Z czym jeść szparagi? Sprawdź najlepsze pomysły!

Z czym jeść szparagi? Sprawdź najlepsze pomysły!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

Szparagi nie tuczą, są pełne silnych przeciwutleniaczy, wzmacniają odporność i poprawiają trawienie.pomysł  na  szparagi

W maju rozpoczyna się na nie czas. Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej Nasz ekspert - kucharz Łukasz Żuchowski, szef kuchni restauracji Oliva w Warszawie - radzi, jak przyrządzić szparagi. Jakie szparagi wybierać? Mamy trzy rodzaje szparagów - zielone, białe i fioletowe. Najpopularniejsze są zielone, które mają głęboki odczucie smakowe, są miękkie i delikatne. Mało znane są fioletowe szparagi. A szkoda, bo są dość dobre – słodsze od białych i zielonych, ale twardsze niż zielone. Białe są także słodkie, mają mimo wszystko ciekawą goryczkę. Polecam więc spróbować wszystkich, by wybrać swoje ulubione Pamiętajmy, by przed kupnem je obejrzeć. Nie powinny posiadać suchych końcówek.  świetnie, by ich kwiatostan był zbity. Istnieje dość ładny test sprawdzający świeżość tego jarzyny – bierzemy do ręki dwa szparagi i lekko pocieramy o siebie. Jeżeli trzeszczą nam w palcach,   jak  robić  szparagipodobnie jak gumka o gumkę, to znaczy, że opłaca się je kupić. Wskazówki te dotyczą zarówno białych, fioletowych, i zielonych szparagów. Gdy decydujemy się na białe, to opłaca się też zwrócić uwagę na ich wielkość. Nie powinny być przerośnięte, ze względu na to że wtedy zwykle są też popękane i gorzkie. Oczywiście świetnie wybierać szparagi z polskich upraw w sezonie. ciągnie się on 6 prawd o szparagach! niestety wyłącznie dwa miesiące. zaczyna się zwykle od majówki. Choć, jeżeli jest zimno, to może się rozpocząć dwa tyg. później. Zobacz też: 12 powodów, dla których opłaca się jeść szparagi Co wykonać ze szparagami przed włożeniem do garnka? Białe i fioletowe szparagi trzeba obrać podobnie jak marchewkę od góry do dołu, czyli rozpoczynając od kwiatostanu. Suchą końcówkę odcinamy. przeważnie trzeba odkroić mniej więcej 2 cm. Zielonych szparagów nie obieramy, ze względu na to że są delikatne. mimo wszystko podobnie jak przy białych i fioletowych, trzeba uciąć suchą końcówkę. świetnie chwycić warzywo za kwiatostan, a później nagiąć. Wtedy pęknie ono w miejscu, gdzie kończy się łyko. Końcówkę (zwykle bywa to 1/3 szparaga) wyrzucamy lub zostawiamy do zużycia w innym zamiarze. na przykład końcówki świetnie nadają się do kremów. Zobacz też: fakt czy nieprawda: szparagi zmieniają zapach moczu   Jak gotować szparagi? Szparagi da się gotować w garnku na stojąco, związując je sznurkiem, albo jeśli mamy szeroki garnek - na leżąco. trzeba dodać do przyrządzania pokarmów dla smaku zarówno sól, a także cukier. najlepiej w podobnych proporcjach, czyli na przykład do dwulitrowego garnka wsypujemy półtorej łyżeczki soli i cukru. Zielone szparagi gotujemy krótko - około 5 min, a białe i fioletowe trochę dłużej - około 10 min. Tak, by były al dente, czyli nie za twarde i nie za miękkie. trzeba ukłuć alt2 je widelcem podczas przyrządzania pokarmów, by zweryfikować, czy okazują się już przygotowane do wyjęcia. Jeżeli widelec da się wbić, to oznacza, że szparagi okazują się już ugotowane. Nie

doprowadzajmy mimo wszystko do sytuacji, w której widelec zatapia się w szparagu jak w maśle.czy  szparagi  są  zdrowe

trzeba szparagi gotować też na parze, ale wtedy proces wykonania ciągnie się o 5 min dłużej, czyli około 10 min w przypadku zielonych szparagów. trzeba także podpiec na patelni albo grillować około 3-6 min z jakiejkolwiek strony. Jeżeli chcemy ugotowane szparagi zostawić na później do zjedzenia, to zaleca się je po gotowaniu hartować w wodzie z lodem. Wtedy szparagi się zamkną i nie będą tracić własnej jędrności i składniki odżywczych. Zobacz też: Nie mieszaj... wzdęć ze szparagami Jak jeść szparagi? trzeba je jeść na mnóstwo sposobów. Pasują do tłustych potraw, także do odrębnych warzyw. Każda sałatka po dodaniu szparagów zyskuje. Komponują się prawidłowo z owocami, np. z malinami. Ja szczególnie lubię kombinacja szparagów z rabarbarem. Rabarbar powiększa zakres im kwasowości i słodyczy. Szparagi da się więc podać wyłącznie do dania głównego obiadowego, ale również do deseru. Czekolada musi na pewno pasować do szparagów. Jeżeli decydujemy się zrobić krem ze szparagów, to zaleca się mieć świadomość, że jarzyny te nie okazują się bogate w skrobię, dlatego zalecam je połączyć przed alt3 nałożeniem kremu np. z małym ziemniakiem. z wyjątkiem kremu na ciepło da się ze szparagów zrobić chłodnik. Świetnie warzywo to nadaje się także do jogurtowych dresingów albo sosu salsa. Szparagi okazują się warzywem niskokalorycznym, jedna gałązka posiada w zawartości jedynie kilka kilokalorii, natomiast w kompilacji z dużą zawartością błonnika dają nasycenie na niekrótki okres.  - Szparagi to także bomba odżywcza, już jeden szparag pokrywa aż 2% dziennego zapotrzebowania na witaminę C i A - mówi Milena Suchowiecka, dietetyk kliniczny. - Wspomaga to nie jedynie odporność, ale w kompilacji z witaminą E poprawia stan włosków, ciała i paznokci. To oczywiście nie wszystko, gdyż szparagi obfitują w witaminy z zespołu B jednakowym wspomagając pracę układu nerwowego, natomiast dzięki zawartości kwasu foliowego pomagają rozwijanie się i regenerację wszystkich komórek ludzkiego ustroju i pełnią rolę w procesie produkowania krwinek czerwonych. W szparagach znajdziemy także witaminę K działającą antybakteryjnie i przeciwgrzybiczo, do tego sporą porcję potasu pomagającego ustabilizować gospodarkę wodną, a jednakowym usunąć za bardzo duża ilość wody w organizmie. Szparagi okazują się także źródłem żelaza, chromu, manganu i inuliny, która działając pozytywnie na florę bakteryjną wspomaga prawidłową pracę przewodu pokarmowego.  Kolejnym niezwykle cennym

atutem szparagów okazuje się ich oddziaływanie antyoksydacyjne

. - Dzięki temu szparagi stają w bitwie z wolnymi rodnikami spowalniając procesy starzenia ale także chroniąc przed istotnymi dolegliwościami jak m.in. nowotwory. Tą pozycję alt4 zawdzięczają przede wszystkim glutationowi, natomiast znajdująca się w nich asparagina usprawnia pracę układu moczowego zmniejszając jednakowym zagrożenie powstawania kamieni nerkowych. trzeba także wspomnieć, iż szparagi okazują się cenionym afrodyzjakiem - dodaje Milena Suchowiecka. Jak gotować szparagi? - Szparagi należy neutralizować, związać w pęczek i gotować w lekko osolonej wodzie ułożone pionowo – tak aby główki wystawały ponad wodę. W tej formie szparagi zielone zwykle potrzebują od 8 do 10 minut obróbki termicznej, natomiast szparagi białe około 10-15 minut. trzeba zwrócić uwagę, aby jarzyny ugotować al dente, gdyż prosto je rozgotować. Dodatkowo łodygi szparagów trzeba grillować, smażyć i piec - dodaje dietetyczka i proponuje przepisy.  Zielona sałatka z bulgurem i fetą  • Kasza bulgur, pół szklanki • Szparagi, 8 szt. • Ser feta 12% tłuszczu, pół opakowania • Pomidory suszone, 5 szt. • Olej z pomidorów, 2 łyżki • Nasiona słonecznika, 2 łyżki • Łyżka soku z cytryny, szczypiorek i bazylia Kaszę ugotować według przepisu na opakowaniu, nastepnie dodać szczyptę soli, pieprz i łyżkę oleju. Szparagi umyć, neutralizować z włókien i pokroić na kawałki (około 3 cm), gotować kilka minut do miękkości. Kaszę i szparagi przełożyć do miseczki, dodać posiekane pomidory i pokrojoną w paczuszkę fetę, danie skropić sokiem z cytryny i polać resztą oleju, dodać słonecznik, posiekany szczypiorek i bazylię, doprawić pieprzem.  


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness