Jakie ryby są najzdrowsze? Zobacz, które powinieneś jeść często!

Jakie ryby są najzdrowsze? Zobacz, które powinieneś jeść często!

Redakcja

2017-08-01

brak komentarzy

    uwielbiasz ryby? Wypróbuj jeden z naszych przepisów na dania z ryb i owoców morza. Przy okazji zobacz, ile ryby tygodniowo musisz jeść. Na sam koniec przyda się patent na eliminację aromatu ryby po smażeniu. wielokrotnie uważa się, że ryby okazują się zdrowe i musi je jeść jak najchętniej – zwłaszcza w ciąży. Problem w tym, że mnóstwo ryb bywa zanieczyszczonych i nie wszystkie nadają się do spożycia – tym więcej jeśli spodziewamy się dziecka. Jakie ryby w ciąży (i na etapie przyrządzenia do niej) okazują się polecane, a jakie nie wskazane? Niezbędny kwas omega-3 W ciąży musi sięgać po odżywcze artykuły i wystrzegać się tych, które okazują się niezdrowe dla mamy i dziecka. – Ryby w ciąży okazują się zalecane ze względu na obecne w nich tłuszcze z dużą zawartością kwasów omega-3 (DHA i EPA), które okazują się niezbędne dla rozwoju mózgu dziecka – mówi Iwona Wierzbicka, dietetyk kliniczny i instruktor personalny. badania wykazały, że spożywanie kwasów omega-3 ochrania przed przedwczesnym porodem (poniżej 34. tygodnia ciąży). Wykazano też korzystny wpływ suplementacji kwasami omega-3  jakie  ryby  jeść  (2,7 g kwasów omega 3/24 h) kobiet ciężarnych na zagrożenie rozwoju uczulenia u najmłodszych w wieku późniejszym (jedne badanie udowodniło spadek

częstości astmy oskrzelowej w grupie suplementowanej). W czasie ciąży występuje więc szczególne zapotrzebowanie na taki składnik. Kwasy omega-3 mają wielki wpływ na nasze zdrowie: redukują zagrożenie ataku serca i schorzeń krążenia, spowalniają kumulowanie się płytek miażdżycowych, obniżają ciśnienie tętnicze krwi, wzmacniają odporność, mają korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, na pamięć i pracę mózgu. Zgodnie ze „Stanowiskiem grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego i pozostałych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych” kobiety brzemienne powinny otrzymywać suplementację min. 200 mg DHA dziennie, mimo wszystko w przypadku małego spożycia ryb należy uwzględnić suplementację wyższą np. 400–600 mg DHA dziennie (wyższe porcji nie okazują się szkodliwe). tymczasem Towarzystwo analiz nad Kwasami Tłuszczowymi (International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids) zaleca spożywanie dziennie co najmniej 500 mg kwasów omega-3

. Zdaniem Iwony Wierzbickiej, kobieta w ciąży może spożywać rozpocznie więcej tych kwasów

– nawet 1000 mg na dzień. zobacz więcej: Kwasy omega-3 w ciąży – dlaczego Dowiedz się, które gatunki ryb powinnaś wybierać! okazują się tak kluczowe?   Głównym źródłem kwasów omega-3 okazują się tłuszcze rybne, a najlepszym – tłuste ryby morskie. Nie można mimo wszystko sam fakt składników ryb, aby dostarczyć sobie tych nieodzownych preparatów. mnóstwo bywa zależna od jakości czynników, a w szczególności od tego w jakim nasileniu okazują się zanieczyszczone. Obecnie istnieje ogromne zagrożenie zanieczyszczenia ryb morskich metylortęcią i dioksynami, dlatego kobietom planującym ciążę i w ciąży zaleca się szczególną ostrożność w wybieraniu odpowiednich rodzajów ryb. Przede wszystkim należy ograniczyć spożywanie ryb drapieżnych i sięgać po te z akwenów naturalnych, a nie z hodowli. – W sytuacji, gdy nie mamy dostępu do bezpiecznych ryb i owoców morza, zaleca się korzystanie z tabletek suplementacyjnych zawierających olej rybny – mówi Iwona Wierzbicka. – zamiast ryb równie dobre okazują się suplementy z kwasami omega 3 przy czym niekoniecznie muszą być to suplementy przeznaczone wyłącznie dla kobiet w ciąży. To będą kapsułki dla wszystkich. istotne bywa to, aby sprawdzić, ile mają tych kwasów i czy odżywka posiada certyfikat analiz na zawartość metali za bardzo dużo ważących i dioksyn – dorzuca. Zanieczyszczenia W środowisku bezpiecznym występuje ogrom niebezpiecznych dla ludzi metali za bardzo dużo ważących (rtęć, kadm, ołów, miedź). W rybach, poza metalami ciężkimi, można znaleźć też skażenia antybiotykami, dioksynami, pestycydami czy pasożytami. Jednym z największych zagrożeń bywa osadzająca się w rybim ciele rtęć. Rtęć z łatwością przenika do łożyska i może prowadzić do zaburzeń rozwoju płodu, zwłaszcza mózgu i systemu nerwowego. Stąd kluczowe bywa wybieranie ryb o niewielkiej zawartości rtęci. Jak podaje Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy, ryby bałtyckie charakteryzują się najwyższą zawartością rtęci. Łosoś i śledź bałtycki charakteryzują się też najwyższymi zawartościami pestycydów chloroorganicznych i polichlorowanych bifenyli. największe zawartości ołowiu zawierają zaś ryby hodowlane importowane z Wietnamu i Chin, takie jak panga i tilapia. – Ryby, po które sięgamy w ciąży, powinny być bezpieczne. istotne bywa to, w jakich wodach żyła zdrowe  rybydana ryba.

W ciąży nie chodzi przecież o samoczynnie menu ryb, ale właśnie o korzyści płynące ze spożywania kwasów omega-3 – wyjaśnia Iwona Wierzbicka. Niektóre ryby mogą zawierać dioksyny takie jak polichlorowane bifenyle (PCB) – organiczne związki chemiczne o silnych właściwościach rakotwórczych. Mogą alt2 one powodować uszkodzenie płodu. zwłaszcza skażone nim okazują się artykuły rodowodu morskiego i ryby słodkowodne. Najwięcej PCB znajduje się w produktach bogatych w tłuszcz (tłuste ryby). W związku z nagromadzeniem się PCB w kolejnych fazach łańcucha pokarmowego, ryby drapieżne i ryby starsze zawierają więcej PCB niż ryby niedrapieżne i młode. Więcej PCB zawierają ryby ze zbiorników zamkniętych albo z ograniczoną wymianą wody. mnóstwo ryb zanieczyszczonych bywa też innymi składnikami toksycznymi – dioksynami. Dioksyny okazują się obecne w różnym stężeniu w większości ryb. Wysoką zawartość dioksyn można znaleźć w wędzonych bałtyckich łososiach i wędzonych szprotkach (ryb wędzonych nie poleca się w ciąży).     każdego dnia zapotrzebowanie na kwasy omega-3 pokrywa już kęs makreli, ale pangi musiałabyś zjeść aż 2 kg!/©123RF/PICSEL Kiedy ryby okazują się najsmaczniejsze i najzdrowsze? Wcale nie latem, gdy wypoczywasz nad morzem, tylko obecnie, zimą. Dlaczego? - Akurat gdy zaczynają się wakacje, ryby kończą tarło - wyjaśnia prof. Piotr Bykowski, ekspert FAO ds. rybołówstwa, Akademia Morska w Gdyni. - A kiedy się rozmnażają, substancje, które uzyskują z pożywienia, przeznaczają na rozwój gruczołów płciowych. tylko jesienną porą zaczynają budować mięśnie i tkankę tłuszczową. bywa dodatkowo coś, co świetnie wpływa na jakość ryb zimą: niska temperatura h2o. Dzięki temu, że ma tylko 2-3 stopnie, ryby po złowieniu dłużej okazują się świeże. Dlatego szansa, że przepłyną na twój talerz, zachowując pełnię smaku i substancji odżywczych, bywa o owej porze roku największa. Na pewno nieraz słyszałaś, że musisz jeść ryby częściej. Ale czy potrafisz powiedzieć, dlaczego to takie kluczowe, i wybrać te, które okazują się wyłącznie smaczne, lecz też najlepsze dla organizmu? Zgłębiamy temat. Co mówią specjaliści ds. żywienia, czyli zdrowy jak ryba Statystyczny Polak je 12 kg ryb co roku, czyli ok. 200 g tygodniowo. Zdaniem ekspertów to za mało. - Dlaczego namawiają nas, żebyśmy jedli więcej ryb? - ponieważ to jedyny tak powszechny artykuł, który posiada w składzie wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 - mówi Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyczka z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie. Z jakiego względu te substancje okazują się tak kluczowe? Lista ich zasług bywa długa. - odpowiedzialne są za prawidłową pracę serca i układu krążenia, mózgu i układu alt3 nerwowego, wzmacniają odporność, zmniejszają skłonność na nowotwory i stany depresyjne, pomagają pamięć - wylicza specjalistka. Źródłem kwasów omega-3 okazują się też rzepak, siemię lniane czy orzechy włoskie. Ale ryby jako jedyne zawierają ich specyficzny rodzaj - EPA i DHA. To dlatego, że zjadają morskie wodorosty. Oczywiście, da się skrócić łańcuch pokarmowy i po prostu jeść algi (dorzuca się je m.in. do sushi, zupy miso), mimo wszystko w naszej diecienie okazują się tak popularne jak w azjatyckiej, a do tego trudniej je kupić. Nie wszystkie ryby zawierają tyle samoczynnie kwasów omega-3. Morski Instytut Rybacki-Państwowy Instytut Badawczy (MIR-PIB) przebadał różne rodzaje. Okazało się, że najwięcej cennych EPA i DHA miały kolejno: łosoś bałtycki (3,8 g w 100 g), pstrąg i śledź, dużo mniej sola i karp, a najmniej tilapia, mintaj i panga (24,8 mg). Ogólnie da się powiedzieć, że najlepszym źródłem kwasów omega-3 okazują się tłuste ryby morskie. - Słodkowodne z zasady mają ich niewielkie ilości, bo nie żywią się algami - wyjaśnia Hanna Stolińska-Fiedorowicz. - Ale je też należy jeść, bo okazują się źródłem białka, witamin i minerałów. Morskie ryby okazują się kluczowe kuracji dodatkowo z jednego względu. otwierają perspektywy zmniejszyć niekorzystne dysproporcje kwasów omega-6 do omega-3. - Te pierwsze (których źródłem okazują się oleje roślinne, np. z pestek dyni, winogron, słonecznika) też okazują się zdrowe, ale ich nadmiar powoduje w organizmie stanu zapalnego, które zwiększają zagrożenie rozwoju mnóstwo dolegliwości: układu krążenia, nowotworów, nadwagi - wyjaśnia specjalistka. Ryby trzeba jeść wyłącznie ze względu na kwasy omega-3. - są też źródłem lekkostrawnego i łatwo przyswajalnego białka. oprócz tego zawierają kluczowe dla organizmu minerały, m.in. wapń, fosfor, jod, fluor i selen, i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, w tym A i D3, też z zespołu B. Jak wielokrotnie jeść ryby?Średnio 2 razy w tyg.. Przeciętna porcja dla osoby dorosłej to 150 g, dla potomka 50 g. Ale trzeba posiadać na uwadze, że dawkę kwasów omega-3 w dowolnej rybie bywa inna. polecana dzienna dawka EPA i DHA wynosi 500 mg (dla osób z dolegliwościami kardiologicznymi 2 razy więcej).

Żeby usatysfakcjonować to zapotrzebowanie, można zjeść tygodniowo jeden niewielką

filet z łososia (ok. 100 g) albo 300 g śledzi. - kluczowe, by w alt4 te dni, gdy jemy rybę, zrezygnować z mięsa i wędlin, też jajek i roślin strączkowych - podkreśla Hanna Stolińska-Fiedorowicz.  - ponieważ to też źródła białka, a niedobrze, gdy bywa go za dużo kuracji. nadmiar obciąża nerki i wątrobę, sprawia ospałość i obniżenie nastroju, osłabia skórę, włosy i paznokcie. Jak wybrać świeżą, czyli ryba psuje się od głowy bywa w tym powiedzeniu dużo prawdy, bo jednym z wyznaczników świeżości okazują się wypukłe i niezamglone oczy. Pozostałe wskazówki to błyszcząca łuska pokryta niewielką zawartością śluzu, czerwone skrzela  ryby  wartości  odżywcze. Dlatego świeżość ryby błyskawicznie ocenić wtedy, gdy kupujesz ją w całości. preferujesz filety? Naciśnij mięso palcem - musi być sprężyste i jędrne (nie może się zapadać). znaczenie ma też kolor. U ryb o czerwonym mięsie, jak tuńczyk, im bardziej głęboki odcień, tym skuteczniej. W przypadku łososia zwracaj uwagę na jasne pręgi. lokalizację między nimi będzie nie obszerniejsza niż 1 cm. Kieruj się też zapachem. Ryba zawsze ma swoistą woń, ale nie może ona być nieprzyjemna. Gdzie najrozsądniej ją wybierać? W niewielkich sklepach rybnych, ale też w wielkich marketach, jeśli mają świetnie przygotowane stoiska (z lodem). Od września do maja w stolicy na placu Powstańców Warszawy funkcjonuje Targ Rybny (sprawdź fanpage na Facebooku). da się tu wyłącznie kupić świeże ryby i owoce morza, ale też pogłębić wiedzę w dziedzinie ichtiologii w ramach okresu Bohater trzydziestu dni przygotowanego razem z organizacją certyfikującą substancje morskie, Marine Stewardship Council (MSC). Jesteś smakoszem ryb? Polecamy internetowy sklep fishlovers.pl, w którym zamówisz egzotyczne rodzaje z odległych mórz i oceanów z ekspresową dostawą mieszkaniu. Jak przechowywać świeże ryby?- Na środkowej półce lodówki, w zamkniętym plastikowym opakowaniu - radzi Hanna Stolińska-Fiedorowicz. - Ich surowe mięso może zawierać niebezpiecznepasożyty, najchętniej larwy nicieni Anisakis simplex, które łatwo przenoszą się na inne substancje spożywcze. Kiedy przepłyną do przewodu pokarmowego, mogą uszkodzić błonę śluzową żołądka i jelit. Niszczy je gotowanie, smażenie i swędzenie. Kiedy zamawiać rybę w restauracji? Jak najchętniej, ale najrozsądniej od środy do soboty. jest związane to z cyklem dostaw od importerów. Mowa o dobrych miejscach, w których nie serwuje się owoców morza z mrożonek. Czytaj więcej na http://www.styl.pl/zdrowie/news-ryby-maja-glos,nId,2306983#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

 

Zobacz też 

Instruktor jazdy konnej Kraków


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness