Siemię lniane w profilaktyce chorób - zobacz jak to działa!

Siemię lniane w profilaktyce chorób - zobacz jak to działa!

Redakcja

2017-08-16

brak komentarzy

Siemię lniane bywa uprawiane już w Babilonie 3000 lat p.n.e. siemie  lniane  właściwości

Jego sława przetrwała do dziś oraz ogrom tekstów klinicznych potwierdza jego niezwykłe prozdrowotne właściwości. Siemię lniane bywa bogatym źródłem witamin z zespołu B, witamin A oraz E oraz łatwo przyswajalnego białka. Wśród tych licznych zalet zwłaszcza doceniane bywa za trzy występujące w nim substancje: kwasy omega 3, lignany, błonnik. Kwasy omega-3 To jeden z nieodzownych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które nie są syntetyzowane w naszym ustroju, więc muszą być dostarczane z pożywieniem. Siemię lniane posiada najmocniejszy wśród do tej pory zbadanych składników diety roślinnych profil nienasyconych kwasów tłuszczowych. W zależności od gatunku w siemieniu lnianym: ok. 50 % stanowią kwasy omega-3 (ola), ok. 15% stanowią kwasy omega 6 (LA), ok. 17% bywa kwas oleinowy (omega-9), ok. 10% to nasycone kwasy tłuszczowe. Dlaczego to takie istotne Aby zachować pełnię ludzkiego ustroju, powinniśmy dostarczać razem z dietą NNKT z wszystkich grup, tj. omega-3 oraz omega-6. Niestety we nowoczesnej diecie dominują kwasy tłuszczowe omega-6, których za bardzo wielka ilość sprawia liczne problemy zdrowotne, inicjując zapalenia będące czynnikiem sprawczym miażdżycy, schorzeń autoimmunologicznych, cukrzycy, nowotworów oraz odrębnych, w tym neurologicznych, ogólnie występujących dolegliwości. W naszym organizmie toczy się nieustanna konkurencja między kwasami omega-3 a omega-6, których przemiana metaboliczna obsługiwany bywa poprzez taki sam enzym, delta-6-desaturazę. Enzym taki występuje u człowieka w niewielkich proporcjach oraz dodatkowo skuteczność jego maleje albo zostaje bez wyjątku zahamowana pod oddziaływaniem: niedoboru suplementów odżywczych, jak na przykład np. witamina C oraz cynk, narażenia na substancje toksyczne (nikotyna, alkohol, lekomania), nerwów, zakażeń, promieniowania UV oraz ekologicznego procesu starzenia się ludzkiego ustroju. W świetle tych danych jedyną skuteczną strategią zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu kwasów omega-3 wydaje się zwiększenie ich podaży przy jednoczesnym zmniejszeniu udziału kwasów omega-6 w jadłospisie, racjonalne odżywianie oraz higieniczny tryb życia. Może dobrze zatroszczyć się o to, aby kwasy omega-3 w postaci np. siemienia lnianego spożywane były w oddzielnym dania posiadającym jak najmniejszą zawartość kwasów LA (omega-6). Źródłem kwasów tłuszczowych omega-6 (LA) są: oleje roślinne, zwłaszcza olej kukurydziany oraz słonecznikowy, tłuszcze nasycone (zwłaszcza zwierzęce), nieorganiczne jaja, mięso oraz substancje mleczne. Spożywanie kwasów omega-3 pochodzących z siemienia lnianego: obniża ilość cholesterolu całkowitego oraz LDL – zmniejszając niebezpieczeństwo wystąpienia schorzeń serca. zmniejsza się również niebezpieczeństwo najwyższego ciśnienia krwi dzięki hamowaniu czynników zapalnych powodujących degradację naczyń, w przypadku m.in. dny moczanowej, tocznia, RZS, schorzeń zapalnych jelit olej lniany zmniejsza jedynie zapalenie stawów, skóry, nerek, więc obniża ilość cholesterolu, który może być podwyższony w toku trwania schorzenia – siemię lniane hamuje procesy zapalne w chorobach autoimmunologicznych, bywa pomocne w leczeniu zmianach trądzikowych, egzemy, łuszczycy, oparzeń oraz zmianach trądzikowych różowatego, wspomaga walkę z problemami z prostatą, niepłodnością męską oraz impotencją. Lignany Siemię lniane bywa najbogatszym roślinnym źródłem lignan. okazują się to specyficzne fitoestrogeny, jedne z najsilniej działających przeciwutleniaczy W ziarnach lnu chronią niestabilne kwasy tłuszczowe omega-3 przed szkodliwym Olej lniany i siemię lniane w profilaktyce chorób działaniem powietrza, tlenu oraz światła. Ich niezwykła przeciwutleniająca siła bywa z drugiej strony miarą nietrwałości kwasów omega-3, ola. Lignany z siemienia lnianego wykazują dużo korzystnych skutków natury zdrowotnej. eksperymenty nad ich leczniczymi właściwościami przebiegają. Z przeprowadzonych ; wynika, że: pomagają stabilizować stosunek estrogenu oraz progesteronu, zmniejszając objawy menopauzalne u niewiast oraz wspomagając kurację niepłodności, prawdopodobnie odgrywają rolę w zapobieganiu rakowi gruczołów mlekowych, jelita grubego oraz prostaty. Mimo że potrzebne są dalsze analizy, te do tej pory przeprowadzone podkreślają, że u niewiast z nowotworem gruczołów mlekowych, bez względu na stopień inwazyjności nowotworów, kurację z użyciem siemienia lnianego daje dobre rezultaty,siemie  lniane  przy  odchudzaniu

mogą ochraniać również przed różnymi skutkami starzenia się, analizy na zwierzakach dowodzą, że dodatkowo lignanów do leczeniu odchudzającej obniża szybkość narastania zmian miażdżycowych w aorcie o 73%. Błonnik Siemię lniane to bogate kopalnia błonnika rozpuszczalnego oraz nierozpuszczalnego. Jego prozdrowotne oddziaływanie odnosi się zwłaszcza do naszego przewodu pokarmowego. Jego powlekające oddziaływanie wykorzystywane bywa w łagodzeniu objawów schorzeń przewodu pokarmowego, wykorzystywane bywa również w łagodzeniu zaparć. W farmakologii ludowej siemię lniane od dość dawna wykorzystywane bywa jako środek na nieziemską skórę, włosy oraz paznokcie. Len lnu nierówny wszystkie rodzaje lnu różnią się zawartością tłuszczu (30–45%), białka oraz pozostałych suplementów. Te różnice będą duże, więc kupując siemię lniane oraz olej lniany, zwracajmy uwagę na to, aby zawierały jak najwięcej kwasów omega-3. Wybierajmy substancje wysokooleinowe. Olej, mielone siemię lniane czy całe ziarna – trudny wybór Aby rozwikłać taki dylemat, należy najpierw wyjaśnić jedną dość istotną, nieco kontrowersyjną oraz niekiedy pomijaną kwestię. Niektórzy propagatorzy zdrowego odżywiania są zdania, że spożywanie nasion oleistych jedynie w ich niezmienionej formie (najdogodniej nowiutko zmielonych) zapewni nam dostęp do całego bogactwa suplementów odżywczych. Zawierają one niejako z wyjątkiem kwasów tłuszczowych lignany, bioflawonoidy, inne antyoksydanty, minerały, białka, wit., które są wartością samą w sobie, jak również tworzą wzajemnie wspierające swe oddziaływanie kompleksy. Trudno się z tym nie zgodzić. Olej lniany bywa najbogatszym, bezpiecznym źródłem kwasu alfa-linolenowego (ola), który obok kwasów DHA oraz EPA, należy do zespołu kwasów omega-3. Nasz organizm bywa w stanie syntetyzować kwasy DHA oraz EPA z Kwasu ola, mimo wszystko mechanizm taki nie bywa za bardzo wydajny. przyjmuje się, że proporcje kwasów Omega-3 oraz 6 w naszej leczeniu, powinny wynosić 1:1. Tymczasem w leczeniu przeciętnego Polaka, proporcje te wynoszą średnio 1:10 (w USA - 1:14-25). Kwasy omega-3 oraz 6 pełnią kluczową funkcję w regulacji systemu immunologicznego w naszym organizmie. Nadmierne picie omega-6, przy równoczesnych deficytach omega-3, zaburza jego pracę. Lignany są organicznymi składnikami chemicznymi rodzaju roślinnego, należącymi do zespołu fitoestrogenów. Fitoestrogeny oddziałują w naszym organizmie podobnie, jak żeński hormon estrogen. Kiedy spożywamy artykuły zawierające lignany (siemię lniane posiada w składzie ich najwięcej), bakterie w naszym układzie związanym z trawieniem syntetyzują je w kilka potrzebnych w naszym organizmie składniku. Fitoestrogeny mają zdolność do blokowania receptorów estrogenowych w niektórych warstwach. W ostatnich latach, naukowcy bacznie przyglądają się fitoestrogenom. Rezultaty parunastu tekstów klinicznych nad tymi składnikami otwierają perspektywy przypuszczać, że alt2 lignany pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym biust u niewiast oraz prostaty u mężczyzn, oraz służą w ich leczeniu. Szczególnie dobre rezultaty otrzymano u niewiast po przekwitaniu, kiedy to zagrożenie zachorowania na nowotworu biust znacząco wzrasta. Naukowcy uważają, że ludzie po 50-tym roku życia, powinni 2-3 krotnie powiększyć picie kwasów omega-3. Odpowiednio zbilansowane picie kwasów omega-3 oraz 6, oraz obecność fitoestrogenów w leczeniu, znacząco redukuje zagrożenie zachorowania, oraz służy w leczeniu osób z dolegliwościami kardiologicznymi (min. obniżając zakres cholesterolu LDL). Potwierdzono również korzystną funkcję Lignan w profilaktyce oraz leczeniu nowotworów związanych z zaburzeniami hormonalnymi u niewiast (rak jajnika, macicy, biust), oraz nowotworu prostaty u mężczyzn. Nie udowodniono funkcji Lignan w zapobieganiu oraz leczeniu dolegliwości układu kostnego (np. osteoporoza), mimo wszystko korzystnie w przypadku rodzaju schorzeń, oddziałują kwasy omega-3. Olej lniany poddany obróbce termicznej, gubi swoje drogocenne właściwości. Dlatego nie należy używać goskładników  odżywcze  siemie  lniane

do podsmażania, pieczenia, przyrządzania posiłków. Olej taki, ; spożywać w formie dresingu do sałatek oraz past. Ogólnie rzecz biorąc, należy stronić od jakiejkolwiek sprawności fizycznej podgrzewania tego pigułek. w ostatnich latach powstało w Polsce kilka firm, specjalizujących się w wytwarzaniu nieoczyszczonego, tłoczonego na chłód oleju lnianego. Taki sposób obróbki nasion lnu, pomaga zachować wysoką porcję kwasów omega-3, oraz nie pozbawia oleju fitoestrogenów. Olej taki, należy przechowywać w temperaturze poniżej 10 stopni Celsjusza, co pomaga spowolnić jego utlenianie oraz utratę cennych właściwości. Siemię lniane bywa produktem o dużo tańszym - kilogram tych nasion, zależnie od jakości, kosztuje 3-15 zł. błyskawicznie absorbowane bywa siemię mielone - świetnie więc spożywać je właśnie w tej postaci, mieląc całe ziarno młynkiem do kawy. 30 gram tych nasion, posiada w składzie aż 85 mg Lignan, podczas gdy przeciętny europejczyk spożywa je w ilości 1 mg dziennie :-). Należy mieć na uwadze o zachowaniu umiaru w spożyciu nasion lnu, ze względu na wysoką zawartość błonnika. Błonnik konsumowany w ilości większej niż 50 g dziennie, może powodować zaparcia lub biegunki. 100g Siemienia Lnianego, posiada w składzie 27g błonnika. mnóstwo z nas słyszało o negatywnych efektach spożywania tłuszczy. Dziś mamy coraz więcej informacji o ich dobroczynnym wpływie na nasz organizm. oraz przestajemy się ich bać. Do łask wraca masło, tłusta śmietana oraz dawniej stosowany codziennie olej lniany. Okazuje się, że te nieprzetworzone tłuszcze zawierają dużo cennych suplementów odżywczych dla naszego ludzkiego ustroju. Dlatego powinny być trwające w naszej codziennej leczeniu. Czy wiemy dlaczego olej lniany bywa taki wartościowy oraz ważny w zachowaniu organizmu? Olej lniany posiada w składzie do 90 % nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza omega-3. To właśnie one wywołują powstanie prostaglandyny, składniku podobnej w działaniu do hormonów tkankowych, które z kolei regulują pracę układu krążenia, systemu immunologicznego, obniżają zakres cholesterolu oraz trójglicerydów czy zatrzymują agregacją płytek krwi. Wszystko to redukuje zagrożenie wystąpienia miażdżycy oraz zawału serca. trwające w olejach (olej uniwersalny, słonecznikowy, margaryny) oraz odrębnych produktach (soja, kukurydza oraz mięso) kwasy Omega-6 spożywane w nadmiarze są czynnikiem sprawczym nadwagi, jak również zwiększają utlenianie cholesterolu LDL. w konsekwencji zwiększają zagrożenie wystąpienia dolegliwości serca oraz zachwianie równowagi immunologicznej. Olej lniany posiada wysoką - ponad 50 % - oraz doskonałą proporcję prawidłowych, nienasyconych alt3 kwasów omega-3 oraz omega-6. Ich niedobór w naszej leczeniu bywa czynnikiem sprawczym licznych dolegliwości, jak np.: problemy z układem krążenia. Ponadto, kwasy te zaliczane są do zespołu potrzebnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). okazują się to substancje, których organizm człowieka potrzebuje, a nie potrafi sam wyprodukować. dobrze dodać, iż kwasy omega-3 stanowią aż 15 % budulca tkanki mózgowej. Niedobór NNKT prowadzić może aż do rozwoju dolegliwości nowotworowych. Kwasy tłuszczowe występujące w oleju lnianym służą w przenoszeniu impulsów nerwowych, wpływają też korzystnie na nerwy, sprzyjając leczeniu ich uszkodzeń. Olej lniany służy w leczeniu przypadłości Parkinsona, schorzeń układu nerwowego, służy przy drętwieniach. chroni nerwy przed uszkodzeniami wynikającymi z dolegliwości jak na przykład cukrzyca czy stwardnienie rozsiane. Olej lniany służy leczyć stany zapalne jelit. Uniemożliwia również rozwijanie się kamieni żółciowych, czy rozbija już te istniejące. Kwasy omega-3, ukryte w oleju lnianym, służą w walce z artretyzmem. Substancje odżywcze w oleju zawierają przeciwzapalne rodniki, które pomagają redukować zagrożenie zachorowania na artretyzm. Regularne używanie oleju lnianego redukuje poranną sztywność stawów. Kwasy tłuszczowe omega-3 są pomocne w leczeniu dolegliwości skóry. Pomagają przy egzemie, łuszczycy, zmian trądzikowych różowatym oraz poparzeniach słonecznych. Te ostatnie kurują się prędzej, kiedy używany bywa olej lniany. Olej lniany przyczynia się do poprawy stanu włosów. Niski zakres omega-3 przynosi że włosy stają się suche oraz matowe. Regularne używanie oleju lnianego wzmacnia paznokcie, chroniąc je przed złamaniem oraz rozdwajaniem. Występujące w kawasach tłuszczowych enzymy 5-alfa reduktazy spowalniają przebieg łysienia u mężczyzn. Olej lniany bywa dość świetnym rozwiązaniem dla osób aktywnych ruchowo. Cieszy się popularnością wśród osób budujących masę mięśni. okazuje się doskonałym uzupełnieniem ćwiczeniach, a korzyści wynikające z używania oleju lnianego to m.in.: redukcja tłuszczu; sprawniejsza odnowa mięśni; więcej energii; obniżona bolesność mięśniowa; zwiększone wykorzystanie tlenu; korzystniejsze samopoczucia; zwiększone wykorzystywanie składniku odżywczych. Olej lniany bywa produktem bez konserwantów o krótkim okresie przydatności do spożycia. przyjmuje się, że olej lniany właściwie magazynowany (w schładzarce) zachowuje swoje właściwości jedynie poprzez 3 miesiące, dlatego gdy go nabywamy powinien być bezwzględnie świeży. Po otwarciu butelki olej - cały pora magazynowany w schładzarce - powinien zostać zużyty w ciągu 2-miesiąca. Radzimy zatem zaopatrywać się regularnie w świeży olej, aby zaspokajać bieżące wymogi. Olej lniany wspomaga przebieg odchudzania.
Tłoczony na chłód NISOKOOKSYDACYJNY OLEJ LNIANY TO TŁUSZCZ, KTÓRY SPALA TŁUSZCZ (skuteczniej niż GLA). Dzięki Omega-3 zwiększa produkcję prostaglandyn (eikosanoidów). Przyspiesza przemianę materii oraz uaktywnia produkcję żółci koniecznej do rozkładania tłuszczów, zwiększa aktywność karnityny, co przyczynia się również do wyższego spalania tłuszczu. Dodatkowo nierozpuszczalny błonnik z oleju lnianego przyspiesza usuwanie resztek pokarmów z jelit, dzięki wchłanianiu wody mineralnej w przewodzie trawiennym. Olej lniany możemy spożywać każdego dnia dodając do każdej dania którą jemy lub spożywać po jednej łyżeczce przed daniem. Nie nadaje się taki olej do podsmażania gdyż bywa to przebieg przyśpieszający jego rozkład. Olej lniany może być używany leczniczo oraz profilaktycznie zapobiegając licznych chorobom. Olej lniany, szczególnie w ostatnim okresie, bywa coraz więcej znanym oraz rozpoznawalnym bezpiecznym produktem żywieniowym. Wkracza on coraz intensywniej do naszej świadomości z racji własnego wyjątkowo pozytywnego oraz kompleksowego oddziaływania na ludzki organizm. Nasiona lnu, alt4 zwyczajowo zwane siemieniem lnianym mają więc wysoką wartość odżywczą. w własnym zawartości zwierają olbrzymie ilości cennych suplementów. Do tej licznej zespołu związków należą: wielonienasycone kwasy tłuszczowe (WNKT), przede wszystkim z rodziny omega-3. Nasiona lnu w ok. 40% składają się z tłuszczu, z czego niemal 60% stanowią kwasy omega-3, a jedynie 15% kwasy tłuszczowe omega-6. Zawartość kwasów omega-3 w siemieniu lnianym bywa podobna do ich zawartości w rybach morskich, dlatego może być polecana osobom, które niechętnie jadają ryby. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają fundamentalne wartość dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego ustroju. okazują się potrzebne do budowy tkanki mózgowej oraz błon komórkowych, syntezy hormonów, wpływają na przemianę materii oraz obniżają zakres cholesterolu. Mają oddziaływanie przeciwmiażdżycowe, niszczą agregację (przyleganie) płytek krwi. błonnik rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny - dzięki czemu bywa niejednokrotnie wykorzystywany w zaburzeniach funkcjonowania przewodu pokarmowego, np. w zaparciach, rozwolnieniach. Błonnik pokarmowy zapewnia prawidłową ruchy jelit, pomaga wyregulować pracę przewodu pokarmowego, upraszcza wypróżnienie oraz daje większe uczucie sytości. Wiąże również w świetle jelita niepotrzebne artykuły przemiany metabolicznej, w tym również toksyny oraz służy usunąć je z ludzkiego ustroju. Rozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego przywracają więc prawidłowy skład mikroflory jelita, zapobiegając biegunkom czy wzdęciom. wit. - ze względu na wysoką zawartość tłuszczu, nasiona lnu są prawdziwą skarbnicą wit. E, która bywa rozpuszczalna w tłuszczach. Witamina ta bywa bezpiecznym przeciwutleniaczem oraz ochrania komórki ludzkiego ustroju przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Siemię lniane dostarcza również witamin z zespołu B. Zawartość tiaminy (witamina B1) w niektórych odmianach wynosi nawet 16mg/1kg siemienia lnianego. substancje mineralne - zawartość minerałów w ziarnie lnu wynosi 3-8%. Siemię lniane bywa szczególnie bogate w pierwiastki znikome: cynk, żelazo, miedź, chrom. w ziarnach występuje ok. 10% fosforu, ale w postaci fosfatydów, szczególnie lecytyny. Bierze ona udział w rozmaitych procesach przemiany metabolicznej, uczestniczy w poprawnym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz bywa barierę ochronną dla ścian żołądka. fitoestrogeny - w inny sposób zwane hormonami roślinnymi, powstają w postaci steroli. Związki te blokują receptory estrogenowe, chroniąc organizm przed niekorzystnym działaniem reaktywnych rodzajów tlenu, zwanych popularnie wolnymi rodnikami. Wykazują oddziaływanie przeciwnowotworowe. w nasionach lnu występuje przede wszystkim jedna grupa fitoestrogenów - lignany. należą one do suplementów biologicznie czynnych, wykazują właściwości przeciwnowotworowe (niszczą podziały komórek), hepatoprotekcyjne (chronią miąższ wątroby przed szkodliwymi działaniem niektórych składniku). Zmniejszają one niekorzystne objawy menopauzy oraz zakres   Zdrowotne oraz lecznicze właściwości tego oleju są wynikiem zawartych w nim bioaktywnych związków jak na przykład lignany oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Lignany są jednym z rodzajów fitoestrogenów, są więc naturalnymi roślinnymi związkami podobnymi w budowie chemicznej oraz działaniu do estrogenów (żeńskich hormonów). Potrafią skutecznie naśladować oraz zastępować hormony ludzkie, hamować ich nadmierną aktywność w naszym organizmie, są jednocześnie mocnymi antyoksydantami. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zwane więc witaminą F, są to wielonienasycone kwasy, które nie powinny być syntetyzowane w organizmie człowieka oraz muszą być dostarczone z pożywieniem. Istnieją wyłącznie 2 niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. oraz oraz zarazem o największej składników odżywczej bywa kwas alfa linolenowy (ola) eń. Współczesna menu praktycznie nie dostarcza organizmowi kwasów omega-3 ! Rekomendowane każdego dnia konsumowanie kwasów omega-3

 

Zobacz też 

Dr Farin Prix

Baza trenerów


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness