Jakie warzywa warto jeść jesienią? To Cię zaskoczy!

Jakie warzywa warto jeść jesienią? To Cię zaskoczy!

Redakcja

2017-08-16

brak komentarzy

Mitem jest to, że w okresie jesienno-zimowym mamy limitowany dostępjesienne  warzywa

do warzyw oraz owoców. okazują się takie, które właśnie teraz smakują najlepiej. Jedzcie jabłka! okres jesienno-zimowy to pora dojrzewania championa, ligola, prince'a czy powszechnego jonagored. Pamiętajcie, by jabłka jeść ze skórką, ze względu na to że 1/2 błonnika z całego owocu znajduje się właśnie tam. razem z kalendarzową jesienną porą rozpoczyna się też czas na gruszki – najsmaczniejsze zjecie między październikiem a grudniem. Najsłodsze winogrona oraz niebezpieczne cytrusy – dziś dobrze sięgać więc po śliwki, owoce te zawierają polifenole (związki chemiczne z grupy fenoli), które mają korzystny wpływ na nasze serce oraz wzrok – mówi Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk kliniczny z Instytutu Żywności oraz Żywienia. Ta sama substancja obecna jest w ciemnych winogronach oraz odrębnych owocach o tym kolorze. Tu kolejna dobra informacja: chłodne noce sprzyjają winogronom, więc najsłodsze zjecie właśnie w październiku. W okresie jesienno-zimowym popularne okazują się więc banany. – Tych owoców nie powinniśmy traktować jako przekąski, zawierają dużo węglowodanów, okazują się więc pełne kalorii – ostrzega Stolińska-Fiedorowicz. być czujni powinniście więc na cytrusy, które wychładzają organizm. – Jeżeli konkretny człowiek ma skłonność do przeziębień, zdecydowanie powinien ich stronić od. Rodzime czy importowane? – Wybierajmy rodzime owoce – radzi dietetyk. Dlaczego? – Każdy organizm dopasowuje się do strefy klimatycznej, w jakiej żyje. Poza tym rodzime owoce mają mniej chemii, ze względu na to że ich transport jest znacznie krótszy czasowo. Owoce importowane do Polski wymagają preparatów konserwujących, które spowalniają ich dojrzewanie. wielokrotnie po opuszczeniu chłodni bakterie rozwijają się też prędzej oraz owoc prędzej się psuje – wyjaśnia Jakie warzywa warto jeść właśnie jesienią? Stolińska-Fiedorowicz. Jeżeli chodzi o jarzyny, od października kupujcie m.in. brokuły, kalafiora oraz brukselkę. – Niektóre jarzyny naprawdę dobrze znoszą chłodne temp., więc czasie smakują dobrze. tyczy się to przede wszystkim warzyw w postaci korzenia oraz kapustnych – tłumaczy dietetyk. Jesień sprzyja więc m.in. włoszczyźnie oraz burakom, które dostarczą Wam żelazo, potas oraz magnez. Kupuj na targach Nie zapominajcie o dyni, która posiada w składzie dużo beta-karotenu oraz wit. A. dobrze dotknąć więc po zimową kategorię szpinaku, patisony czy cykorię. Jakość warzyw oraz owoców jest zależne więc od tego, gdzie je kupicie. Te sprzedawane na targach oraz bazarkach mają mniej konserwantów od tych z spektakularnych marketów. – Szczególnie uważajmy na grupę roślin, które szybko chłoną konserwanty: jarzyny korzeniowe (marchew, pietruszka) oraz jabłka – podkreśla Stolińska-Fiedorowicz. W chłodniejsze dni nie mamy tak dużego dostępu do świeżych owoców i warzyw jak wiosną i latem. Nie znaczy to mimo wszystko, że nie znajdują się zimą poprawnych warzywa  jesienną  porą  części kuracji odchudzającej. Bez względu na porę roku, nasz organizm potrzebuje minerałów i witamin, a te dobrze czerpać z owoców i warzyw. Latem dobrze korzystać z bogactw rodzimych straganów i jeść jabłka, gruszki oraz truskawki, ale co pozostaje nam do wyboru jesienną porą i zimą? Banany możemy wybierać poprzez cały rok, bo okazują się sprowadzane do naszego kraju, ale mało kto wie, że  ich najmocniejszy sort trafia do nas właśnie jesienną porą i zimą. taki owoc treściwy bywa w dobre węglowodany, które dodają energii, oraz w dużo witamin, mikroelementów i makroelementów. Francuzi nazywają banany „hormonami radości”, a do tego okazują się one niskokaloryczne alt2 – jeśli nie jemy ich w wielkich proporcjach - ze względu na to że jeden średniej wielkości banan to zaledwie 150 kalorii.

W jednocześnie czasie czekają na nas także najlepsze cytryny, kiwi, mandarynki, pomarańcze oraz grejpfruty – równie zasobne w drogocenne substancje, jak wspomniane banany. jesienną porą i zimą rozpoczyna się czas na przepyszne warzywa, a niekwestionowaną królową bywa dynia. trzeba ją przyrządzić na mnóstwo sposobów, zarówno na słodko, ; ostro, oraz przyjmować jako składnik ciast oraz upichcić z niej pyszną zupę. W rodzinie warzyw dyniowatych znajdują się też kabaczki, cukinie i patisony. Wszystkie okazują się zasobne w wit. z zespoły B i C, a co podstawowe, w ich pestkach znajdują się nienasycone kwasy tłuszczowe. Pamiętajmy, że z wyjątkiem wymienionych owoców i warzyw bywa cała plejada pozostałych równie wartościowych odżywczo i zawierających substancje niezbędne dla naszego ludzkiego ustroju części kuracji odchudzającej. Jesień i zima to okres przeziębień i infekcji, więc regularne dostarczanie wit. C bywa kluczowe dla naszej odporności. jakie  warzywa  jesienną  porąW zimie nasz organizm potrzebuje także więcej wit. B12, która wpływa na umiejętne funkcjonowanie układu nerwowego, więc magnezu poprawiającego koncentrację i łagodzącego stres, który zazwyczaj powodowany bywa brakiem promieni słonecznych. Nie zapominajmy też o prosto przyswajalnych nektarach z warzyw i owoców, dzięki którym szybko dostarczymy potrzebnych witamin. spożywanie sezonowych warzyw oraz owoców to jedna z lepszych rzeczy, jakie możemy sobie wykonać. Wyjaśniamy dlaczego oraz proponujemy kilka pomysłów na jesień. Teoria sezonowego odżywiania się polega na jak najszerszym wykorzystaniu warzyw oraz owoców rosnących oraz dojrzewających w danej porze roku. To dietę zdobywająca coraz większą sławę oraz w alt3 odróżnieniu od licznych nowinek oraz diet-cudów – mająca same zalety. co więcej okazuje się to prawdziwy powrót do naszego ekologicznego sposobu odżywiania się – przecież poprzez tysiąclecia korzystaliśmy z suplementów, które były dostępne w danym czasie. Z drugiej strony jarzyny oraz owoce rosnące oraz dojrzewające zgodnie z bezpiecznym cyklem okazują się najzdrowsze oraz najsmaczniejsze - cała gama składniku bioaktywnych okazuje się wytwarzana pod oddziaływaniem promieni słonecznych tuż pod skórką. Jedliście kiedyś naprawdę smaczne pomidory zimą? No właśnie. A teraz pomyślcie o takich z letniego bazarku… istotne okazuje się także to, żeby jeść jarzyny oraz owoce, które nie okazują się przywożone z daleka. Oczywiście to nie znaczy, że mamy zrezygnować z bananów, czy pomarańczy, ale wykorzystywać jak najwięcej lokalnych plonów. – prawidłowo, by jarzyny te pochodziły od lokalnych producentów. nie jedynie skraca to okres dostawy, co przeciwdziała utracie cennych witamin podczas transportu, więc wpływa na mniejszą cenę artykułu – mówi Urszula Giża, ekspert marki Tarsmak. dobrze dodać, że jarzyny występujące w lokalnym klimacie zawierają zoptymalizowane ilości produktów odżywczych. Czy wiesz, przetwory z pomidorów okazują się zdrowsze niż surowe pomidory? zobacz dlaczego oraz sprawdź nasze przepisy na przetwory z pomidorów zbieramy witaminy oraz minerały na jesień Przełom letnich miesięcy oraz jesieni dostarcza mnóstwa świeżych warzyw oraz owoców. oraz właśnie w nie może obfitować nasza jesienna dietę. trwające w nich witaminy

A oraz C i substancje mineralne, takie jak selen czy cynk pobudzają nasz układ odpornościowy. trzeba zatem powiedzieć, że owoce oraz jarzyny sezonowe to zdrowe lekarstwa, które powinniśmy dostarczać organizmowi w zbilansowanych posiłkach. Żadne preparaty ich nie zastąpią. co więcej dostępne teraz jarzyny oraz alt4 owoce możemy wykorzystać na dużo sposób. Kuchnia pięciu przemian mówi o tym, by gotować je z użyciem mniejszej ilości h2o mineralnej, na słabszym ogniu oraz poprzez dłuższy okres. W taki sposób zatrzymujemy w potrawie więcej cennych produktów odżywczych. Innym pomysłem okazuje się wykorzystanie szybkowaru pod ciśnieniem albo zapiekanie w piekarniku. – odczucie smakowe tak przygotowanych potraw możemy wzbogacić na przykład oryginalnymi sosami albo dipami. Obecnie na rynku znajdują się substancje, które dzięki sposobowi magazynowania nie zawierają w zawartości konserwantów – dodaje ekspert. dobrze też przygotować przetwory na zimę. Ich zrobienie wcale nie okazuje się trudne, nawet dla ludzi, których żywiołem kuchnia wcale nie okazuje się. Zapasteryzowane owoce oraz jarzyny zachowują dużo swoich cennych właściwości (a np. pomidory zyskują nadprogramowe), no oraz świetnie smakują. Po jakie jarzyny oraz owoce szczególnie trzeba dotknąć teraz? Oczywiście po wszystkie, ale polecamy kilka z nich. nieprzetworzone pikle na zimę? To proste! Polecamy przepisy (oraz rady dla początkujących) Bakłażan, czyli oberżyna dość smacznym warzywem, które urozmaici nasze posiłki okazuje się bakłażan. Dojrzewa on latem oraz wczesną jesienną porą, a dostarcza nam kwasu foliowego, fosforu, żelaza, wapnia oraz magnezu. okazuje się przy tym zasobny w błonnik. Sam bakłażan (który w rzeczywistości okazuje się owocem), okazuje się mało kaloryczny, ale niestety dość wchłania tłuszcz, o czym trzeba pamietać, smażąc go. świetnym sposobem okazuje się posmarowanie bakłażana oliwą oraz położenie na rozgrzaną patelnię. Poza tym bakłażana da się grillować, zapiekać, faszerować. trzeba też przygotować pastę – miąższ upieczonego w piekarniku bakłażana jest wystarczające rozetrzeć z czosnkiem, oliwą oraz solą. Pamiętajmy tylko, żeby nie jeść surowych bakłażanów.

 

Zobacz też

Dr Farin

Baza siłowni


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness