Jak przygotować się do sezonu zimowego? Praktyczny poradnik

Jak przygotować się do sezonu zimowego? Praktyczny poradnik

Redakcja

2017-08-01

brak komentarzy

PRZYGOTUJ SIĘ DO SEZONU ZIMOWEGO - TRZECIA CZĘŚĆ wskazówek EKSPERCKICH Dla miłośników sportów zimowych grudzień powinien być miesiącem naprawdę intensywnych przygotowań do czekającego Was wysiłku na stokach, nawet jeśli wyjazd planujecie wyłącznie w styczniu podczas szkolnych ferii. Dodatkowo okazuje się to okres, gdy odczuwamy już zmęczenie jesienną słotą, organizm okazuje się zmęczony i mięśnie zastałe więc tym więcej warto dostarczyć mu sporej porcji aktywności, zanim wyruszmy na podbój kurortów. Jeśli sami nie wyjeżdżacie, ale wysyłacie potomek na sportowe zimowisko – zadbajcie o jego kondycję i bezpieczeństwo, zaproponujcie trening przygotowujący do sezonu. Do ćwiczenia – przystąp! Regularny trening warto okazuje się prowadzić poprzez cały rok. Ogólne przygotowanie kondycyjne i dobry zakres wytrzymałości fizycznej rozpocznie ułatwi nam podjęcie specjalnego zrobienia narciarskiego, także umożliwi niekrótki pobyt na stoku, szczególnie powtarzany kilka dni z rzędu. Nie rezygnujmy więc z regularnej jazdy na rowerze, biegania i pozostałych dyscyplin wytrzymałościowych – radzi Jakub Placzki fizjoterapeuta z kliniki medycyny sportowej Carolina Medical Center, instruktor zrobienia motorycznego. -

sporty  zimowe

Treningi wprost przygotowujące do sezonu narciarskiego optymalnie powinniśmy zacząć na 3 miesiące przed wyjazdem w góry. Ostatni dzwonek na rozpoczęcie takich ćwiczeń to 1 miesiĄc przed sezonem, mimo wszystko wyłącznie w przypadku ludzi regularnie uprawiających inne kategorie sportu. Na pojedynczą jednostkę treningową należy przeznaczyć mniej więcej 1,5 godziny, 3-4 razy w 7 dniach. Jeśli mimo wszystko nie możemy poświęcić tyle okresu na trening to nie rezygnujmy z niego – każda dawka aktywności okaże się lepszym rozwiązaniem niż jego niedociągnięcie. Gdy chcemy profesjonalnie przygotować się do sezonu zimowego i wykorzystać taki okres zwłaszcza optymalnie warto odbyć całe zrobienia pod okiem trenera zrobienia motorycznego – radzi pan Jakub. -zimowy  sezon  sportowy

On nauczy nas poszczególnych ćwiczeń, odpowiedniego ich doboru, modyfikowania, korekty błędów i monitorowania procesu treningowego jako całości. Im mniejsze nasze doświadczenie, tym więcej potrzebujemy nadzoru trenera/trenera. Każdorazowa jego asysta nie okazuje się niezbędna, mimo wszystko jego obecność może rozpocznie podnosić efektywność ćwiczenia i wyeliminowanie błędów w trakcie treningów. dodatkowo wyższego wpływu nabiera obecność wykwalifikowanego specjalisty, jeśli w przeszłości doznaliśmy jakichś kontuzji. Jak trenować O funkcji rozgrzewki na początku każdego ćwiczenia informowaliśmy w uprzednich partiach okresu naszych wskazówek. Powtórzymy więc wyłącznie skrótowo, że rozgrzewka okazuje się obowiązkowa, gdyż Sprawdź, które mięśnie musisz przygotować do sezonu zimowego ma przygotować nasz organizm na zwiększony wysiłek podczas ćwiczeń oraz zminimalizować niebezpieczeństwo kontuzji zarówno w czasie samego ćwiczenia, oraz szusowania po stokach. Do mięśni, o jakie szczególnie powinniśmy zadbać przed sezonem, przynależą zarówno te zginające oraz prostujące kolano, skręcające tułów, a w szczególności dające stabilność tułowia, miednicy i kolan – informuje Jakub Placzki. - Wykorzystać do tego należy zarówno klasyczne ćwiczenia siłowe, oraz też ćwiczenia stabilizacyjne na niestabilnym podłożu oraz ćwiczenia równoważne i pliometryczne*. Wszystko to musi być wykończone solidnym przygotowaniem wytrzymałości powszechnej i ukierunkowanej na mięśnie nóg. Propozycje ćwiczeń na aktywną fazę ćwiczenia Jakub Placzki, instruktor zrobienia motorycznego, z kliniki medycyny sportowej

Carolina Medical Center, proponuje: A.

Utrzymanie równowagi w klęku na dużej piłce szwajcarskiej. Należy wytrzymać 10 sekund, powtórzyć 20 razy; B. W podporze przodem i z nogami na piłce szwajcarskiej powoli przyciągamy wyprostowane nogi, podnosząc do góry biodra osiągając kąt prosty w stawie biodrowym. Utrzymujemy pozycję 3 sekundy i powoli wracamy do położenia startowej; C. Skoki w przód wzdłuż linii – za kolejnymi razem lądujemy po przeciwnej stronie linii. 30 skoków; D. Skoki na jednej nodze wykonywane na schemacie kwadratu. 20 skoków na jedną nogę czyli 5 schematów. Ciekawą modyfikacją dla dzieci może być gra w klasy; E. sprint w miejscu z dynamicznym unoszeniem kolan dotykając niemal klatki piersiowej, z dodatkowym klaśnięciem w dłonie pod kolanem. Wykonujemy do zmęczenia, odpoczywamy do uspokojenia oddechu i powtarzamy 5 razy. Fizjoterapeuta zwiększa zakres: narciarstwo i snowboard okazują się sportami, w których zwłaszcza obciążane okazują się nasze kolana. Pojawienie się obrzęku, bólu, czy blokowanie się kolana przy zwykłej aktywności albo chodzeniu po schodach powinny być dla nas sygnałem alarmowym i nie należy wtedy trenować czy jeździć na nartach albo desce snowboardowej wyłącznie udać do lekarza ortopedy-traumatologa. Nie wolno tego bagatelizować, gdyż mankamenty dające powyżej przytaczane symptomy, w trakcie licznych powtarzanych ruchów pod obciążeniem mogą zaskutkować rozpocznie poważniejszym urazem i skończyć się wizytą na stole operacyjnym.   Pisaliśmy już niejednokrotnie na naszym portalu o sprzęcie snowboardowym i o fizycznych przygotowaniach do sezonu zimowego. W poniższym tekście podsumujemy wszystko to, o czym mowa była na www.bodyinfo.pl  w minionych sezonach. okazuje się to poradnik w pigułce o tym jak rozpocząć sezon snowboardowy. Artykuł taki podzielony zostania na alt2 dwie elementy. W elementy pierwszej mowa powinno o tym jak wybrać  sprzęt snowboardowy, czyli czym się kierować i na co zwracać uwagę przy kupnie deski i obuwia. W elementy drugiej mowa powinno o ćwiczeniach „na sucho” przed pierwszą w sezonie wyprawą w góry, a więc o przygotowaniu fizycznym do snowboardingu.    

Czym sie kierować przy doborze deski i obuwia snowboardowych?

Sprzęt powinien przede wszystkim pasować do stylu jazdy. Deska może być dopasowana do wzrostu, wagi oraz – co najistotniejsze – do szansy finansowych. No i musi się oczywiście podobać wizualnie. Dla początkujących najlepszym rozwiązaniem okazuje się deska takich jak freeride. okazuje się ona idealna do uczenia się, a dzięki wiązaniom da się ją dopasować do stylu jazdy. faceci powinni przy zakupie deski sprawdzić, czy wybrana deska nie okazuje się przypadkiem dedykowana dla pań albo pociech. Dobierając długość, wybierz deskę o 15 – 20 cm krótsza od swojego wzrostu. Nie okazuje się to sztywna zasada, ale pomocna przy pierwszych zakupach. Możesz też sprawdzić przystosowanie deski do własnej wagi. Jeśli posiadasz duży rozmiar nogi, sprawdź także czy snowboard okazuje się wystarczająco szeroki. Najdłużej swoje właściwości zachowują deski z drewnianym rdzeniem. Buty koniecznie muszą być wygodne. najdogodniej jeśli okazują się z tworzyw nieprzemakalnych. Gdy wybierzesz buty z wkładką thermoflex, dopasowująca się do układu nogi pod wpływem ciepła, pamiętaj, że przed i włożeniem musi być ona podgrzana w specjalistycznym piecyku. Twarde – alpejskie służą do jazdy na krawędziach, po twardych, przygotowanych stokach, skrętami o ciasnym promieniu. okazują się dość wąskie (18 – 19 cm w talii), z lekko wyłącznie podgiętym przodem. Jazda na nich sprawia przyjemność zaledwie w punkcie opanowania podstawowych technik natychmiastowej jazdy na krawędzi.kkie – freestyle’owe   Przeznaczone głównie do wykonywania tricków na stoku, skoków, czy jazdy po poręczach. Szerokie (nawet 27 cm w talii), o dużym promieniu skrętu. Podgięte symetrycznie: eeride’owe   okazują się połączeniem obu uprzednich grup, zarówno pod względem wyglądu, jak także właściwości. Szersze od desek alpejskich, o średnim promieniu skrętu i elastyczności.

Mają większe podgięcie z przodu i mniejsze z tyłu,

co umożliwia jazdę na krawędzi, jazdę po puchu, skoki oraz jazdę przodem i tyłem.  jak  się  przygotować  do  zimy okazują się to najlepsze deski dla początkujących. Buty i alt3 wiązania step – in. System zdobywający sobie za granicą coraz nadmierna sławę. Łatwość z jaka da się wpiąć albo wypiąć nogę, niezależnie od tego czy okazuje się to łączenia twarde czy miękkie sprawia, że wielokrotnie kupuje się wiązania  i buty w tym systemie. okazuje się mimo wszystko w dalszym ciągu jeden podstawowy problem – wysoka cena. Na rynku istnieje kilka systemów step in wprowadzonych przez konkretne firmy. Niestety, nie okazują się ona kompatybilne i but z jednego systemu pasuje wyłącznie do wiązania o jednocześnie narodzinach. Za to twardy but step in możesz zapiąć w tradycyjnym, twardym wiązaniu. Miękkie wiązania step in, posiadające łyżwę tylną, okazują się przeznaczone do jazdy freestyle’owej. Wiązania nieobarczone tego elementu nadają się do jazdy freeride’owej oraz bordecrossowej.   Twarde wiązania i buty redukują zakres ruchów w stawach skokowych, ale gwarantują dokładne przenoszenie sił z nóg na deskę. okazują się przeznaczone wyłącznie do jazdy alpejskiej. można w nich rozwijać obfite prędkości i ostro skręcać na twardych, zmrożonych skokach. okazują się podobne do obuwia narciarskich, ale mają zwiększoną regulację ruchomości cholewy.   Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu Jadąc ostatnio po warszawskich ulicach zaobserwowałem mnóstwo rowerów, których koła miały powietrze właściwie wyłącznie u góry opony. Rozumiem, że pompowanie kół małą przenośną pompką może nie być łatwą i delikatną czynnością, ale okazuje się to wysiłek, który na pewno się opłaci. nazbyt małe ciśnienie w dętkach może doprowadzić do ich przebicia albo nawet do mankamenty opony oraz pozostałych elementy koła, jak na przykład np. obręcz . Poza tym, ciężko okazuje się walczyć z oporami toczenia stawianymi poprzez nienapompowane koło. Rozwiązania tego trudu okazują się właściwie 2. Pierwsze to zakup profesjonalnej stacjonarnej pompki - wtedy napompowanie koła zajmie dosłownie kilka ruchów i nie zmęczy nawet dziecka. Drugie metody ; wymianą dętek na te z wentylem samochodowym (jeżeli takich w swoim rowerze nie mamy), wtedy niejako występuje możliwość napompowania opon np. na pobliskiej stacji benzynowej. Oczywiście zawsze pozostaje opcja trzecia - zwykła, mała pompka. Smarowanie łańcucha

O łańcuch w naszym rowerze trzeba byłoby zadbać już na jesieni.

Suchy, brudny i pozostawiony w wilgotnej piwnicy napęd szczególnie szybko pokryje się korozją. Cóż, mądry Polak po szkodzie... Jak zatem doprowadzić zaniedbany łańcuch do używalności? Jeżeli nie okazuje się aż tak źle alt4 i łańcuch nie okazuje się ubłocony, nie posiada śladów rdzy, a wyłącznie głośnym skrzypieniem domaga się o smar - można go po prostu przesmarować używając do tego specjalnych oliwek do łańcuchów, a w wypadku ich braku, można przetestować samochodowy olej silnikowy albo przekładniowy (taki okazuje się gęstszy i więcej przyciąga zanieczyszczenia). Należy pamietać, aby nazbyt duża dawkę oleju wytrzeć szmatą do sucha, przeciwdziała to przylepianiu się brudu do łańcucha. Gdy nasz łańcuch okazuje się już czysty, nasmarowany i gotowy do obowiązkach, możemy zacząć używać się do kilku zasad, które przedłużą jego życie. Jakie to zasady? Znajdziesz je tutaj. Przerzutki, linki przerzutek i hamulców mechanicznych Tak jak łańcuch okazują się to elementy podatne na rdzę i wnikanie wilgoci pod pancerze. Częstym objawem zaniedbanych linek okazują się (z wyjątkiem ciężko chodzących dźwigni hamulców mechanicznych i przerzutek) dodatkowo problemy z regulacją tych ostatnich. trzeba okazuje się przesmarować wszystkie rowerowe linki oraz napuścić olej (najdogodniej taki z dodatkiem teflonu) w newralgiczne miejsca wózka przerzutek czy manetek. Jeżeli zauważycie, że któreś linki w widoczny sposób skorodowały albo popękały, trzeba byłoby je wymienić. Przy niewielkiej ilości samozaparcia i ochoty można to wykonać samodzielnie. Hamulce To najważniejszy składnik każdego pojazdu, istotne okazuje się zatem, aby działał poprawnie. Jeżeli już nasmarujemy linki naszych hamulców (nie dotyczy właścicieli hamulców hydraulicznych), istotne okazuje się, by sprawdzić, a w razie wymogu wyregulować albo wymienić klocki hamulcowe. Te elementy podlegają zużyciu i ważna okazuje się wizyta kontrolna ich stanu. Hamulce takie jak v-brake albo standardowe szczękowe, po zużyciu się okładziny ciernej niszczą felgę, natomiast hamulce tarczowe niszczą tarczę. ważne okazuje się, by kontrolować pułap płynu hamulcowego w hydraulicznych układach hamulcowych. Wymiana takiego płynu wg zaleceń producentów musi odbywać się co roku, ale jest zależna też od ilości przejechanych kilometrów i stanu zużycia układu. Łożyska Jednym z objawów niedobrego stanu technicznego naszego roweru okazują się ciężko kręcące się koła. Łożyska piast mogą oczekiwać wymiany (zamknięte łożyska mechaniczne) albo też szorowania i smarowania (rozbieralne łożyska kulkowe). Jeżeli koła się kręcą prawidłowo, ale rower używany był wielokrotnie w trudnych warunkach pogodowych i terenowych, albo myty był myjką ciśnieniową, opłaca się okazuje się skontrolować stan łożysk, co uchroni nas przed zbędnym stresem w trakcie użytkowania naszego jednośladu.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness