pierwszych lat potomka zadbamy, by jego menu była zróżnicowana, całkowita warzyw oraz owoców, obfita w ;, mająca ograniczone ilości cukru oraz soli oraz właściwą porcję aktywności, to możemy zminimalizować zagrożenie pojawienia się w jego dorosłym życiu dolegliwości wynikających z nieprawidłowego żywienia czyli otyłości, cukrzycy czy dolegliwości układu krążenia, w myśl starego przysłowia: „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Codzienne przyzwyczajenia, nawet te pozornie banalne, jak pożywne śniadania czy regularne spacery, prosto przekładają się na etap naszego organizmu. Nasze nawyki i wybory żywieniowe nie zawsze mimo wszystko odpowiadają potrzebom organizmu  zwykle mamy świadomość tego, jakie błędy popełniamy: wiemy, że jemy za szybko, czasem byle jak, nierzadko byle co. Mobilizujemy się zwykle, gdy widzimy efekty tych niewłaściwych wyborów, czyli niewygodę wywoływany zbędnymi kilogramami, ziemisty kolor skóry, kruche włosy czy marną kondycję. ze względu na to że, niestety, skutków właściwych wyborów żywieniowych nie widać, zauważalne okazują się zaledwie efekty braków, błędów i zbytniego folgowania swoim zachciankom. Dlaczego popełniamy błędy żywieniowe? Wśród zwykle wymienianych czynniki przyczyniające się do nieprawidłowego odżywiania wylicza się niedobór okresu na przygotowanie potraw, ignorowanie ogólnie już znanych zasad prawidłowego żywienia i niedobór akceptacji dla właściwego odżywiania w środowisku i rodzinie. efekty nieprawidłowego odżywiania zwykle pojawiają się szybko, mimo wszystko zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy, że okazują się one wynikiem złej diety. Ekspert kampanii „5 porcji warzyw, owoców albo soku” prof. dr hab. Maria Koziołkiewicz z Politechniki Łódzkiej tłumaczy: Mimo powszechnego wręcz dostępu do źródeł alt4 badawczych, do informacji pisanych w sposób bardzo przystępny, nadal mnóstwo z nas nie zna, inni znają lecz ignorują zasady racjonalnego żywienia, albo po prostu z zasady je lekceważą. To niestety droga jednokierunkowa, ; autostrada do utraty tego, co najcenniejsze – dobrego samopoczucia. Tempo życia ulega przyspieszeniu, nie kontrolujemy ani tego co jemy, ani kiedy i jak. Dlatego eksperci biją na alarm i po raz kolejny apelują do naszego rozsądku i świetnej woli.   Nauka prawidłowych nawyków żywieniowych nie należy na początku do prostych – wymaga zaangażowania i przede wszystkim konsekwencji i dotyczy całej rodziny. prawidłowo rozpocząć ją jak najwcześniej, bo już trzyletnie dziecko potrafi

skrupulatnie obserwować zachowania matek i ojców, wyciąga wnioski i zaczyna wyrażać swoje opinie.

Ciekawość otaczającego świata to szansa nie do przecenienia i okazja by wpoić małemu człowiekowi prawidłowe zachowania i nawyki. Wspólne spożywanie produktów to codzienny scenariusz dający możliwość edukacji żywieniowej, w sposób bardziej lub mniej połączony z zabawą. Jeśli niemowlak odmawia posiłków warzyw czy owoców – nie wykazujmy się brakiem cierpliwości, może to tylko pogłębić niechęć potomka i zniweczyć nasze starania. Nie zmuszajmy potomka do posiłków tego, czego odmawia, ale wracajmy z tym tyle razy, aż skutek pozostanie osiągnięty. Plasterek pomidora czy papryki podany po raz dziesiąty wreszcie pozostanie przez dziecko zjedzony, zazwyczaj potęguje atrakcyjne podanie samej kanapki czy zaangażowanie potomka w jej przygotowanie. Pamiętajmy, że nasze pociech chętniej zjedzą to, co przygotowały same, nawet jeśli łączenia smakowe będą budziły nasze wątpliwości. Może tak się zdarzyć, że na pomidorze wyląduje niewielka łyżka dżemu, a na kiełbasce starta marchewka? Dlaczego nie? Nie zmuszajmy potomka do posiłków, nie „faszerujmy” malucha za bardzo mocno, bo akurat bywa pora obiadu. Nawyk posiłków za bardzo mocno nie bywa pozytywny, niech dziecko samo poprosi o menu, poczekajmy, gwarantując mu do tego okresu ulubiony 100% sok. Równie dobrym pomysłem bywa nauka przez wspólną zabawę, zwłaszcza, że wcale nie wymaga od nas dużo dodatkowego okresu, lecz … sprzątania po pomysłowych pomysłach. Wspólne wymyślanie sałatki czy owocowego deseru, zabawa w kuchennych czarodziei, kuchenne laboratorium rodzinnych niespodzianek, smakowe „zgadywanki” czy też rozpoznawanie owoców, warzyw czy soków, na pewno zaabsorbują pociechy i skłonią do spróbowania nawet tego, czego wcześniej odmawiały. Wzbogacanie zabawy o wiedzę na temat poszczególnych witamin np. w pomidorze, ogórku czy marchewce, wymyślanie na szybko prostych wierszyków czy    


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness